Ο πλανήτης καίγεται, αλλά οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων αυξάνονται

Ο πλανήτης καίγεται, αλλά οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων αυξάνονται

Ο στόχος για μείωση των επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα, που θα συνέβαλλε στη μείωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, των πυρκαγιών και της λειψυδρίας, έμεινε τελικά στα χαρτιά

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο στόχος για μείωση των επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα, που θα συνέβαλλε στη μείωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, των πυρκαγιών και της λειψυδρίας, έμεινε τελικά στα χαρτιά. Το 2022, οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων αυξήθηκαν σε πρωτοφανή επίπεδα, στα 7 τρισ. δολάρια, καθώς οι κυβερνήσεις στήριξαν καταναλωτές και επιχειρήσεις κατά την παγκόσμια άνοδο των τιμών της ενέργειας εξαιτίας της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και της οικονομικής ανάκαμψης από την πανδημία. Καθώς ο κόσμος αγωνίζεται να περιορίσει την υπερθέρμανση του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου και τμήματα της Ασίας, της Ευρώπης και των ΗΠΑ πνίγονται από την υπερβολική ζέστη, οι επιδοτήσεις για το πετρέλαιο, τον άνθρακα και το φυσικό αέριο κοστίζουν το 7,1% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Αυτό είναι περισσότερο από ό,τι ξοδεύουν οι κυβερνήσεις ετησίως για την εκπαίδευση (4,3% του διεθνούς ΑΕΠ) και περίπου τα 2/3 των δαπανών περίθαλψης (10,9% του ΑΕΠ). Την ίδια ώρα, ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός ανακοίνωσε ότι ο Ιούλιος ήταν ο πιο ζεστός μήνας που έχει καταγραφεί ποτέ στην Ιστορία, υπογραμμίζοντας την επείγουσα ανάγκη περιορισμού της κλιματικής αλλαγής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που εξετάσαμε, οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων αυξήθηκαν κατά 2 τρισ. δολ. τα τελευταία δύο χρόνια. Η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων προξενεί τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος πρωτίστως υπό τη μορφή της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των βλαβών από την υπερθέρμανση του πλανήτη. Η συντριπτική πλειονότητα των επιδοτήσεων είναι σιωπηρές, καθώς το περιβαλλοντικό κόστος συχνά δεν αντικατοπτρίζεται στις τιμές των ορυκτών καυσίμων, ιδίως του γαιάνθρακα και του ντίζελ. Η ανάλυσή μας δείχνει ότι οι καταναλωτές δεν πλήρωσαν για περιβαλλοντικό κόστος άνω των 5 τρισ. δολ., το οποίο θα ήταν σχεδόν διπλάσιο εάν αποτιμάτο βάσει των επιπέδων που κατέγραψε πρόσφατη μελέτη του επιστημονικού περιοδικού Nature αντί της βασικής μας υπόθεσης ότι αυτό ισούται με το τίμημα των ρύπων για την εκπλήρωση των στόχων του Παρισιού.

Αυτές οι επιδοτήσεις προβλέπεται να αυξηθούν, μιας και οι αναπτυσσόμενες χώρες αυξάνουν την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων στα επίπεδα των προηγμένων οικονομιών.

Εάν, όμως, οι κυβερνήσεις αφαιρούσαν τις επιδοτήσεις και επέβαλλαν διορθωτικούς φόρους, οι τιμές των καυσίμων θα αυξάνονταν, οπότε επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα μετρούσαν το περιβαλλοντικό κόστος στις αποφάσεις τους για επενδύσεις και κατανάλωση.

Το 2022 ανήλθαν παγκοσμίως σε πρωτοφανή επίπεδα, στα 7 τρισ. δολάρια.

Το αποτέλεσμα θα ήταν μια σοβαρή μείωση των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ένας πιο καθαρός αέρας, λιγότερες πνευμονικές και καρδιακές παθήσεις και περισσότερος δημοσιονομικός χώρος για τις κυβερνήσεις. Εκτιμούμε πως η κατάργηση των επιδοτήσεων ορυκτών καυσίμων θα αποτρέψει 1,6 εκατ. πρόωρους θανάτους ετησίως, θα αυξήσει τα κρατικά έσοδα κατά 4,4 τρισ. δολ. και θα βάλει τις εκπομπές ρύπων σε τροχιά επίτευξης των στόχων κατά της υπερθέρμανσης. Θα αναδιανείμει, τέλος, το εισόδημα, επειδή οι επιδοτήσεις καυσίμων ωφελούν περισσότερο τα πλούσια νοικοκυριά παρά τα φτωχά.

Οι κ. Σάϊμον Μπλακ και Νεϊτ Βέρνον είναι Οικονομολόγοι και ο κ. Ιαν Πάρι είναι ειδικός σε περιβαλλοντικά δημοσιονομικά ζητήματα του ΔΝΤ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή