Ετοιμη για «προσγείωση» του τουρισμού

Ετοιμη για «προσγείωση» του τουρισμού

3' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με το βλέμμα στραμμένο στη φετινή θερινή περίοδο, η Aegean προχωρεί σε έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, ο οποίος θα της παρέχει αυξημένη ευελιξία. Στη φαρέτρα της έχει την υπερκάλυψη του ομολόγου που εξέδωσε στις αρχές του περασμένου μήνα, ενισχύοντας τη διαπραγματευτική της θέση απέναντι στους πιστωτές με τους οποίους συζητάει για τη χρηματοδότηση της παραγγελίας των νέων αεροσκαφών. Η περασμένη χρονιά υπήρξε ιδιαίτερη τόσο για τον τουρισμό όσο και για την αερομεταφορά. Ο ανταγωνισμός από τις ξένες αεροπορικές εταιρείες κορυφώθηκε, οδηγώντας ορισμένους παίκτες στην έξοδο από τη χώρα.

Την περασμένη χρονιά, η Aegean εξυπηρέτησε συνολικά 14 εκατ. επιβάτες, καταγράφοντας κύκλο εργασιών που άγγιξε το 1,10 δισ. ευρώ, παρά την αύξηση στις τιμές των καυσίμων αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό.

Κατά την παρουσίαση μάλιστα των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2018, ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχιος Βασιλάκης εξήγησε στους αναλυτές ότι οι ανταγωνιστές της εταιρείας διέθεσαν στους επιβάτες τους 14% περισσότερες θέσεις στα δρομολόγια της Αθήνας και 17% στην υπόλοιπη χώρα. Ο βασικός ανταγωνισμός προήλθε από δύο εταιρείες χαμηλού κόστους, την ιρλανδική Ryanair και την ισπανική Volotea. Υπήρξε μάλιστα τόσο σκληρός που οδήγησε τη Ryanair (διατηρούσε τη δεύτερη θέση μεριδίων της εγχώριας αγοράς) σε αποχώρηση. Στο εσωτερικό δίκτυο, το οποίο δεν διανύει την καλύτερη περίοδό του, Sky Express και Volotea παραμένουν οι βασικοί ανταγωνιστές της Aegean, με τη δεύτερη να ενισχύει την παρουσία της.     

Ετσι, η επόμενη χρονιά σκιαγραφείται εντελώς διαφορετικά, καθώς αλλάζει άρδην η δυναμική του τουρισμού. Ανοδο αναμένεται να επιδείξει κυρίως η Αθήνα, γεγονός το οποίο ενδέχεται να αξιοποιήσουν και οι ξένες αεροπορικές εταιρείες. Στα δρομολόγια προς Αθήνα καταγράφεται αύξηση 5% των διαθέσιμων θέσεων, ενώ στην υπόλοιπη χώρα σημειώνεται μείωση θέσεων της τάξης του 4%-5%. Αθροιστικά, στο σύνολο της χώρας η αύξηση αεροπορικών θέσεων φέτος είναι μικρότερη από 1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018.

«Διατηρούμε συγκρατημένη αισιοδοξία για την επερχόμενη θερινή περίοδο. Είναι δεδομένο ότι οι επιδόσεις της χώρας δεν θα είναι όπως τα προηγούμενα χρόνια, καθώς η ανάπτυξη θα είναι πιο ήπια. Η Αθήνα θα εμφανίσει μια σχετική άνοδο, ωστόσο η περιφέρεια της χώρας φαίνεται ότι θα κινηθεί στατικά αν όχι με οριακή άνοδο.

Εμείς από την πλευρά μας προχωρήσαμε σε αύξηση των διαθέσιμων θέσεων κατά 6%-7%, οι οποίες είναι κατανεμημένες κυρίως στις αρχές του καλοκαιριού και προς το σβήσιμο της περιόδου», δήλωσε στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης. «Ταυτόχρονα επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό μέσω της εκπαίδευσής του (training center, simulators). Στο ίδιο πνεύμα, εξελίσσεται και το πρόγραμμα 100 υποτροφιών της εταιρείας, με τους 60 πρώτους να έχουν ήδη επιλεγεί και να ξεκινούν, ενώ εντός Απριλίου θα ανακοινωθεί και το δεύτερο κύμα», συμπλήρωσε ο κ. Γερογιάννης.

Οσον αφορά τις κρατήσεις η εταιρεία καταγράφει αντίστοιχα επίπεδα με τα περυσινά, ενώ δεν αποκλείεται να κλείσουν με οριακή αύξηση. Αναφερόμενος στην τουριστική ζήτηση για το 2019, ο πρόεδρος της Aegean σημείωσε πως η εταιρεία καταγράφει αντίστοιχους ρυθμούς κρατήσεων με πέρυσι και, ίσως, ένα «κλικ» καλύτερους.

Επισήμανε, ωστόσο, πως η Aegean δραστηριοποιείται κυρίως στην Αθήνα, χωρίς να αποκλείει την πιθανότητα υποχώρησης της τουριστικής κίνησης φέτος σε άλλες περιοχές της χώρας.

Κρήτη και Ρόδος είναι δύο από τις περιοχές που φέρονται να καταγράφουν μείωση αεροπορικών θέσεων φέτος, γεγονός το οποίο σχετίζεται ενδεχομένως και με τον κορεσμό που παρατηρείται στα δύο νησιά σε επίπεδο αεροπορικών αφίξεων. Ο κ. Βασιλάκης, από την πλευρά του, συσχέτισε την παραπάνω εξέλιξη με το «λουκέτο» αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνταν στους δύο αυτούς προορισμούς.

Ο περιορισμός του ανταγωνισμού, η αύξηση του συντελεστή πληρότητας των δρομολογίων και η πλήρης αξιοποίηση του στόλου της, που θα αρχίσει να αυξάνεται στα τέλη του έτους, αναμένεται να οδηγήσουν σε άνοδο των οικονομικών της εταιρείας, όπως εκτίμησε ο κ. Βασιλάκης. Στο μεταξύ, η μείωση του ανταγωνισμού δεν αναμένεται να επηρεάσει τους ναύλους, όπως δεν συνέβη και κατά το 2018, όταν η αύξηση των παικτών στην αγορά θα έπρεπε να έχει μειώσει τις τιμές.

Ο στόλος

Η παραγγελία των 42 αεροσκαφών Airbus 320neo σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την εταιρεία, η οποία αφορά κυρίως την αλλαγή του μοντέλου διαχείρισης του στόλου. Η απόφαση για την παραγγελία-μαμούθ ήταν στρατηγικού χαρακτήρα και είχε στόχο την ενίσχυση της ευελιξίας σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών. Με δεδομένο ότι έως 30% του στόλου των νέων αεροσκαφών θα είναι ιδιόκτητο, η Aegean θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να προχωρήσει σε πώλησή τους εάν παραστεί ανάγκη. Από τα 60 αεροσκάφη που μετρά ο στόλος της σήμερα, μόλις τα τέσσερα είναι ιδιόκτητα. Στην επόμενη τετραετία θα διαθέτει 70 αεροσκάφη εκ των οποίων τα 25 θα είναι ιδιόκτητα. Αλλα περίπου 30 θα αποκτηθούν μέσω sale and lease back, ενώ 15-20% του στόλου θα μισθωθεί (leasing). Και αυτό γιατί όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης η πρακτική sale and lease back είναι σημαντικά πιο φθηνή για την Aegean, αλλά η μίσθωση από lesors είναι εξίσου απαραίτητη. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή