Σε 31, αντί για 20 που είχε αρχικά συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ανέρχονται οι κατηγορίες των προϊόντων που θα περιλαμβάνει το περίφημο «καλάθι» των φθηνών ειδών ή ειδών με μικρές ανατιμήσεις.
Μάλιστα, στις 31 κατηγορίες υπάρχουν 51 υποκατηγορίες, γεγονός που επίσης δεν είχε συμφωνηθεί ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και τις αλυσίδες και το οποίο δεν αποκλείεται να δημιουργήσει προβλήματα στην εφαρμογή της εν λόγω πρωτοβουλίας. Οπως άλλωστε επισημαίνουν στελέχη του κλάδου που μίλησαν στην «Καθημερινή», αυτή δεν είναι η τελική λίστα, καθώς οι αλυσίδες θα στείλουν τις δικές τους προτάσεις προκειμένου να φτιαχτεί το «καλάθι» μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.
Αυτή δεν είναι η μοναδική ένσταση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν ζητήσει από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να λάβει διαβεβαιώσεις και μάλιστα γραπτές από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι η προτεινόμενη διαδικασία δεν αντιβαίνει στο δίκαιο του ανταγωνισμού.
Αυτό που κυρίως φοβούνται οι αλυσίδες είναι μην κατηγορηθούν για διακριτική μεταχείριση. Για τον λόγο αυτό άλλωστε θεωρούν ότι θα ήταν προτιμότερο το υπουργείο να προτείνει πολύ γενικές κατηγορίες προϊόντων (π.χ. απορρυπαντικά γενικά, γαλακτοκομικά κ.ά,) από το να εξειδικεύει σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων.
Οι γραπτές διαβεβαιώσεις μέχρι χθες δεν είχαν δοθεί, καθώς κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από την υφιστάμενη νομοθεσία. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ωστόσο, εξετάζει το ζήτημα από την πρώτη στιγμή και δεν αποκλείεται να προχωρήσει αυτεπάγγελτα σε γνωμοδότηση υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι θα έχει οριστικοποιηθεί η ακριβής διαδικασία. Επιπλέον, αν και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης έχει προαναγγείλει την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης για το ζήτημα –ρύθμιση που σύμφωνα με κάποιες πηγές θα περιληφθεί σε τροπολογία στο νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή– δεν έχει αποσταλεί κάποιο προσχέδιο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η δημιουργία πάντως «καλαθιών» με διαφορετικούς κωδικούς από κάθε σούπερ μάρκετ δεν φαίνεται ότι θα προσκρούσει στη νομοθεσία περί ανταγωνισμού, ενώ προβληματισμός φέρεται να υπάρχει στο ενδεχόμενο ειδικής σήμανσης των προϊόντων του «καλαθιού» εντός των καταστημάτων.
Ακόμη μεγαλύτερες φέρεται να είναι οι ενστάσεις από την πλευρά των προμηθευτών. Το ζήτημα αναμένεται να τεθεί στην τηλεδιάσκεψη που θα έχει σήμερα στις 9 το πρωί η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ).
Η λίστα που πρότεινε το υπουργείο Ανάπτυξης:
• Ρύζι (τύπου Καρολίνα)
• ψωμί (για τοστ, φραντζόλα, φρυγανιές)
• ζυμαρικά (μακαρόνια Νο 6)
• χοιρινό (συσκευασμένο)
• πουλερικά (συσκευασμένα)
• αλλαντικά (γαλοπούλα ή και πάριζα)
• ψάρια κατεψυγμένα
• γάλα φρέσκο πλήρες
• γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά • γάλα εβαπορέ
• γιαούρτι (αγελαδινό χωρίς γεύσεις, αγελαδινό με χαμηλά λιπαρά • τυριά (φέτα, γκούντα, τυρί με χαμηλά λιπαρά)
• χυμός τομάτας διατηρη-
μένος
• αυγά
• μαργαρίνες
• παρθένο ελαιόλαδο
• ηλιέλαιο
• λαχανικά κατεψυγμένα (τουλάχιστον ένα από αρακάς,
μπάμιες, φασολάκια)
• λευκή ζάχαρη
• παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών και γάλα βρεφικής ηλικίας)
• καφές (ελληνικός, γαλλικός, φίλτρου)
• τσάι ή χαμομήλι, κακάο σε σκόνη
• χυμός πορτοκάλι
• είδη καθαρισμού και συντήρησης (απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά, απορρυπαντικά πλυντηρίου σε σκόνη, απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες, απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι, χαρτί κουζίνας)
• είδη προσωπικής υγιεινής (οδοντόκρεμες, χαρτί υγείας, σερβιέτες, ταμπόν, σαμπουάν, σαπούνια σε στερεή κατάσταση, πάνες ακράτειας)
• είδη για μωρά (πάνες, μωρομάντιλα, σαμπουάν)
• τροφές για κατοικίδια (τροφές για σκύλους και γάτες)
• αναψυκτικά.