Οι κινεζικές βιομηχανίες απειλούν με «ζώνη σκουριάς» τη Γερμανία

Οι κινεζικές βιομηχανίες απειλούν με «ζώνη σκουριάς» τη Γερμανία

Κίνδυνοι αποβιομηχάνισης μετά την επέλαση ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

2' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την ώρα που τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV) πλημμυρίζουν τις αγορές της Ευρώπης, τα ιστορικά παραδείγματα αποβιομηχάνισης από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού αποτελούν ηχηρή προειδοποίηση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Γηραιάς Ηπείρου. Η Γερμανία ειδικότερα βγήκε από τη χειμερινή ύφεση το δεύτερο τρίμηνο, η παραγωγή της όμως παρέμεινε στάσιμη, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα σχετικά για το μέλλον της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας.

Δημοσίευμα του Fortune συγκρίνει την περίπτωση της χώρας με τη λεγόμενη «ζώνη σκουριάς» (Rust Belt) των ΗΠΑ, πάλαι ποτέ ακμάζουσα βιομηχανική περιοχή που έπεσε θύμα πολιτικών λαθών και παγκόσμιων ανταγωνιστικών πιέσεων και δεν ανέκαμψε ποτέ. Ο όρος σηματοδοτεί την αποβιομηχάνιση των μεγάλων κόμβων χάλυβα στις βορειοανατολικές και μεσοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ, όπου η μεταποίηση μεταφέρθηκε στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να γνωρίσουν οικονομική παρακμή και τεράστια ποσοστά μετανάστευσης. Στη Γερμανία, το αντίστοιχο του χάλυβα είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, στις οποίες το 2021 εργαζόταν το 11% των εργαζομένων της χώρας, το έκτο υψηλότερο μερίδιο στην Ε.Ε.

Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνουν ότι το μερίδιο αγοράς των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ε.Ε. μειώθηκε από 74,2% σε 70,6% μεταξύ 2019 και 2022. Το μερίδιο της Κίνας, εν τω μεταξύ, αυξήθηκε από 0% σε 1,3%, γεγονός που δείχνει τη δραματική αλλαγή που συντελείται πλέον στην Ευρώπη. Κινέζοι κατασκευαστές, όπως ο κολοσσός BYD, έχουν «γονατίσει» τις άλλοτε κραταιές αυτοκινητοβιομηχανίες τους τελευταίους 12 μήνες με τις εξαιρετικά φθηνές προσφορές τους και τα επιθετικά σχέδια επέκτασης στην Ευρώπη. Ο Νάιτζελ Γκρίφιθς, διευθυντής προβλέψεων αυτοκινήτων στη S&P Global Mobility, δεν πιστεύει ότι η ευρωπαϊκή αγορά EV θα επιδεινωθεί στον βαθμό που θα δημιουργούσε μια νέα «ζώνη σκουριάς» στην κλίμακα των ΗΠΑ, είναι πεπεισμένος ωστόσο ότι τα πράγματα θα αλλάξουν προς το χειρότερο. «Θα υπάρξει αυτή η αλλαγή τάσης. Η Ευρώπη από δεκαετίες και δεκαετίες που υπήρξε εξαγωγέας οχημάτων, θα γίνει καθαρός εισαγωγέας», δήλωσε στο Fortune.

Κινέζοι κατασκευαστές, όπως η BYD, έχουν «γονατίσει» τις άλλοτε κραταιές αυτοκινητοβιομηχανίες τους τελευταίους 12 μήνες με τις εξαιρετικά φθηνές προσφορές τους.

Στο πλαίσιο της ώθησης του Πεκίνου να κυριαρχήσει στα ηλεκτρικά οχήματα και σε άλλες καθαρές τεχνολογίες, η κινεζική BYD έλαβε τουλάχιστον 3,4 δισ. ευρώ σε άμεσες κρατικές επιδοτήσεις, σύμφωνα με νέα μελέτη. Η βοήθεια για τον κορυφαίο κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας εκτινάχθηκε από 220 εκατ. ευρώ το 2020 σε 2,1 δισ. ευρώ μόλις δύο χρόνια αργότερα, ανακοίνωσε χθες το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία. Η BYD επωφελείται επίσης από την υποστήριξη για τους τοπικούς κατασκευαστές μπαταριών και τις εκπτώσεις για τους αγοραστές των αυτοκινήτων της, σύμφωνα με την έκθεση, η οποία βλέπει το φως καθώς η Ε.Ε. ερευνά επίσημα τις επιδοτήσεις στα κινεζικά EV.

Η Ε.Ε. καλείται να εξισορροπήσει το εμπόριο με την Κίνα, καθώς χώρες, όπως η Γαλλία, αντιμετωπίζουν οικονομική απειλή από πληθώρα προϊόντων κινεζικής παραγωγής που κατακλύζουν την αγορά του μπλοκ. Μετά την Κίνα, οι BYD, Nio και Geely επεκτείνονται στην Ευρώπη όπου οι δυτικοί κατασκευαστές, όπως η Tesla και η Volkswagen, χάνουν μερίδιο αγοράς σε έναν τρομακτικό πόλεμο τιμών για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Η βοήθεια στη βιομηχανία στην Κίνα είναι «τουλάχιστον τρεις έως τέσσερις» φορές υψηλότερη από ό,τι στις μεγάλες χώρες της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, ανέφερε το Ινστιτούτο του Κιέλου.

Η Ε.Ε. έχει δημιουργήσει ένα ταμείο καινοτομίας 40 δισ. ευρώ για να ανταγωνιστεί την Κίνα και τις επιδοτήσεις που προβλέπονται στον νόμο των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού. Το Πεκίνο από την πλευρά του χαρακτηρίζει την ευρωπαϊκή έρευνα «δείγμα προστατευτισμού» και επισημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες του κερδίζουν τη μάχη επειδή τα προϊόντα τους είναι ανώτερα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή