Προσφυγή σε διαιτησία από «Αβαξ»,«Ακτωρ», ΤΕΡΝΑ για το Πάτρα – Πύργος

Προσφυγή σε διαιτησία από «Αβαξ»,«Ακτωρ», ΤΕΡΝΑ για το Πάτρα – Πύργος

Το Δημόσιο απέρριψε το αίτημα αναπροσαρμογής κόστους του έργου

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στη διαιτησία οδηγήθηκαν η κοινοπραξία που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας – Πύργου και το Δημόσιο για την αναπροσαρμογή του κόστους του έργου. Η κοινοπραξία ζητάει συνολική αναθεώρηση, ενώ το Δημόσιο υποστηρίζει ότι δεν αιτιολογείται κάτι τέτοιο. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι το μεσαίο τμήμα του έργου, ευθύνης της «Ακτωρ», παρουσιάζει μεγάλη καθυστέρηση, αλλά το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι θα απορροφηθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Η μεγάλη άνοδος του κόστους της ενέργειας αλλά και των τιμών των υλικών τέθηκε στο υπουργείο Υποδομών από την κοινοπραξία Αβαξ – Ακτωρ – ΤΕΡΝΑ ήδη από το 2021. Το Δημόσιο απέρριψε το αίτημα της κοινοπραξίας, υποστηρίζοντας ότι η σύμβαση υπεγράφη μόλις το 2019 και δεν μπορεί να αιτιολογηθεί αναπροσαρμογή του κόστους του έργου. Μετά την απόρριψη του αιτήματός της, η κοινοπραξία προσέφυγε σε διαιτησία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία ζητάει την επικαιροποίηση του προϋπολογισμού του έργου, υποστηρίζοντας ότι οι συνθήκες άλλαξαν άρδην από το 2019 και δεν υπήρχε τρόπος αυτό να προβλεφθεί και να συμπεριληφθεί στα περιθώρια ρίσκου που έχει κάθε σύμβαση παραχώρησης. Η κοινοπραξία δεν φέρεται να κατέθεσε «ποσοτικοποιημένο» αίτημα (δηλαδή συγκεκριμένη αύξηση υλικών και εργασιών), αλλά αυτό θα συμβεί ανάλογα με την απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου (η υπόθεση δεν έχει ακόμη εκδικαστεί).

Oσον αφορά την πρόοδο του έργου, αυτή βρίσκεται σήμερα στο 13,76%. Ωστόσο, τα τρία τμήματα του έργου παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικούς ρυθμούς: το πιο προχωρημένο είναι το τμήμα Γαστούνης – Πύργου, το οποίο έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και βρίσκεται στο 24,8%. Το πρώτο τμήμα του έργου, από Μιντιλόγλι έως Καρέικα, βρίσκεται στο 12,1%. Τέλος, τη χαμηλότερη πρόοδο παρουσιάζει το μεσαίο τμήμα, από Καρέικα έως Γαστούνη, που βρίσκεται μόλις στο 6,4%.

Ζητούν την αναθεώρηση λόγω των αυξήσεων στις τιμές των δομικών υλικών και της ενέργειας.

Η χαμηλή πρόοδος του μεσαίου τμήματος δεν αιτιολογείται τεχνικά, καθώς κατασκευάζεται όλο σε πεδινή περιοχή, σε νέα χάραξη. Στην κοινοπραξία αποδίδουν την κατάσταση στα εσωτερικά προβλήματα της εταιρείας και ελπίζουν ότι μετά την πώληση της «Ακτωρ» στην Intrakat οι ρυθμοί εκτέλεσης του έργου θα επιταχυνθούν. «Δικαιολογημένη» θεωρείται η μέτρια πρόοδος του τμήματος της «Αβαξ», καθώς είναι η μόνη από τις τρεις εταιρείες η οποία ανακατασκευάζει κομμάτι που βρίσκεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του σε παράλληλη κυκλοφορία (όπως είχε γίνει στο Κόρινθος – Πάτρα).

Τυπικά το έργο βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος (έστω και στο χαμηλότερο δυνατό όριο των χρηματορροών). Επόμενος «σταθμός» της σύμβασης είναι η ολοκλήρωση του 30% του έργου έως το τέλος του έτους, κάτι που αν επιτευχθεί πιθανότατα θα οφείλεται στην πρόοδο του τμήματος της ΤΕΡΝΑ. Το υπουργείο έχει αντίθετη άποψη. «Τα ζητήματα της “Ακτωρ” έχουν ξεπεραστεί και η πρόοδος του τμήματός της αναμένεται να είναι σημαντική τους επόμενους μήνες», λέει στην «Κ» ο υφυπουργός Δημοσίων Εργων Γιώργος Καραγιάννης. «Μέχρι το τέλος του έτους εκτιμάμε ότι τα τμήματα της “Αβαξ” και της “Ακτωρ” θα έχουν φτάσει τον στόχο του χρονοδιαγράμματος, ενώ το τμήμα της ΤΕΡΝΑ μπορεί να έχει φτάσει και στο 40%. Εκτιμώ ότι στο τέλος του έτους το έργο θα βρίσκεται μπροστά από το χρονοδιάγραμμα».

Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει μήκος 74,5 χλμ. και θα παραδοθεί τμηματικά: σε 36 μήνες το τμήμα από Κάτω Αχαΐα έως Πύργο και σε 40 μήνες το τμήμα από Μιντιλόγλι έως Κάτω Αχαΐα. Το συνολικό κόστος του είναι 331 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 65% καλύπτεται από το Δημόσιο και την Ε.Ε. Το έργο είχε προωθηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση «σπασμένο» σε 8 κομμάτια (με τις εταιρείες του ομίλου Καλογρίτσα να έχουν εξέχοντα ρόλο), όμως η παρούσα κυβέρνηση ακύρωσε όσες συμβάσεις είχαν υπογραφεί και με την έγκριση της Ε.Ε. ανέθεσε απευθείας ολόκληρο το έργο στην «Ολυμπία Οδό».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT