Στο τραπέζι ευρωπαϊκή συνεργασία για φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Στο τραπέζι ευρωπαϊκή συνεργασία για φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Υπό πίεση οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τις μεγάλες εισαγωγές κινεζικών οχημάτων

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπροστά στη λαίλαπα των κινεζικών εισαγωγών ηλεκτρικών αμαξιών, ο ευρωπαϊκός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας ίσως αποπειραθεί το αδιανόητο. Οι ορκισμένοι εχθροί, ήτοι οι όμιλοι των Volkswagen, Renault και Stellantis, εξετάζουν το ενδεχόμενο να συνεργαστούν, συντονίζοντας τις προσπάθειές τους και κατασκευάζοντας φθηνά ηλεκτρικά οχήματα για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους αλλά και η αμερικανική Tesla του Ελον Μασκ, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμά του το Bloomberg, εδώ και καιρό έχουν εκθέσει εμφανώς τις αδυναμίες των μεγαλυτέρων αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση. Το να συνεχίσουν, λοιπόν, να λειτουργούν ως συνήθως, απλώς θα τους οδηγήσει ίσως σε αφανισμό, όπως ορισμένοι αναλυτές τονίζουν κατά καιρούς.

Πολύ χαρακτηριστικά, ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλο-αμερικανo-γαλλικής Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, επισημαίνει ότι «πλέον αναγνωρίζουμε ότι στο μέλλον όσες εταιρείες δεν δύνανται να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό ανταγωνισμό, θα έχουν σοβαρά προβλήματα». Η Stellantis, σημειωτέον, δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της ιταλικής Fiat το 2021 και της γαλλικής PSA Group. Εν τω μεταξύ είχε προηγηθεί η εξαγορά της αμερικανικής Chrysler από τη Fiat.

Σήμερα τα στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας συζητούν προτάσεις, που ποικίλλουν από τη συγκέντρωση αναπτυξιακών πόρων έως τη διασυνοριακή ομαδοποίηση επιχειρήσεων, ώστε να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις προκλήσεις που εμφανίζονται μία φορά στα 30 χρόνια. Σύμφωνα με το BloombergNEF, οι πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων φέτος αναμένεται να αυξηθούν με τον πιο αργό ρυθμό από το 2019. Ακόμη και για την Tesla αυτή η εξέλιξη είχε αντίκτυπο, υποχρεώνοντάς την σε διαδοχικές εκπτώσεις στις τιμές των αμαξιών της. Η μετοχή της έχει υποχωρήσει από τις αρχές του χρόνου κατά 20%, εξαλείφοντας περίπου 150 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίησή της, ποσό υπερδιπλάσιο από την αξία της Volkswagen.

Παρά την ορμητικότητα του κλάδου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, από την πλευρά των κυβερνήσεων υπάρχει αυτοσυγκράτηση. Πολλές αποσύρουν τα κίνητρα επιδότησης στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων είναι σκεπτικές στο πώς θα επωμιστούν το υψηλό κόστος επισκευής, ενώ οι καταναλωτές κάθε μέρα απογοητεύονται και περισσότερο με τις κλιματικές πολιτικές που επηρεάζουν το πορτοφόλι τους. Εν τω μεταξύ, οι επικείμενες εκλογές στο Ευρωκοινοβούλιο το καλοκαίρι και στα τέλη του χρόνου στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν περαιτέρω το αρνητικό αίσθημα κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Το 2025 θα τεθούν σε ισχύ αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ενωση, συνεπώς οι κατασκευαστές πρέπει να πουλήσουν περισσότερα αυτοκίνητα με μπαταρίες, ειδάλλως θα πληρώσουν υψηλά πρόστιμα. Το χειρότερο σενάριο –αν και απίθανο– θα ήταν η γερμανική Volkswagen να πληρώσει πάνω από 2 δισ. ευρώ. Κι ενώ οξύνεται η πίεση στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να πουλήσουν περισσότερα πράσινα αμάξια, οι ανταγωνίστριες της Κίνας εισέρχονται στην αγορά με μοντέλα συχνά καλύτερα και φθηνότερα.

Το Dolphin της BYD, λόγου χάριν, διατίθεται σχεδόν 7.000 ευρώ λιγότερο από το παρόμοια εξοπλισμένο ID.3 της Volkswagen, το οποίο είχε παρουσιαστεί ως ο «σκαραβαίος» της ηλεκτροκίνητης εποχής. Η αποτυχία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών να καταλήξουν σε ένα εναλλακτικό σχέδιο μπορεί να κλονίσει τον κλάδο που απασχολεί περίπου 13 εκατ. ανθρώπους και αντιπροσωπεύει το 7% της οικονομίας της Ε.Ε.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή