Μπλόκο στο έργο αναβάθμισης 14 συρμών της γραμμής 1 του μετρό

Μπλόκο στο έργο αναβάθμισης 14 συρμών της γραμμής 1 του μετρό

Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε πως δεν αιτιολογείται επαρκώς το ποσοστό αύξησης του τιμήματος στην τροποποιημένη σύμβαση μεταξύ των ΣΤΑΣΥ και της αναδόχου εταιρείας CAF

2' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο αναβάθμισης 14 συρμών της γραμμής 1 (ΗΣΑΠ), που θα παραδίδονται τμηματικά μέσα στο 2025». Αυτό επισήμανε χθες, στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποίησε το Υπερταμείο, ο διευθύνων σύμβουλος των Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ) Αθανάσιος Κοτταράς, με την εταιρεία να αναμένει –σύμφωνα με τα αναθεωρημένα χρονοδιαγράμματα– την παραλαβή του πρώτου ανακατασκευασμένου συρμού τον Φεβρουάριο του 2025. Ωστόσο, ο στόχος αυτός δείχνει μακρινός και δύσκολα υλοποιήσιμος.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Κ», το ΣΤ΄ κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη διενέργεια προσυμβατικού ελέγχου μπλόκαρε την υπογραφή της τροποποιημένης σύμβασης μεταξύ των ΣΤΑΣΥ και της αναδόχου ισπανικής εταιρείας CAF, που έχει αναλάβει την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου. Τι έχει προηγηθεί; Η αρχική σύμβαση ύψους 65,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για την ανακατασκευή 14 συρμών του ΗΣΑΠ που κυκλοφορούν στη γραμμή 1 (Πειραιάς – Κηφισιά) από τη δεκαετία του 1980, είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2022.

Βάσει της αρχικής σύμβασης, η εταιρεία ΣΤΑΣΥ ανέμενε την παράδοση του πρώτου ανακατασκευασμένου συρμού στις εγκαταστάσεις της τον Ιούλιο του 2024. Τον Δεκέμβριο όμως του 2023 το Δ.Σ. των Σταθερών Συγκοινωνιών αποδέχτηκε το αίτημα του αναδόχου για αναπροσαρμογή του συνολικού συμβατικού τιμήματος κατά 9,5%, δηλαδή κατά 6,2 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, καθώς και την παράταση των χρόνων τμηματικής παράδοσης του έργου, διότι γεγονότα όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία, καθώς και η ενεργειακή κρίση είχαν συνέπεια να αυξηθεί το κόστος των πρώτων υλών.

Ετσι, με αυτή την αναπροσαρμογή το τίμημα ανέβηκε στα 71,7 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ. Αυτές όμως οι τροποποιήσεις έπρεπε να πάρουν εκ νέου το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.). Με βάση τα νέα χρονοδιαγράμματα, η παραλαβή του πρώτου αναβαθμισμένου συρμού τοποθετήθηκε για τον Φεβρουάριο του 2025, ενώ η ολοκλήρωση των εργασιών δρομολογείται για τον Δεκέμβριο. Ωστόσο, είναι αμφίβολο εάν αυτοί οι στόχοι θα «πιαστούν». Το Ε.Σ., αφού ζήτησε και διευκρινίσεις, αποφάσισε ότι «κωλύεται» η υπογραφή της τροποποιημένης σύμβασης μεταξύ των ΣΤΑΣΥ και της CAF για την αναβάθμιση 14 συρμών της γραμμής 1. Το κλιμάκιο του Ε.Σ. έκρινε πως η εταιρεία ΣΤΑΣΥ δεν αιτιολόγησε επαρκώς το ποσοστό αύξησης του συμβατικού τιμήματος και «ως εκ τούτου συντρέχει, εν προκειμένω, ουσιώδης νομική πλημμέλεια».

Για να υποστηρίξει το αίτημα αναπροσαρμογής του τιμήματος η ανάδοχος προσκόμισε μελέτη, τα δεδομένα της οποίας αξιολόγησαν οι ΣΤΑΣΥ μέσα από τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης που ανέθεσαν σε εξωτερικό οικονομικό φορέα. Το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ αναγνωρίζει πως η ενεργειακή κρίση, η αύξηση του κόστους παραγωγής και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, αποτελούν σοβαρούς λόγους που καθιστούν αδύνατη την εμπρόθεσμη παράδοση των συμβατικών ειδών, κρίνει πως «η απόφαση περί αυξητικής τροποποίησης δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένη, κατά το μέρος αυτής που αφορά τον προσδιορισμό του ποσοστού της επιλεγείσας αύξησης». Από την πλευρά τους οι ΣΤΑΣΥ τονίζουν στην «Κ» πως θα προχωρήσουν σε αίτηση ανάκλησης της απορριπτικής αυτής πράξης, επισημαίνοντας παράλληλα πως η αρχική υπογεγραμμένη σύμβαση είναι ακόμη σε ισχύ και είναι δεσμευτική.

Στο μεταξύ, το έργο αυτό αντιμετωπίζει κι άλλα προβλήματα. Οπως έχει γράψει η «Κ», υπάρχουν δυσκολίες στη συνεργασία μεταξύ της CAF και του υπεργολάβου, του ομίλου Κιολεΐδη, που έχει αναλάβει στις εγκαταστάσεις του στον Βόλο την εκτέλεση εργασιών για την αναβάθμιση των συρμών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT