Η αναγέννηση των μικρών κατασκευαστικών

Η αναγέννηση των μικρών κατασκευαστικών

Διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο από τα έργα – Τα σχέδια των ΕΚΤΕΡ, Δομικής Κρήτης και ΕΡΕΤΒΟ

3' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Περίοδο «αναγέννησης» διανύουν οι μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες του ΣΤ΄ εργοληπτικού πτυχίου, οι οποίες βλέπουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους να μεγεθύνεται και τα έσοδα να αυξάνονται, με αποτέλεσμα να αρχίζουν να διεκδικούν όλο και μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» των κατασκευών ή ακόμη κι έργα ΣΔΙΤ (παρότι, προς το παρόν, καμία από τις μικρότερες εταιρείες δεν έχει κατορθώσει να αναλάβει κάποιο). Εταιρείες όπως η ΕΚΤΕΡ, η Δομική Κρήτης και η ΕΡΕΤΒΟ έχουν ξεχωρίσει το τελευταίο διάστημα, κάτι που αποτυπώνεται και στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου, με τις μετοχές τους να καταγράφουν «ράλι» ήδη από τα μέσα του προηγούμενου έτους.

Η ΕΚΤΕΡ, με επικεφαλής τον κ. Αθ. Σίψα, έχει ήδη αρχίσει να έχει βλέψεις για τη διεκδίκηση του ανώτατου εργοληπτικού πτυχίου της 7ης τάξης, θέλοντας να διεκδικήσει ακόμη μεγαλύτερες συμβάσεις από τις υφιστάμενες. Για να επιτύχει τον στόχο αυτόν, είναι πιθανό να προχωρήσει σε εξαγορές ή συγχωνεύσεις με μικρότερες εταιρείες του κλάδου, καθώς μεταξύ των κριτηρίων για την αναβάθμιση του εργοληπτικού πτυχίου είναι η ύπαρξη ίδιων κεφαλαίων τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ, με την ΕΚΤΕΡ να έχει λιγότερα από τα μισά. Στόχος είναι η σχετική αναβάθμιση να έχει εξασφαλιστεί έως το τέλος του 2024.

Στο τέλος του 2023, υπολογίζεται ότι η ΕΚΤΕΡ είχε συγκεντρώσει ανεκτέλεστο υπόλοιπο (μαζί με τις κοινοπραξίες) ύψους που προσεγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η εταιρεία σχεδιάζει και μια σημαντική επένδυση τουριστικού χαρακτήρα, σε έκταση ιδιοκτησίας της, επιφανείας 327 στρεμμάτων, στην Πάρο (σε περιοχή που βρίσκεται κοντά στις Κολυμπήθρες). Στο ακίνητο αυτό δρομολογείται ξενοδοχείο πέντε αστέρων, δυναμικότητας 440 κλινών. Πρόσφατα, μάλιστα, η ΕΚΤΕΡ απέκτησε και το 56% εταιρείας που είναι κάτοχος του ξενοδοχείου Summer Sense στην Πούντα της Πάρου. Πρόκειται για μονάδα δυναμικότητας 100 δωματίων, η οποία είναι συμφερόντων των βασικών μετόχων της ΕΚΤΕΡ.

Ο μετοχές τους καταγράφουν «ράλι» στο Χρηματιστήριο από τα μέσα του προηγούμενου έτους.

Σοβαρές προοπτικές μελλοντικής ανάπτυξης συγκεντρώνει και η Δομική Κρήτης, μετά την είσοδο του κ. Δημ. Κούτρα στο μετοχικό κεφάλαιο και στη διοίκηση της εισηγμένης, κατά τη διάρκεια του 2023. Ο βασικότερος στόχος της εταιρείας είναι να επεκτείνει τη δραστηριότητά της και σε άλλες περιοχές της χώρας, πλην της Κρήτης, που αποτελεί την έδρα και βασική της αγορά μέχρι σήμερα. Η αρχή έγινε μέσω της ανάληψης δύο νέων έργων ύψους 70 εκατ. ευρώ στην Πελοπόννησο. Ειδικότερα, η εταιρεία ανέλαβε έργο βελτίωσης οδοποιίας στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, ύψους 45 εκατ. ευρώ, όπως επίσης κι ένα ακόμη έργο για την κατασκευή του φράγματος Κελεφίνας στη Λακωνία, προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ.

Η Δομική Κρήτης έχει πλέον δημιουργήσει και υποκατάστημα στην Αθήνα, το οποίο διοικεί ο κ. Κούτρας, και διεκδικεί, σε κοινοπραξία με άλλες εταιρείες, όπως ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ, έργα όπως ο οδικός άξονας Τυμφρηστού – Μακρακώμης, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία συγκεντρώνει πλέον ανεκτέλεστο υπόλοιπο ύψους που προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω αποτυπώνονται και στην τιμή της μετοχής, η οποία μάλιστα ξεχώρισε για την απόδοσή της, το 2023, αφού αυξήθηκε κατά σχεδόν 340%, από 0,81 ευρώ, σε 3,55 ευρώ. Σήμερα, ο τίτλος διαπραγματεύεται στα 3,19 ευρώ.

Ανεκτέλεστο άνω των 60 εκατ. ευρώ έχει συγκεντρώσει και η ΕΡΕΤΒΟ, η εταιρεία που, μεταξύ άλλων, έχει αναλάβει το έργο των πρόδρομων εργασιών της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, μια σύμβαση ύψους 48 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, συνεργάζεται τόσο με τη Δομική Κρήτης όσο και με την ΕΚΤΕΡ για τη διεκδίκηση μεγάλων συμβάσεων, σε μια στρατηγική επιδίωξη, την οποία συμμερίζονται και οι τρεις εταιρείες της 6ης τάξης του εργοληπτικού πτυχίου. Το 2022, η εταιρεία κατέγραψε αύξηση κατά 26% του κύκλου εργασιών στα 14,7 εκατ. ευρώ. «Κλειδί» για το μέλλον της εταιρείας θα αποτελέσει η ανάληψη νέων, πιο κερδοφόρων συμβάσεων, αλλά και η διατήρηση του λειτουργικού κόστους σε χαμηλό επίπεδο, όπως επίσης και του καθαρού δανεισμού, ο οποίος ανερχόταν σε 8,8 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022, όντας κυρίως μακροπρόθεσμος.

Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου επισημαίνουν ότι η μεγέθυνση της «πίτας» των δημοσίων έργων έχει αφήσει σημαντικό «ζωτικό χώρο» και στις μικρότερες εταιρείες, οι οποίες κλήθηκαν να διαχειριστούν μια πολύ δύσκολη περίοδο τα προηγούμενα χρόνια, όταν ο ανταγωνισμός είχε κορυφωθεί λόγω της έλλειψης έργων. Τότε, πολλοί όμιλοι, ακόμη και οι μεγαλύτεροι του κλάδου, «χτύπησαν» έργα με πολύ υψηλές εκπτώσεις, προκειμένου να εξασφαλίσουν τζίρο και να συντηρήσουν τον κατασκευαστικό τους μηχανισμό, ακόμη και εις βάρος των κερδών τους. Η περίοδος αυτή έχει λάβει τέλος σήμερα, αφού έχουν δημοπρατηθεί έργα ύψους άνω των 20 δισ. ευρώ (μαζί με τους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ που είναι σε εξέλιξη), προσφέροντας πολύτιμη ανάσα και στις μικρότερες εταιρείες, παρότι πολλές φορές η κατανομή των έργων είναι ανισομερής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT