ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γενς Ζίμερ Κρίστενσεν: Ευχαριστημένοι κάτοικοι, ικανοποιημένοι τουρίστες

gens-zimer-kristensen-eycharistimenoi-katoikoi-ikanopoiimenoi-toyristes-2314977

Θετικός για τις προοπτικές του ευρωπαϊκού αλλά και του ελληνικού τουρισμού φέτος αλλά και σαφής για την ανάγκη διασφάλισης της ανταγωνστικότητας του κλάδου παγκοσμίως είναι ο Γενς Ζίμερ Κρίστενσεν, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας των Εθνικών Ενώσεων Ξενοδοχίας, Εστίασης και Αναψυχής των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης (HOTREC) στην εκτελεστική επιτροπή της οποίας συμμετέχει και η Ελλάδα διά του προέδρου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, Αλέξανδρου Βασιλικού. Ο Γενς Κρίστενσεν, που επισκέφθηκε χθες την Αθήνα για να παρουσιάσει τη «Λευκή Βίβλο» της HOTREC με τα αιτήματα του κλάδου της φιλοξενίας, ενόψει των εκλογών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μιλώντας αποκλειστικά στην «Κ» επισημαίνει πως υπερτουρισμός και βραχυχρόνιες μισθώσεις απαιτούν την άμεση λήψη και εφαρμογή σοβαρών αποφάσεων για να μην υπονομεύσουν τον ίδιο τον κλάδο.

– Μπορεί ο τουρισμός να αντέξει την υπερφορολόγηση που παρατηρείται σε κάποια κράτη της Ε.Ε.;

– Οι εθνικές κυβερνήσεις αλλά και η Ευρώπη ως σύνολο οφείλουν να διασφαλίζουν την κατάλληλη φορολογική πολιτική, ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικός ο ευρωπαϊκός τουρισμός σε ένα διεθνές περιβάλλον που νέες αγορές διαμορφώνουν νέες ισορροπίες αλλά και προκλήσεις για τη βιομηχανία της φιλοξενίας εν γένει και ειδικότερα των ξενοδοχείων, της εστίασης και της ψυχαγωγίας. Στην Ευρωπαϊκή Ενωση υπάρχουν σήμερα 2 εκατομμύρια επιχειρήσεις Ξενοδοχίας, Εστίασης και Αναψυχής που απασχολούν 12 σχεδόν εκατομμύρια εργαζομένους και μόνον κατά την περίοδο 2013-2016 προσέθεσαν 1,6 εκατ. νέες θέσεις εργασίας. Πολλές περισσότερες ακόμα μένουν να δημιουργηθούν εφόσον διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

– Εκτιμάτε πως ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να αναπτυχθεί περαιτέρω;

– Πιστεύω πως η Ελλάδα είναι ένας από τους ισχυρότερους προορισμούς όχι μόνον στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως, είναι άλλωστε ήδη 14ος διεθνώς και η εξέλιξη του τομέα της φιλοξενίας στην Ελλάδα είναι τέτοια που έχει ακόμα σημαντικές προοπτικές προσέλκυσης περισσότερων επισκεπτών. Το 2019 εκτιμώ πως θα είναι μία ακόμη χρονιά ανάπτυξης γα τον ευρωπαϊκό τουρισμό. Ισως όχι με τους υψηλούς ρυθμούς των τελευταίων ετών, αλλά πάντως με θετικούς ρυθμούς. Ομοίως εκτιμώ πως θα κινηθεί και ο ελληνικός τουρισμός.

– Πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των βραχυχρόνιων μισθώσεων;

– Η λεγόμενη οικονομία του διαμοιρασμού είναι μια πραγματικότητα και δεν μπορεί να αναστραφεί όπως είναι και ψηφιοποίηση του επιχειρείν που την πριμοδότησε. Οφείλει, όμως, να ρυθμιστεί με δίκαιους κανόνες και, εφόσον παράγει οικονομικό αποτέλεσμα, να φορολογηθεί ώστε να μη στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός με τις άλλες επιχειρήσεις του κλάδου. Ορια πρέπει να μπουν και στον αριθμό των βραχυχρόνια ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων ανά περιοχή αλλά και στον αριθμό των διανυκτερεύσεων ανά έτος. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό να αντιληφθούν όλοι, πολιτεία και επιχειρηματίες, πως εάν δεν είναι ικανοποιημένη η τοπική κοινωνία, οι κάτοικοι των περιοχών που αναπτύσσονται τουριστικά, τότε είναι θνησιγενής η ανάπτυξη: με δυσαρεστημένους κατοίκους έχεις και δυσαρεστημένους επισκέπτες. Ομως πρέπει να θυμούνται όλοι πως σε κάποιες περιπτώσεις και περιοχές ο τουρισμός είναι η μόνη δυνατότητα ανάπτυξης. Εξάλλου, τίθεται και θέμα ανταγωνισμού με τις τουριστικές επιχειρήσεις που με τη σειρά τους όμως θα πρέπει να αντιληφθούν πως ο κόσμος αλλάζει και η ζήτηση διαφοροποιείται και να προσαρμοστούν κατάλληλα για να εξυπηρετήσουν τις νέες ανάγκες και τάσεις.

– Ολοένα και περισσότεροι διαμαρτύρονται για τον κορεσμό των προορισμών. Τι πρέπει να γίνει;

– Και ο υπερτουρισμός είναι μια πραγματικότητα η οποία οφείλεται στη ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά και στον αιφνιδιασμό των Αρχών που σπανίως μερίμνησαν να διαχειριστούν τους προορισμούς. Κατανομή των επισκέψεων μέσα στη μέρα, την εβδομάδα, τον μήνα και ολόκληρο τον χρόνο και σε διαφορετικά αξιοθέατα είναι μια αυτονόητη λύση. Η αναβάθμιση των υποδομών είναι μια ακόμη αναγκαιότητα για όλον τον τουρισμό. Πρέπει να ληφθούν αποφάσεις και μέτρα και αυτό ακόμα δεν γίνεται στον βαθμό και στον χρόνο που χρειάζεται. Αποτέλεσμα είναι οι τοπικές κοινωνίες να δυσανασχετούν και ενίοτε να αλλοιώνεται ο ίδιος ο χαρακτήρας τους. Ο κίνδυνος είναι σημαντικός. Θυμηθείτε τι σας είπα και για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις: χωρίς ικανοποιημένους κατοίκους το ίδιο το προϊόν υπονομεύεται.

– Εκπροσωπείται ο ευρωπαϊκός τουρισμός επαρκώς στην Ευρωπαϊκή Ενωση;

– Ζητάμε από τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα προκύψει μετά τις ευρωεκλογές τη θέσπιση επιτρόπου με χαρτοφυλάκιο τη φιλοξενία και την αναψυχή, αλλά ακόμα και αν αυτό δεν καταστεί δυνατό σε αυτή τη φάση, τότε θα πρέπει το σχετικό χαρτοφυλάκιο να μπει κάτω από την ομπρέλα ενός ισχυρού από τους υπάρχοντες επιτρόπους. Και αυτό διότι ο τουρισμός έχει μεγάλη και αυξανόμενη σημασία για την ευρωπαϊκή οικονομία, την απασχόληση και τον πολιτισμό και χρειάζεται την προσοχή της Ενωσης.

Η «Λευκή Βίβλος» του τουρισμού

Στους πέντε βασικούς άξονες που θέτει η HOTREC για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου στην Ευρώπη, με τη «Λευκή Βίβλο» που παρουσιάστηκε χθες το απόγευμα στην Αθήνα από τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, Αλέξανδρο Βασιλικό, περιλαμβάνονται το θέμα της οικονομίας του διαμοιρασμού και του ευρωπαϊκού πλαισίου για δίκαιο ανταγωνισμό, η θέσπιση μεγαλύτερης διαφάνειας της ψηφιακής οικονομίας, η αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος με τη θέσπιση δίκαιων φορολογικών κανόνων, η εξασφάλιση μεγαλύτερης διαφάνειας στις δραστηριότητες των online πλατφορμών για τους καταναλωτές και η προστασία των προσωπικών δεδομένων. «Οι προκλήσεις του κλάδου απαιτούν τολμηρά βήματα, που πρέπει να εκφραστούν μέσα από ενιαίες ευρωπαϊκές πολιτικές που θα στηρίζουν τον ευρωπαϊκό κλάδο φιλοξενίας, αναγνωρίζοντας τη μεγάλη συνεισφορά του στην οικονομία», υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλ. Βασιλικός. Ενδεικτικό της σημασίας που έχει ο κλάδος για την ευρωπαϊκή οικονομία είναι ότι οι διεθνείς αφίξεις στην Ευρώπη πέρυσι έφθασαν τα 713 εκατομμύρια, σημειώνοντας άνοδο κατά 6%, έναντι του 2017. Το 2018 η άνοδος ήταν μεγαλύτερη, κυρίως στη Νότια Ευρώπη και στη Μεσόγειο (+7%) και ακολούθησαν Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (6%) και Δυτική Ευρώπη (+6%). Παγκοσμίως οι διεθνείς αφίξεις ανήλθαν πέρυσι σε 1,4 δισ. τουρίστες, με τις ευρωπαϊκές αγορές να απορροφούν έτσι το 50% του παγκόσμιου τουρισμού.