H δεκαετής κρίση μείωσε τις αγορές τροφίμων στην Ελλάδα κατά 2 δισ. ευρώ

H δεκαετής κρίση μείωσε τις αγορές τροφίμων στην Ελλάδα κατά 2 δισ. ευρώ

Η κατά κεφαλήν δαπάνη σε είδη παντοπωλείου ήταν το 2022 στο 1,825 ευρώ, μειωμένη 5,8% σε σχέση με το 2009

1' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σχεδόν δύο δισεκατομμύρια ευρώ λιγότερα δαπάνησαν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα το 2022 σε σύγκριση με το 2009 για είδη παντοπωλείου – διατροφής, καθώς υπολογίζεται ότι ενώ η συνολική δαπάνη το 2009 ήταν 22,10 δισ. ευρώ, το 2022 διαμορφώθηκε σε 20,28 δισ. ευρώ και μάλιστα σε ένα έντονα πληθωριστικό περιβάλλον. Το παραπάνω δείχνει αν μη τι άλλο πόσο έντονο ήταν το αποτύπωμα της δεκαετούς δημοσιονομικής κρίσης στις διατροφικές συνήθειες των νοικοκυριών στην Ελλάδα και στις σχετικές δαπάνες για είδη διατροφής. Ετσι, πλέον οι Ελληνες δαπανούν λιγότερα χρήματα για ελαιόλαδο, κρέας και φρέσκο γάλα, αλλά περισσότερο για είδη αρτοποιίας και γενικώς υδατάνθρακες και προτιμούν το αρκετά φθηνότερο κοτόπουλο, από το μοσχαρίσιο και αιγοπρόβειο κρέας.

Ρόλο, βεβαίως, στις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίες συντελέστηκαν τα τελευταία 14 χρόνια, διαδραμάτισαν και οι διάφορες τάσεις που επικράτησαν παγκοσμίως, όπως η αυστηρή χορτοφαγία (veganism) και η ανάπτυξη των plant based προϊόντων ως υποκατάστατα ακόμη και του κρέατος, τα λειτουργικά τρόφιμα, οι υπερτροφές. Αλλαγές εξάλλου επήλθαν και τα τελευταία τρία χρόνια, αρχικά λόγω της πανδημίας και της στροφής σε πιο υγιεινή διατροφή, μοντέλο που πάλι αλλάζει εξαιτίας της συνεχιζόμενη ακρίβειας στα τρόφιμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2022 στο 1,825 ευρώ μειωμένη κατά 5,8% σε σχέση με το 2009. Σε σχέση με το 2021, η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αυξήθηκε κατά 3,10%, κάτι που αποδίδεται στον συνδυασμό των ανατιμήσεων και της μείωσης στον όγκο αγορών των νοικοκυριών. Με βάση τα στοιχεία αυτά εκτιμάται ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2022 ανέρχεται σε 20,28 δισ. ευρώ (έναντι 22,10 δισ. ευρώ το 2009).

Από την ανάλυση των στοιχείων της μηνιαίας χρηματικής δαπάνης, αλλά κυρίως από την ανάλυση των στοιχείων για τις ποσότητες αποκαλύπτεται το νέο διατροφικό μοντέλο που επικρατεί στην Ελλάδα. Ετσι, το 2022 καταναλώσαμε 41,6% λιγότερο φρέσκο γάλα σε σύγκριση με το 2009, 27% λιγότερο τυρί, 30% λιγότερο ελαιόλαδο αλλά 67% περισσότερο βούτυρο, 43% λιγότερο αιγοπρόβειο κρέας και 31,3% λιγότερο μοσχαρίσιο κρέας, αλλά 15% περισσότερο κοτόπουλο, που αποτελεί σαφώς πιο οικονομική λύση. Επίσης, καταναλώσαμε 18% λιγότερα λαχανικά και 14,5% λιγότερα φρούτα, όμως αυξήσαμε κατά 9,5% την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στο σπίτι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή