Οι ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ πάνε Βαλκάνια

Οι ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ πάνε Βαλκάνια

Αναζητούν νέες αγορές, καθώς η εγχώρια συρρικνώνεται συνεχώς πληθυσμιακά

4' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν το 2016 η αλυσίδα «Βερόπουλος» στην Ελλάδα πέρασε στα χέρια της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ του Αριστοτέλη Παντελιάδη, αλλά όχι και οι δραστηριότητές της στα Βαλκάνια, αρκετοί ήταν αυτοί που απόρησαν. Η κίνηση, ωστόσο, του Νίκου Βερόπουλου να αποσχιστούν οι δραστηριότητες του εξωτερικού από αυτές της εγχώριας αγοράς και να παραμείνει ο ίδιος βασικός μέτοχος της «ΒΕΡΟ Α.Ε. Συμμετοχών», όπως ονομάστηκε ο νέος όμιλος, αποδείχθηκε σοφή.

Ακόμη πιο σοφή, βεβαίως, είχε αποδειχθεί η απόφασή του τη δεκαετία του ’90 να επεκτείνει τις δραστηριότητές του στα Βαλκάνια. Και αυτό διότι μπορεί η αλυσίδα στην Ελλάδα να βρέθηκε στο «χείλος του γκρεμού», με την οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα να συμβάλλει σε αυτή την καθοδική πορεία, οι δραστηριότητες όμως στο εξωτερικό έδωσαν διέξοδο στον έμπειρο λιανέμπορο. Το ακριβώς αντίθετο συνέβη στην περίπτωση της «Μαρινόπουλος», καθώς όταν μεταβιβάστηκε το δίκτυό της στη «Σκλαβενίτης», η τελευταία, από τις δραστηριότητες στο εξωτερικό, κληρονόμησε μόνο το δίκτυο στην Κύπρο.

Περίπου οκτώ χρόνια μετά τα δραματικά γεγονότα για την ελληνική οικονομία, αλλά και για τον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, και με την κατάσταση να έχει βελτιωθεί τόσο στην οικονομία όσο και στον κλάδο, αρκετές από τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ διερευνούν εκ νέου επέκταση στα Βαλκάνια, στην Κύπρο ή ακόμη και στην Κεντρική Ευρώπη. Αν και το εγχείρημα είναι αρκετά δύσκολο, ειδικά σε χώρες όπου υπάρχουν ήδη ισχυροί πολυεθνικοί «παίκτες», όπως η Lidl, η Aldi, η Auchan, η Ahold Delhaize κ.ά., εάν πετύχει, θεωρείται ιδιαιτέρως σημαντικό τόσο για την επιχείρηση αυτή καθαυτήν όσο και για τις ελληνικές προμηθεύτριες εταιρείες, καθώς έτσι τα προϊόντα τους θα προσεγγίσουν ξένες αγορές πολύ πιο εύκολα.

Ο λόγος; Η ελληνική αγορά είναι μικρή και το κυριότερο πεπερασμένη, ειδικά μάλιστα καθώς ο πληθυσμός είναι γερασμένος. Ακόμη και οι «ενέσεις» του τουρισμού στον τζίρο έχουν έντονα εποχικό χαρακτήρα. Αντιθέτως, αρκετές από τις χώρες στα βόρεια σύνορα της Ελλάδας, αλλά και πιο πάνω, έχουν μεγαλύτερο και νεότερο πληθυσμό, βρίσκονται σε ανάπτυξη, οι μισθοί αυξάνονται, κάτι που σημαίνει αύξηση και της ιδιωτικής κατανάλωσης.

Σκλαβενίτης

Η «Σκλαβενίτης», η οποία μέχρι την απόκτηση του δικτύου της «Μαρινόπουλος» είχε καταστήματα μόνο στην Αττική, φέρεται να κινείται σε δύο μέτωπα σε ό,τι αφορά την επέκταση εκτός Ελλάδας. Το ένα και στην πραγματικότητα πιο κοντινό αφορά την ενίσχυση της παρουσίας της στην Κύπρο. Εδώ και μήνες η «Σκλαβενίτης», η οποία ήδη διαθέτει 18 καταστήματα στην Κύπρο, έχει ξεκινήσει συζητήσεις με την τοπική αλυσίδα «Υπεραγορές Παπαντωνίου», η οποία διαθέτει 9 καταστήματα στην Κύπρο. Αν και το φθινόπωρο πηγές από τη δεύτερη υποστήριξαν ότι οι διαπραγματεύσεις έληξαν χωρίς να υπάρξει συμφωνία, άλλες πηγές αναφέρουν ότι αυτές δεν έχουν τελειώσει οριστικά. Βεβαίως, οι ίδιες πηγές αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν οικονομικά και εμπορικά θέματα που δυσχεραίνουν το ενδεχόμενο συμφωνίας, προσθέτοντας ωστόσο ότι αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί ακόμη. Πάντως, ακόμη και αν δεν προχωρήσει η συγκεκριμένη συμφωνία, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η «Σκλαβενίτης» θα ενισχύσει την παρουσία της στην Κύπρο μέσω άλλης εξαγοράς ή μέσω αυτόνομης ανάπτυξης.

Αρκετές από τις χώρες βορειότερα της Ελλάδας έχουν μεγαλύτερο, νεότερο πληθυσμό και βρίσκονται σε ανάπτυξη.

Το δεύτερο μέτωπο επέκτασης αφορά τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη. Το τελευταίο διάστημα αναπτύχθηκε έντονη φημολογία περί επέκτασης της αλυσίδας στην Πολωνία, σενάριο το οποίο πηγές από την εταιρεία διαψεύδουν. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η εταιρεία βρίσκεται σε φάση διερευνητικών επαφών για την είσοδό της σε νέες αγορές όχι απαραιτήτως στην Πολωνία, αντιμετωπίζοντας αυτό το ενδεχόμενο τόσο με την αναπτυξιακή του διάσταση όσο και ως «plan b», ως εναλλακτική πηγή εσόδων σε περίπτωση που παρουσιαστούν προβλήματα στην ελληνική αγορά. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη της αγοράς, είναι λογικό ένας όμιλος με περίπου 5 δισ. τζίρο να κοιτάζει και προς άλλες αγορές.

Retail & More

Πολύ πιο άμεσο, από την άλλη, είναι το σχέδιο εισόδου στα Βαλκάνια της Retail & More, της εταιρείας του ομίλου AVE (συμφερόντων Νίκου και Γιάννη Βαρδινογιάννη) που έχει αναλάβει να αναπτύξει εκ νέου το σήμα Carrefour, αποκτώντας πριν από δύο χρόνια το master franchise του γαλλικού ομίλου. Hδη από το περασμένο φθινόπωρο η ΑVE έχει ιδρύσει θυγατρική στη Βουλγαρία, τη Retail & More Bulgaria, η οποία ανέλαβε το master franchise της Carrefour και για τη γείτονα.

To πλάνο προβλέπει την ανάπτυξη 22 καταστημάτων Carrefour στη Βουλγαρία μέχρι τον Σεπτέμβριο με την επέκταση να αφορά αρχικά στη Σόφια και στη συνέχεια στη Βάρνα και στο Μπάνσκο. Η Carrefour δραστηριοποιούνταν και παλιότερα στη Βουλγαρία μέσω της «Μαρινόπουλος», με την εκεί μονάδα να καταρρέει και τα ακίνητα να βγαίνουν σε πλειστηριασμό πριν από την πτώχευση στην Ελλάδα.

Αν και εν προκειμένω αυτό που αναπτύσσεται είναι ένα γαλλικό σήμα, το γεγονός ότι γίνεται μέσω της ελληνικής Retail & More λειτουργεί προς όφελος ελληνικών προμηθευτριών εταιρειών. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι τόσο η Lidl όσο και η Ahold Delhaize, γερμανικών και ολλανδικών συμφερόντων αντιστοίχως, λόγω των ισχυρών συνεργασιών που έχουν στην Ελλάδα, βάζουν στα ράφια των καταστημάτων τους και σε άλλες χώρες τα προϊόντα ελληνικών εταιρειών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή