Κίνα: Υποτονική η κατανάλωση παρά την πτώση τιμών

Κίνα: Υποτονική η κατανάλωση παρά την πτώση τιμών

Το 76% των καταναλωτών προχώρησε σε περικοπές δαπανών τον Ιανουάριο

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι τιμές στην Κίνα μειώνονται για τρία συνεχόμενα τρίμηνα, στο μεγαλύτερο σερί αποπληθωρισμού από το τέλος της δεκαετίας του 1990, οι καταναλωτές στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο όμως παραμένουν επιφυλακτικοί και εξακολουθούν να «σφίγγουν το ζωνάρι».

Οι τιμές μειώνονται κατά βάση στα τρόφιμα, οι επιχειρήσεις που πωλούν καλλυντικά έως και ηλεκτρικά είδη προσφέρουν εκπτώσεις, ενώ οι τιμές των αυτοκινήτων πέφτουν με τον ταχύτερο ρυθμό εδώ και τουλάχιστον 22 χρόνια. Οι τιμές των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων μειώνονται, αλλά ο 38χρονος Ρίο Λιου και πάλι διστάζει να αγοράσει το νέο αυτοκίνητο που θέλει για την οικογένειά του. Για αρχή, πρέπει να πουλήσει το τωρινό του όχημα, οι τιμές των μεταχειρισμένων ωστόσο πέφτουν επίσης. «Αυτό με φέρνει σε μια άβολη κατάσταση», εξηγεί.

Με φόντο τις μακροχρόνιες ανησυχίες για την καταναλωτική ζήτηση, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής επιδιώκουν να αποκαταστήσουν τη δυναμική της κινεζικής οικονομίας. Ενώ η ανάπτυξη 5,2% που κατέγραψε η οικονομία της χώρας το 2023 επωφελήθηκε από την επίδραση της βάσης σύγκρισης το προηγούμενο έτος λόγω της πανδημίας, οι καταναλωτές θα πρέπει να διαδραματίσουν ισχυρότερο ρόλο φέτος προκειμένου να αναπτυχθεί ξανά με τον ίδιο ρυθμό η οικονομία. Οι προβλέψεις ότι θα ανέβαιναν οι τιμές μετά την πανδημία στην Κίνα αποδείχθηκαν λανθασμένες.

Οι καταναλωτικές δαπάνες είναι αδύναμες και η κρίση ακινήτων έχει πλήξει την εμπιστοσύνη. Με τον τομέα των ακινήτων, που κάποτε ήταν ο πυλώνας της οικονομίας, να είναι υπό πίεση, η επιφυλακτικότητα των καταναλωτών παραμένει. Ακόμη και εν μέσω της κινεζικής Πρωτοχρονιάς, περιόδου παραδοσιακά μεγάλων δαπανών. Οι μειωμένες τιμές δεν ενθαρρύνουν αυτομάτως τους ανθρώπους να ξοδεύουν, διαπιστώνουν παράγοντες της αγοράς. «Θεωρητικά οι χαμηλές τιμές θα έπρεπε να αυξήσουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αλλά αυτό δεν συνέβη», λέει η Λουίζ Λου, επικεφαλής οικονομολόγος στην Oxford Economics. «Η αποπληθωριστική νοοτροπία είναι αρκετά εδραιωμένη. Νομίζω ότι αυτή είναι η αρχή μιας δομικής τάσης. Οι άνθρωποι έχουν γίνει πολύ πιο επιφυλακτικοί, Σκέφτονται πολύ πιο σοβαρά πώς θέλουν να ξοδέψουν ένα επιπλέον δολάριο εισοδήματος».

Με τον τομέα των ακινήτων, που κάποτε ήταν ο πυλώνας της οικονομίας, να είναι υπό πίεση, η επιφυλακτικότητα των καταναλωτών παραμένει.

Τα επίσημα στοιχεία έδειξαν ότι οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 7,4% τον Δεκέμβριο, αν και έναντι μιας χαμηλής βάσης τον Δεκέμβριο του 2022, όταν η πανδημία σάρωνε τη χώρα. Μια έρευνα καταναλωτών της Morgan Stanley, που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο, διαπίστωσε ότι λίγο περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες ανέμεναν βελτίωση της οικονομίας τους επόμενους έξι μήνες. Και πάλι, όμως, το 76% των καταναλωτών έκανε περικοπές δαπανών σε τουλάχιστον μία κατηγορία διαπίστωσε η μελέτη, ενώ οι καταναλωτές επέλεγαν φθηνότερες μάρκες συχνότερα από ό,τι ακριβότερες. Εδειξε, τέλος, ότι μόνο 45% των καταναλωτών περίμεναν να βελτιωθούν τα οικονομικά των νοικοκυριών τους, τον επόμενο μισό χρόνο.

Σε όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις στην Κίνα, η πραγματική πτώση των τιμών είναι δύσκολο να διακριθεί από ένα σταθερό πρόγραμμα μάρκετινγκ με εκπτώσεις και προσφορές. Η Γιαλίνγκ Ζιανγκ, αναλύτρια αγορών, υπογράμμισε ότι ορισμένες μειώσεις τιμών, όπως η έκπτωση της Apple στα νέα τηλέφωνα, είναι μέρος μιας στρατηγικής «τακτικού μάρκετινγκ». Ωστόσο, σημειώνει ότι «η υπερτίμηση που είναι πρόθυμοι να δεχτούν οι Κινέζοι καταναλωτές μειώνεται», εν μέρει επειδή οι αγοραστές έχουν πλέον «καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας παραγωγής». Αφού παρήγγειλε πρόσφατα μέσω μιας διαδικτυακής έκπτωσης από ένα από τα αγαπημένα της εστιατόρια στη Σαγκάη, παρατήρησε ότι το συνηθισμένο βοδινό κρέας είχε αντικατασταθεί με feiniu, ένα πολύ φθηνότερο υποκατάστατο.

Στο Πεκίνο, ο Ρίο Λιου ακολουθεί πλέον έναν «πιο προσιτό τρόπο ζωής». Παλαιότερα αγόραζε μπριζόλα ορισμένες φορές την εβδομάδα, πλέον όμως μόνο μία φορά τον μήνα, και ενώ εξακολουθεί να παρακολουθεί τις τιμές των αυτοκινήτων, έχει «παγώσει» τα σχέδιά του για αγορά. «Ολοι μιλούν για υποβάθμιση της κατανάλωσης τώρα. Ολα τα αγαθά αντιμετωπίζουν αυτήν την πρόκληση», καταλήγει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT