Εκτόξευση ναύλων και φόβοι για ευρύτερες οικονομικές επιπτώσεις σε όλο τον κόσμο

Εκτόξευση ναύλων και φόβοι για ευρύτερες οικονομικές επιπτώσεις σε όλο τον κόσμο

Περισσότερα από 500 πλοία μεταφοράς κοντέινερ χρειάζονται τώρα δύο εβδομάδες επιπλέον για να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα πλήγματα που δέχονται εδώ και δύο μήνες όσα εμπορικά πλοία διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει τη μεγαλύτερη αλλαγή πορείας που έχει γνωρίσει το διεθνές εμπόριο εδώ και δεκαετίες. Αυξάνουν έτσι το κόστος του και το πρόβλημα έχει ενσπείρει τον φόβο των ευρύτερων οικονομικών επιπτώσεων σε όλο τον κόσμο.

Ούτε οι αντεπιθέσεις από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους ούτε η πολυεθνική δύναμη περιφρούρησης της περιοχής δεν έχουν σταματήσει τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι. Δεδομένου ότι οι ναυτικοί ζητούν διπλάσιες αμοιβές και τα ασφάλιστρα εκτοξεύονται στα ύψη, οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν τη διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ από την οποία υπό κανονικές συνθήκες περνάει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Περισσότερα από 500 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, που μεταφέρουν τα πάντα από ρουχισμό και παιχνίδια μέχρι εξαρτήματα αυτοκινήτων, χρειάζονται τώρα δύο εβδομάδες επιπλέον για να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής.

Ισως μία από τις σημαντικότερες επιπτώσεις είναι οι καθυστερήσεις στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από το Κατάρ στην Ευρώπη. Η Ντόχα έχει ήδη ενημερώσει μέρος της πελατείας της στην Ευρώπη για τις καθυστερήσεις και τις αλλαγές στα δρομολόγια και στα προγράμματα. Από τις 15 Ιανουαρίου το Κατάρ έχει ήδη αλλάξει τα δρομολόγια τουλάχιστον έξι πλοίων που είχαν προορισμό την Ευρώπη και τώρα κάνουν τον περίπλου γύρω από την Αφρική αντί για τη σύντομη διαδρομή από τη διώρυγα του Σουέζ.

«Δεν έχουμε ξαναδεί τόσο ραγδαία αύξηση του κόστους μετά την κατάρρευση που προκάλεσε η πανδημία», σχολίασε ο Βίνσεντ Ιακοπέλα, ειδικός επί θεμάτων logistics στην Alba Wheels Up. Οπως τονίζει ο ίδιος, σε πολλά σημεία υπάρχει έμφραγμα στις εφοδιαστικές αλυσίδες, αν και οι τιμές υποχωρούν από το περασμένο έτος καθώς μειώνεται και ο κίνδυνος της COVID-19. Το κόστος της ναύλωσης κοντέινερ από την Κίνα στη Μεσόγειο έχει υπερτετραπλασιαστεί από τα τέλη Νοεμβρίου, σύμφωνα με την εταιρεία κρατήσεων για μεταφορά φορτίου Freightos. Οι ναυτιλιακές καθώς και όσες μεταφέρουν πετρέλαιο εκπονούν τα σχέδιά τους βάσει της υπόθεσης ότι η αναστάτωση θα διαρκέσει μήνες. Αυτό σημαίνει πως κάθε εταιρεία συγκεντρώνει περισσότερα αποθέματα ενώ χρειάζεται όλο και περισσότερα κοντέινερ. Ηδη τα εργοστάσια που παράγουν κοντέινερ δουλεύουν νυχθημερόν, σύμφωνα με τη διαδικτυακή πλατφόρμα xChange. Και τα λιμάνια όπως το Χάλιφαξ και η Νέα Σκωτία αναφέρουν καθυστερήσεις και αυξημένο κόστος.

Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις που έχουν παραγγείλει εξαρτήματα, καταβάλλουν προσπάθεια να προσαρμοστούν. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες Volvo Car και Tesla έχουν ανακοινώσει αναστολή στη λειτουργία ορισμένων μονάδων τους στην Ευρώπη, τονίζοντας πως είναι αδύνατον να εξασφαλίσουν τα αναγκαία εξαρτήματα από προμηθευτές της Ασίας. Οι βρετανικές σειρές λιανικής Tesco Plc και Marks & Spencer Group αποτιμούν τον κίνδυνο εκτόξευσης του κόστους. Η υπ’ αριθμόν δύο ναυτιλιακή μεταφοράς φορτίου στον κόσμο, η Maersk, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι το πρόβλημα στην Ερυθρά Θάλασσα θα διαρκέσει τουλάχιστον μερικούς μήνες. Κι ενώ πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν ακόμη αντιμετωπίσει τον αντίκτυπο της κρίσης, όσο περισσότερο διαρκέσει τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι συνέπειες. Και η Bloomberg Economics εκτιμά πως ο κίνδυνος εκτόξευσης του κόστους των ναύλων θα αποτελέσει έναν ακόμη λόγο για να καθυστερήσει περαιτέρω τις μειώσεις των επιτοκίων του ευρώ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή