Συνεχίζονται τα προβλήματα λειτουργίας στον σιδηρόδρομο

Συνεχίζονται τα προβλήματα λειτουργίας στον σιδηρόδρομο

Ακινητοποιήσεις συρμών και τεχνικές βλάβες ταλαιπωρούν τους επιβάτες

4' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αντιμέτωποι με πολλά προβλήματα έρχονται σε σχεδόν καθημερινή βάση οι επιβάτες των τρένων, γεγονός που αναδεικνύει τις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου και την ανάγκη άμεσης βελτίωσης τόσο της υποδομής όσο και του τροχαίου υλικού. Ακινητοποιήσεις αμαξοστοιχιών μέσα σε σήραγγα, διακοπή δρομολογίων από τις 12 Ιουνίου στον προαστιακό Πάτρας (νότιο τμήμα) και αντικατάστασή τους με… λεωφορεία της Hellenic Train, τεχνικές βλάβες στην υποδομή και στους συρμούς, είναι μερικά από τα προβλήματα του σιδηροδρόμου που συνεχίζουν να ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό, λίγους μήνες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

Χθες, στις 12.45 ακινητοποιήθηκε η αμαξοστοιχία 53 –στην οποία επέβαιναν 325 επιβάτες– που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα, στη σήραγγα «Οθρυς» λόγω τεχνικού προβλήματος, και πιο συγκεκριμένα, κατά πληροφορίες, λόγω προβλήματος στη μηχανή. Πρόκειται για σήραγγα μεταξύ Δομοκού και Λιανοκλαδίου. Οι επιβάτες παρέμειναν εγκλωβισμένοι στη σήραγγα περίπου 1,5 ώρα, από τις 12.45 έως τις 14.11, ενώ για ένα διάστημα λόγω πτώσης του παντογράφου, δεν υπήρχε ούτε φωτισμός ούτε κλιματισμός. Λίγα λεπτά μετά, κινητοποιήθηκαν μηχανές εφεδρείας από το Λιανοκλάδι για να μεταφέρουν την αμαξοστοιχία στον σιδηροδρομικό σταθμό Λιανοκλαδίου. Πληροφορίες από τον ΟΣΕ έδειξαν ως υπεύθυνο τη Hellenic Train, τονίζοντας πως τα συστήματα της σήραγγας λειτουργούσαν κανονικά και πως το τεχνικό πρόβλημα αφορούσε «τροχαίο υλικό και όχι τις εγκαταστάσεις». Πριν από μία εβδομάδα, πρόβλημα στην υποδομή, και συγκεκριμένα στο σιδηροδρομικό κλειδί που βρίσκεται στον κόμβο ΤΧ1 κοντά στη Σίνδο, ακινητοποίησε αμαξοστοιχίες στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα, ενώ στις 28/6, για τεχνικούς λόγους δεν ολοκληρώθηκε η σύζευξη των συρμών στον σταθμό Λάρισας. Στο μεταξύ, το υπουργείο Μεταφορών ζήτησε από τον ΟΣΕ να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες των συμβάντων των δύο τελευταίων ημερών (28/6, 29/6), με νεότερα από το πόρισμα να αναμένονται εντός δεκαημέρου.

Για παλαιότητα πολλών αμαξοστοιχιών και ελλείψεις τεχνικού προσωπικού κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι.

Για τα προβλήματα του σιδηροδρόμου, μετά την τραγωδία στα Τέμπη, κάνουν λόγο σε εξώδικο που απέστειλαν στη Hellenic Train με κοινοποίηση στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργαζόμενοι της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μάλιστα, μιλούν «για πόρτες που δεν κλείνουν κατά τη διάρκεια του δρομολογίου», με αφορμή πρόσφατο περιστατικό στον προαστιακό της Αθήνας, όταν συρμός κινήθηκε για λίγα λεπτά με την πόρτα ανοιχτή. Στο εξώδικο λένε πως παρατηρούνται «τεχνικά και λειτουργικά προβλήματα στις αμαξοστοιχίες, τα οποία εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών», εστιάζοντας στην παλαιότητα πολλών αμαξοστοιχιών, στις ελλείψεις τεχνικού προσωπικού και στις ακατάλληλες συνθήκες εργασίας στις τεχνικές βάσεις.

Παράλληλα, μιλούν και για προβλήματα στη σιδηροδρομική υποδομή. «Δεν γίνονται προσπάθειες για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στον σιδηρόδρομο. Υπάρχει τεράστια έλλειψη προσωπικού στον ΟΣΕ, εργάτες γραμμής δεν υπάρχουν. Επίσης, το τροχαίο υλικό είναι παλιό, οι εγκαταστάσεις που συντηρείται παλιές. Ολο αυτό κάνει έναν σιδηρόδρομο ανυπόφορο για τους πολίτες και δύσκολο για τους εργαζομένους», αναφέρει στην «Κ» ο Βασίλης Ζαβογιάννης, πρόεδρος της ένωσης και μέλος της ΠΟΣ.

Εγκρίθηκε το σύστημα ελέγχου στο τμήμα Δομοκού – Λάρισας

Με τα χρονοδιαγράμματα να πιέζουν μέχρι τον Σεπτέμβριο, σε φάση υλοποίησης είναι το έργο που αφορά την εγκατάσταση συστημάτων για την ασφάλεια της κυκλοφορίας των τρένων στο δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, έργο το οποίο ενώ έχει υπογραφεί εδώ και 16 χρόνια, ακόμη δεν λειτουργεί. Πρόκειται για το λεγόμενο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου της Κυκλοφορίας (ETCS), το οποίο τοποθετείται τόσο στα τρένα όσο και στην υποδομή, με τα δύο τμήματά του να επικοινωνούν ανταλλάσσοντας πληροφορίες για την κυκλοφορία στη γραμμή όπου κινείται το τρένο, την κατάσταση της γραμμής κ.ά. Αυτό το σύστημα έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς επιτρέπει τον εξ αποστάσεως έλεγχο του συρμού, αν παραστεί ανάγκη. Εφόσον στη γραμμή υπάρχει κάποιο ζήτημα, το σύστημα ενημερώνει αυτομάτως τον συρμό ώστε να χαμηλώσει ταχύτητα (βραδυπορία) ή ακόμη και να φρενάρει. 

Χθες ενέκρινε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) το υποσύστημα παρατρόχιου ελέγχου-χειρισμού και σηματοδότησης ETCS επιπέδου 1 στο τμήμα Δομοκού – Λάρισας, που ναι μεν αποτελεί θετική εξέλιξη για τον σιδηρόδρομο, ωστόσο, όπως σχολιάζουν ειδικοί στην «Κ», θα πρέπει να ολοκληρωθούν τα έργα σε όλο τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, αλλά και να εγκατασταθεί το σύστημα σε όλα τα τρένα του άξονα προκειμένου αυτό να είναι πλήρως λειτουργικό. Οπως αναφέρουν πληροφορίες, ο φάκελος για την έγκρισή του έφτασε στα γραφεία της ΡΑΣ τον Φεβρουάριο, όμως λόγω του δυστυχήματος στα Τέμπη αλλά και ορισμένων προβληματικών σημείων του φακέλου, η έγκριση ολοκληρώθηκε τώρα. Μέχρι στιγμής, η ΡΑΣ έχει δώσει έγκριση του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών ΕΤCS στα τμήματα Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, Πλατύ – Θεσσαλονίκης, Οινόης – Χαλκίδας και Λάρισας – Δομοκού. Η έγκριση σχετίζεται με τις τεχνικές προδιαγραφές διαλειτουργικότητας, ενώ ως προς την ασφάλεια του συστήματος, αυτό θα πρέπει να ενταχθεί από τον ΟΣΕ στο σχέδιο διαχείρισης ασφάλειας και να αποσταλεί στη ΡΑΣ.

Σημειώνεται πως η έγκριση του ETCS στο τμήμα Δομοκού – Λάρισας αφορά τη σύμβαση «Προμήθεια συστήματος γραμμής ETCS και συναφείς υπηρεσίες, αρ. 10005» που υπογράφηκε από τον ανάδοχο και την ΕΡΓΟΣΕ στις 5 Σεπτεμβρίου του 2007 και έχει λάβει περίπου έξι παρατάσεις. Ο εξοπλισμός κατασκευάζεται από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Thales, στο πλαίσιο σύμβασης προϋπολογισμού 17,17 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, το έργο έπρεπε να είναι έτοιμο έως το 2012, ωστόσο, όπως είχε γράψει η «Κ», το σύστημα σηματοδότησης στο τμήμα Αθήνας – Θεσσαλονίκης άρχισε ήδη από το 2008 να τίθεται σταδιακά εκτός λειτουργίας λόγω εγκατάλειψης, κλοπών, βανδαλισμών, με αποτέλεσμα η σύμβαση τοποθέτησης του ΕTCS να μην μπορεί να προχωρήσει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή