Την ερχόμενη Δευτέρα έχει προγραμματιστεί η υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου μεταξύ του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι και του ΤΑΙΠΕΔ. Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής και η μεταβίβαση των μετοχών θα ακολουθήσει, μετά και την ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.
Ο διαγωνισμός που έγινε νωρίτερα φέτος κατέληξε σε επικράτηση της κοινοπραξίας των εταιρειών Grimaldi Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ, αμφότερες θυγατρικές του ιταλικού ομίλου, με τίμημα 80 εκατ. ευρώ για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου. Ωστόσο, η συνολική επένδυση αναμένεται προοπτικά να προσεγγίσει ακόμη και τα 100 εκατομμύρια. Και αυτό διότι το business plan του νέου βασικού μετόχου προβλέπει μεταξύ άλλων ενεργειακές αναβαθμίσεις με στόχο τον σταδιακό μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσω ηλεκτροδότησης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ανάπτυξη συστήματος ηλεκτροδότησης των ελλιμενισμένων πλοίων, εκσυγχρονισμό των υποδομών και του μηχανολογικού και άλλου εξοπλισμού και βελτιστοποίηση των χρόνων φόρτωσης και εκφόρτωσης οχημάτων και επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών.
Ορισμένες πηγές αναφέρουν επιπλέον ότι ο ισχυρός άνδρας του ομίλου, Εμανουέλε Γκριμάλντι, αξιολογεί και σχέδια για τη δημιουργία σταθμού μεταφόρτωσης καινούργιων αυτοκινήτων (car terminal) σε χώρους της χερσαίας ζώνης στον λιμένα Ηρακλείου, όπως και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τον έλεγχο του οποίου έχει ήδη αποκτήσει. Υπενθυμίζεται πως από τις βασικές δραστηριότητες του ιταλικού ομίλου είναι η μεταφορά καινούργιων οχημάτων με ειδικά πλοία (car carriers) από χώρες παραγωγής στην Ασία, αλλά και από την Τουρκία, προς την Ευρώπη και αλλού.
H συνολική επένδυση αναμένεται να προσεγγίσει ακόμη και τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Επί του παρόντος στην Ελλάδα ο ιταλικός όμιλος χρησιμοποιεί το λιμάνι του Πειραιά, αλλά εκτιμά πως οι αυξήσεις των τιμολογίων που του χρεώνονται από τον ΟΛΠ τα τελευταία χρόνια γι’ αυτή τη δραστηριότητα είναι πάρα πολύ μεγάλες και μη ανταγωνιστικές. Σημειώνεται πως τα καινούργια αυτοκίνητα που φτάνουν στην Ελλάδα, μετά τον τελικό τους έλεγχο και την προετοιμασία, μεταφορτώνονται είτε σε τρένα είτε σε ειδικά φορτηγά είτε σε άλλα πλοία και μεταφέρονται στις τελικές αγορές τους. Ετσι, θα μπορούσαν καινούργια αυτοκίνητα τα οποία θα εκφορτώνονται στην Κρήτη να μεταφέρονται κατόπιν με επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία για να κατευθυνθούν στις τελικές αγορές. Τα γνωστά ακτοπλοϊκά πλοία δηλαδή. Και με τον τρόπο αυτό θα μπορούσαν να ενισχύσουν περαιτέρω και τον κύκλο εργασιών των Μινωικών Γραμμών, αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Μένει όμως να αποσαφηνιστεί κατά πόσον επαρκούν οι διαθέσιμοι στη χερσαία ζώνη του λιμανιού του Ηρακλείου χώροι.
Η μεγάλη αύξηση της ζήτησης για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης έχει εκτοξεύσει τον αριθμό των οχημάτων που φορτώνονται από την Ασία, ενισχύοντας σημαντικά τόσο τον κύκλο εργασιών των ναυτιλιακών εταιρειών που μεταφέρουν αυτοκίνητα όσο και των διαχειριστών λιμανιών που τα ετοιμάζουν για τελική παράδοση. Σε κάθε περίπτωση, αυτό το σχέδιο αφορά μία επιμέρους από τις δραστηριότητες του λιμανιού Ηρακλείου με το βασικό του έργο να παραμένει η επιβατηγός και οχηματαγωγός ναυτιλία, δηλαδή φορτηγά και επιβάτες, αλλά και τα κρουαζιερόπλοια.
Μιλώντας νωρίτερα φέτος στην «Καθημερινή», ο επικεφαλής του ομίλου, Εμμανουέλε Γκριμάλντι, είχε αποκαλύψει επίσης ότι «όπως και στην Ηγουμενίτσα έτσι και στο Ηράκλειο είμαστε εκ των βασικών πελατών. Οπότε το να εξασφαλίσουμε πως το λιμάνι δεν θα πέσει στα χέρια ενός επενδυτικού σχήματος που προσβλέπει σε υπεραξίες σε ορίζοντα πέντε έως επτά ετών αυξάνοντας τα τέλη ελλιμενισμού, για να δείξει έσοδα και κερδοφορία και να μεταπωλήσει μετά το λιμάνι, είναι για μας σημαντικό κίνητρο. Υπό μία θεώρηση, εξαγοράζοντας τα λιμάνια ελέγχουμε και τα κόστη μας και μαζί τα κρατάμε ανταγωνιστικά και για τις υπόλοιπες ελληνικές εταιρείες. Είναι εξάλλου σημαντικό για εμάς τα λιμάνια που χρησιμοποιούμε να έχουν τις καλύτερες δυνατές υποδομές και να προσφέρουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες, γιατί αυτό είναι προς το συμφέρον της πελατείας μας».