Σημαντική αύξηση ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εξαγωγών το δεκάμηνο

Σημαντική αύξηση ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εξαγωγών το δεκάμηνο

Αύξηση των μεριδίων των ελληνικών προϊόντων στις ξένες αγορές έναντι ανταγωνιστικών προϊόντων που προέρχονται από άλλες χώρες διαπιστώνει μελέτη της Εθνικής Τράπεζας

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αύξηση των μεριδίων των ελληνικών προϊόντων στις ξένες αγορές έναντι ανταγωνιστικών προϊόντων που προέρχονται από άλλες χώρες διαπιστώνει μελέτη της Εθνικής Τράπεζας. Μάλιστα, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εξαγωγών προέρχεται από τους κλάδους υψηλής και μέσης τεχνολογίας και λιγότερο από κλάδους όπως αυτός των τροφίμων, ο οποίος αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους των ελληνικών εξαγωγών. Μάλιστα, για την επόμενη πενταετία οι αναλυτές της ΕΤΕ εκτιμούν ότι οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να σημειώσουν μέση ετήσια αύξηση της τάξεως του 5%-6%, με προοπτική επιπλέον ώθησης της τάξεως του 3% ετησίως σε περίπτωση που η Ελλάδα βελτιώσει τις επιδόσεις της σε έρευνα και ανάπτυξη (προσεγγίζοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο), στηρίζοντας έτσι περαιτέρω την εξαγωγική δυναμική προϊόντων υψηλής τεχνολογίας.

Σημαντική αύξηση ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εξαγωγών το δεκάμηνο-1

Βασικοί πυλώνες της εξαγωγικής ανόδου, οι κλάδοι υψηλής τεχνολογίας (κυρίως μηχανήματα και φάρμακα) με ρυθμούς ανάπτυξης 14%-20%, καθώς και κλάδοι μέσης τεχνολογίας (κυρίως χημικά και μέταλλα) με ρυθμούς ανάπτυξης 4%-9%. Από την άλλη, οι κλάδοι χαμηλής τεχνολογίας, όπως ένδυση, υφάσματα (κυρίως βαμβάκι) και τρόφιμα, κλάδοι όμως που τα μερίδια της Ελλάδας είναι πολύ υψηλά στην Ευρώπη, σημείωσαν χαμηλότερες επιδόσεις.

Η βελτίωση αφορά κυρίως προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας που ενισχύουν το μερίδιό τους στις ξένες αγορές.

Από την ανάλυση 129 προϊόντων (με κάλυψη του 85% των συνολικών εξαγωγών), πάνω από τα μισά πέτυχαν αύξηση μεριδίου έναντι Ευρωπαίων ανταγωνιστών, με το 20% να το επιτυγχάνει με παράλληλη αύξηση σχετικών τιμών. Προϊόντα με πολύ υψηλά μερίδια στην Ευρώπη την περίοδο Αυγούστου – Οκτωβρίου (αποπληθωρισμένα) ήταν το βαμβάκι (μερίδιο 65%), η κομπόστα (50%), τα ψάρια (42%). Αύξηση μεριδίου στο 3,5% καταγράφηκε στους σωλήνες, στο αλουμίνιο 2,5% και σε άλλα προϊόντα.

Πέρα από την αύξηση των μεριδίων έναντι ανταγωνιστών, η μελέτη της ΕΤΕ διαπιστώνει αυξημένη διείσδυση των ελληνικών προϊόντων σε ανερχόμενες αγορές (ως προς τη συμμετοχή τους στο μείγμα εξαγωγών) τόσο υψηλού εισοδήματος, όπως η Βόρεια Αμερική (+11%), όσο και μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος, όπως η Νότια Αμερική και η Μέση Ανατολή (+34% – κυρίως λόγω ανοδικών εξαγωγών μετάλλων στη Σαουδική Αραβία, αλλά και με μεγάλο εύρος ανοδικών κλάδων). Βεβαίως, βασικός προορισμός των ελληνικών προϊόντων παραμένει η Δυτική Ευρώπη, η οποία απορροφά πάνω από το 50% των ελληνικών εξαγωγών.

Ειδικότερα, σε σύνολο 101 χωρών, άνοδος των ελληνικών εξαγωγών καταγράφηκε σε 54 χώρες. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και 9 από τις 10 χώρες – κυριότερους προορισμούς των ελληνικών προϊόντων, εκεί όπου κατευθύνονται πάνω από τα 2/3 των ελληνικών εξαγωγών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή