«Καμπανάκι» από ΙΕΑ για τις τιμές αερίου λόγω Μεσανατολικού

«Καμπανάκι» από ΙΕΑ για τις τιμές αερίου λόγω Μεσανατολικού

Ασυνήθιστα μεγάλη αβεβαιότητα προκαλούν στις προβλέψεις για την ενεργειακή αγορά η ανάφλεξη του Μεσανατολικού και ο πόλεμος στην Ουκρανία

1' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ασυνήθιστα μεγάλη αβεβαιότητα προκαλούν στις προβλέψεις για την ενεργειακή αγορά η ανάφλεξη του Μεσανατολικού και ο πόλεμος στην Ουκρανία, όπως τόνισε η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ), η οποία προειδοποίησε για διακυμάνσεις στις τιμές του φυσικού αερίου φέτος.

Ειδικότερα, στην τριμηνιαία έκθεσή του, ο οργανισμός επισήμανε ότι οι γεωπολιτικές κρίσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και το Μεσανατολικό, τα προβλήματα στη ναυτιλία και οι πιθανές καθυστερήσεις προμηθειών στα εργοστάσια φυσικού αερίου «απειλούν να επιδεινώσουν τις τρέχουσες προβλέψεις, οδηγώντας σε διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια του 2024».

Αξίζει να σημειωθεί ότι επικρατεί μια σχετική ηρεμία στην αγορά φυσικού αερίου από την αρχή του έτους. Εξάλλου, πλην της περιστασιακής πτώσης της θερμοκρασίας και των προβλημάτων στη μεταφορά LNG από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι υψηλά, με αποτέλεσμα οι ευρωπαϊκές τιμές αυτή την εβδομάδα να βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο. Οι αποθήκες στο ευρωπαϊκό μπλοκ είναι γεμάτες κατά περίπου 73%, πολύ περισσότερο από τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας.

Σύμφωνα με την ΙΕΑ, «η κλιμάκωση των περιφερειακών συγκρούσεων, που ξεκίνησαν με τον πόλεμο Ισραήλ – Χαμάς τον Οκτώβριο του 2023, θα μπορούσε να επηρεάσει σοβαρά τις ροές LNG στη Μέση Ανατολή».

Το Κατάρ, το οποίο συνεισφέρει το ένα πέμπτο της παγκόσμιας προμήθειας LNG, και τα ΗΑΕ μεταφέρουν το καύσιμο μέσω των Στενών του Ορμούζ και «συνεπώς, τυχόν προβλήματα σε αυτή τη δίοδο θα είχαν σοβαρό αντίκτυπο στις διεθνείς αγορές LNG», ανέφερε η ΙΕΑ.

Τέτοιου είδους μεταφορές από το Κατάρ προς την Ευρώπη περνούν συνήθως από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ. Πρόσφατα, όμως, τα πλοία ανακατευθύνθηκαν και κάνουν πλέον τον γύρο της Αφρικής, σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Kpler. Η αλλαγή αυτή προσθέτει 10 ημέρες στη μεταφορά των φορτίων προς την Ευρώπη. Σύμφωνα με την Kpler, από τις 16 Ιανουαρίου δεν έχει περάσει κανένα πλοίο LNG από τη διώρυγα του Σουέζ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή