Aldi, το αρτοποιείο που έγινε εμπορικός κολοσσός

Aldi, το αρτοποιείο που έγινε εμπορικός κολοσσός

Γιορτάζει 110 χρόνια λειτουργίας έχοντας να αντιμετωπίσει αναγκαστικές αυξήσεις τιμών και τον ανταγωνισμό στον κλάδο των εκπτωτικών επιχειρήσεων

2' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μετά τις δραματικές αυξήσεις τιμών στα τρόφιμα οι εκπτωτικές επιχειρήσεις (discounter) μεγαλουργούν, εστιάζοντας σε προϊόντα χαμηλού κόστους. Ετσι είναι ταιριαστό το γεγονός ότι ο εφευρέτης των Aldi γιορτάζει φέτος μια σημαντική επέτειο. Πριν από ακριβώς 110 χρόνια η οικογένεια Αλμπρεχτ ίδρυσε τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ Aldi και έθεσε τα θεμέλια για τη σημερινή εμπορική αυτοκρατορία της. Ο αρτοποιός Καρλ Αλμπρεχτ είχε ξεκινήσει ένα «εμπόριο αρτοσκευασμάτων» στο Εσεν στις 10 Απριλίου 1913. Από ένα μικρό κατάστημα προέκυψε μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές αυτοκρατορίες στον κόσμο. Οι αδελφές εταιρείες Aldi Nord και Aldi Süd δραστηριοποιούνται πλέον όχι μόνο στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, αλλά ακόμη και στην Αυστραλία.

«Με τις προσφορές τους σε χαμηλές τιμές οι εκπτωτικές επιχειρήσεις αποτελούν σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ένα σημαντικό στήριγμα για πολλά νοικοκυριά», δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA) ο ειδικός σε θέματα λιανικού εμπορίου Ρόμπερτ Κέσκες από την ιδιωτική εταιρεία ερευνών αγοράς GfK. Δεν είναι περίεργο, λοιπόν, που σύμφωνα με την GfK τα εκπτωτικά καταστήματα έχουν αυξήσει το μερίδιο αγοράς τους στη Γερμανία από 34,8% σε 36,9% μέσα σε μόλις 12 μήνες μέχρι το τέλος του 2022 – εις βάρος των σούπερ μάρκετ και των εξειδικευμένων λιανοπωλητών. Στις αρχές του έτους η μετατόπιση των πωλήσεων σε παρόχους χαμηλού κόστους συνεχίστηκε με αμείωτους ρυθμούς.

Ωστόσο, παρά το πρωτοποριακό πνεύμα του, δεν είναι ο αρτοποιός Καρλ Αλμπρεχτ αυτός που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία της οικογένειας Αλμπρεχτ, καθώς αυτοί που έκαναν την εταιρεία σπουδαία ήταν οι γιοι του, Καρλ Τζούνιορ και Τέο Αλμπρεχτ. Μετά τον θάνατο του πατέρα τους ανέλαβαν την ευθύνη της επιχείρησης και ανέπτυξαν την ιδέα των εκπτώσεων. Το πρώτο κατάστημα Aldi (συντομογραφία για το Albrecht-Diskont) άνοιξε το 1962, πριν από 60 χρόνια. Συνταγή της επιτυχίας αποτέλεσε μια μικρή ποικιλία προϊόντων σε λιτό περιβάλλον, σε χαμηλές τιμές, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία στον ανταγωνισμό, δηλαδή στα σούπερ μάρκετ.

Ομως τα σημερινά καταστήματα Aldi έχουν ελάχιστα κοινά με εκείνα των πρώτων ημερών. Εκεί όπου κάποτε ο ψυχρός φωτισμός νέον και τα εμπορεύματα σε ξύλινες παλέτες χαρακτήριζαν την εικόνα των καταστημάτων, ο μοντέρνος σχεδιασμός με την ευχάριστη ατμόσφαιρα έχει επικρατήσει προ πολλού. Και, εκτός από τις κλασικές μάρκες, υπάρχουν πλέον όλο και περισσότερα επώνυμα προϊόντα.

Παρ’ όλα αυτά, το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό τους –οι χαμηλές τιμές– δημιουργεί τώρα και δυσκολίες. Γιατί και αυτά τα καταστήματα αναγκάστηκαν να αυξήσουν σημαντικά τις τιμές τους προσφάτως – κατ’ αναλογίαν ακόμη περισσότερο από πολλές επώνυμες εταιρείες, όπως αναφέρει ο Κέσκες. Ομως είναι καθοριστικό το ότι, παρά την αύξηση των τιμών, τα δικά τους προϊόντα παραμένουν συνήθως και πάλι σημαντικά φθηνότερα. Είναι λοιπόν όλα ρόδινα κατά την επετειακή χρονιά; Οχι ακριβώς. Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα λιανικού εμπορίου Γκέριτ Χάινεμαν από το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Νίντερχαϊν, υπάρχει ένας παραμελημένος τομέας στην αλυσίδα Aldi. Πρόκειται για το ηλεκτρονικό λιανικό εμπόριο. «Οι εκπτωτικές επιχειρήσεις δεν χρειάστηκε ακόμη να ασχοληθούν σε μεγάλο βαθμό με το θέμα του διαδικτυακού εμπορίου», λέει ο ειδικός. Αλλά είναι απλώς θέμα χρόνου μέχρι το εν λόγω ζήτημα να απασχολήσει και αυτά τα καταστήματα. «Και τότε θα είναι δύσκολο για την Aldi, επειδή η ανταγωνίστρια Lidl έχει σημαντικό προβάδισμα εκεί».

Στην τελευταία κατάταξη του ινστιτούτου ερευνών λιανικού εμπορίου EHI της Κολωνίας, η Lidl κατάφερε να εξασφαλίσει μια θέση μεταξύ των δέκα κορυφαίων γερμανικών λιανοπωλητών ηλεκτρονικού εμπορίου με το ηλεκτρονικό κατάστημά της. Με κύκλο εργασιών ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, η lidl.de κατέλαβε την 8η θέση στην κατάταξη. Συγκριτικά, το ηλεκτρονικό κατάστημα της Aldi δεν εμφανίζεται καθόλου στις πρώτες 100 επιχειρήσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή