Τρεις διεκδικητές για τον νέο άξονα της Κρήτης

Τρεις διεκδικητές για τον νέο άξονα της Κρήτης

Προσφορές κατέθεσαν η εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες Μυτιληναίος – Ακτωρ Παραχωρήσεις και Αβαξ – Egis – Meridiam

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τρεις είναι τελικά οι διεκδικητές του έργου παραχώρησης του οδικού άξονα Ηρακλείου – Χανίων – Κισσάμου. Πρόκειται για την τελευταία από τις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης της περιόδου, ο συνολικός προϋπολογισμός της οποίας ξεπερνάει το 1,75 δισ. ευρώ. Θα ακολουθήσει η αξιολόγηση του τεχνικού σκέλους και, μετά το καλοκαίρι, το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.

Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση του υφυπουργού Δημοσίων Εργων Γιώργου Καραγιάννη, δεσμευτικές προσφορές κατέθεσε χθες η εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες Μυτιληναίος – Ακτωρ Παραχωρήσεις και Αβαξ – Egis – Meridiam. «Επειτα από δουλειά τεσσάρων ετών, κάνουμε πραγματικότητα ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη», σχολίασε. Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί, η χρηματοδότηση της σύμβασης θα καλυφθεί με 600 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο και το ΕΣΠΑ, 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ τα υπόλοιπα κεφάλαια θα καλυφθούν από τον παραχωρησιούχο.

Ο άξονας θα έχει και διόδια, τα οποία όμως θα έχουν χιλιομετρική χρέωση (δηλαδή ο οδηγός θα πληρώνει στα σημεία εξόδου, ανάλογα με την απόσταση που διήνυσε), ενώ το Δημόσιο θα επιδοτήσει τα διόδια με ένα επιπλέον ποσό ανά διέλευση (το ύψος του ποσού αποτελεί αντικείμενο του διαγωνισμού). Οπως είχε προσφάτως αναφέρει ο κ. Καραγιάννης, η επιδότηση των διοδίων είναι αναγκαία καθώς τα Χανιά και το Ηράκλειο, έχοντας και τα δύο λιμάνια και αεροδρόμια, δεν έχουν σημαντικές μετακινήσεις μεταξύ τους και συνεπώς υπάρχει ανάγκη επιδότησης.

Το μοντέλο των «σκιωδών διοδίων» θα δοκιμαστεί για πρώτη φορά στη χώρα μας – ακόμα δύο άξονες επιδοτούνται λόγω χαμηλής κυκλοφορίας: ο Ε65 επιδοτούνταν μέχρι την ανασύσταση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013, οπότε εντάχθηκε σε ένα κοινό «πορτοφόλι» με την Ιόνια Οδό. Και ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Καλαμάτας – Σπάρτης επιδοτείται με ένα κυμαινόμενο ποσό, σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου.

Ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) έχει συνολικό μήκος 157 χλμ. και θα ανακατασκευαστεί με τρεις διαφορετικές μεθόδους: το τμήμα Ηρακλείου – Χανίων – Κισσάμου με σύμβαση παραχώρησης, το τμήμα Χερσονήσου – Νεάπολης με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και το υπόλοιπο ως δημόσιο έργο (Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος και Καλό Χωριό – γέφυρα Φρουζή – παράκαμψη Παχιάς Αμμου). Το τμήμα Χερσονήσου – Νεάπολης, μήκους 22,5 χλμ. και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, ανατέθηκε πρόσφατα στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Ακτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat. Το τμήμα από Νεάπολη έως Αγιο Νικόλαο, μήκους 14,5 χλμ. και προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, έχει ανατεθεί στην Ακτωρ.

Οσον αφορά τη διαδικασία κατακύρωσης της σύμβασης παραχώρησης, το υπουργείο Υποδομών θα ξεκινήσει τώρα τη διαδικασία εξέτασης της τεχνικής πρότασης κάθε υποψηφίου και στη συνέχεια θα προχωρήσει στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών (σίγουρα μετά το καλοκαίρι) και στην ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου. Εφόσον δεν υπάρξουν δικαστικές προσφυγές (ή μετά την εκδίκασή τους) η σύμβαση θα αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά θα κυρωθεί με νόμο, όπως όλες οι συμβάσεις παραχώρησης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT