Ο μισός εμπορικός στόλος αποφεύγει την Ερυθρά Θάλασσα λόγω των επιθέσεων

Ο μισός εμπορικός στόλος αποφεύγει την Ερυθρά Θάλασσα λόγω των επιθέσεων

299 πλοία, με συνολική χωρητικότητα 4,3 εκατ. κοντέινερ, έχουν ήδη αλλάξει πορεία ή σχεδιάζουν να το κάνουν

2' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα μισά από τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ που συνήθως κινούνται στην Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ αποφεύγουν την περιοχή λόγω της απειλής επιθέσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Flexport, 299 πλοία, με συνολική χωρητικότητα 4,3 εκατ. κοντέινερ, έχουν ήδη αλλάξει πορεία ή σχεδιάζουν να το κάνουν, μεταδίδει το Bloomberg. Πρόκειται για αριθμό διπλάσιο σε σχέση με πριν από μία εβδομάδα, ο οποίος μάλιστα αντιστοιχεί στο 18% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Το ταξίδι μεταξύ Ασίας και Ευρώπης με τον περίπλου της Αφρικής μπορεί να απαιτεί έως και 25% περισσότερο χρόνο σε σχέση με την αντίστοιχη διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Επίσης, το δρομολόγιο αυτό κοστίζει ακριβότερα, κάτι που προϊδεάζει για ανατιμήσεις σε μια σειρά από προϊόντα, από το πετρέλαιο έως τα παπούτσια και τα τρόφιμα, εάν η κατάσταση αυτή συνεχιστεί.

Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα πραγματοποιούνται από αντάρτες Χούθι της Υεμένης, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι στοχεύουν πλοία που σχετίζονται με το Ισραήλ, ως μια ένδειξη στήριξης προς τους Παλαιστινίους. Αλλά στο στόχαστρό τους έχουν μπει και πλοία που δεν συνδέονται άμεσα με το Ισραήλ, καθώς η κλιμάκωση του πολέμου απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο. Κατόπιν τούτου, μια task force, την οποία σύστησαν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους, ανέλαβε να προστατεύει τα εμπορικά πλοία στην περιοχή.

Κάποια πλοία προσπαθούν να δείξουν την ουδετερότητά τους, καθώς συνεχίζουν να χρησιμοποιούν αυτή τη διαδρομή. Τρία πλοία –ένα τάνκερ πετρελαίου και δύο πλοία μεταφοράς κοντέινερ– διέσχιζαν τη δίοδο, δίνοντας σήμα ότι δεν είχαν καμία επαφή με το Ισραήλ, σύμφωνα με στοιχεία του TankerTrackers.com και του Bloomberg. Και τα τρία έρχονταν από τη Ρωσία.

Τα στοιχεία δείχνουν την έκταση της διατάραξης του εμπορίου διεθνώς, αφότου οι Χούθι πραγματοποίησαν πάνω από 100 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία τον τελευταίο μήνα.

Πάντως, η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη δύναμη του κόσμου στη μεταφορά κοντέινερ, ανακοίνωσε ότι ετοιμάζεται να επιστρέψει στην Ερυθρά Θάλασσα «όσο συντομότερα είναι επιχειρησιακά δυνατό», έπειτα από τη δημιουργία της task force. Η Hapag-Lloyd, όμως, δήλωσε ότι σκοπεύει να κρατήσει τα πλοία της μακριά από την περιοχή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Research, οι αφίξεις στον Κόλπο του Αντεν μειώθηκαν κατά 40% στο διάστημα 22 με 26 Δεκεμβρίου, σε σχέση με τον μέσο όρο του πρώτου μισού του μήνα.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στις διελεύσεις από τη διώρυγα του Σουέζ, οι οποίες ήταν μειωμένες κατά 45% στο ίδιο διάστημα για τα πλοία που κατευθύνονται νότια.

Ενώ οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν αποτρέψει ένα μεγάλο μέρος των επιθέσεων στα εμπορικά πλοία, αυτή η στρατηγική άμυνας είναι ακριβή, ενώ το αυξημένο ρίσκο συνεχίζει να ανεβάζει το κόστος των ναυτιλιακών ασφαλίσεων, σημειώνει το Bloomberg Economics.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT