ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Ψαλίδισε» την αύξηση κεφαλαίου της Trastor η Varde Partners

psalidise-tin-ayxisi-kefalaioy-tis-trastor-i-varde-partners-2315392

Περιορίζουν την έκθεσή τους στην ελληνική αγορά ακινήτων οι Αμερικανοί επενδυτές της Varde Partners, καθώς, όπως προέκυψε χθες, αιφνιδιαστικά, αρνήθηκαν να συναινέσουν στην προτεινόμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης Trastor ΑΕΕΑΠ, κατά το πλήρες ποσό των 41,77 εκατ. ευρώ, αντιπροτείνοντας το μισό ποσό, δηλαδή συνολικά 22,78 εκατ. ευρώ. Ετσι, η διοίκηση της εταιρείας θα προβεί μεν στην αύξηση, αλλά ταυτόχρονα υποχρεώθηκε να αναζητήσει πρόσθετη χρηματοδότηση, προκειμένου να προχωρήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε έντονο παρασκήνιο πίσω από την παραπάνω εξέλιξη, με δεδομένο άλλωστε ότι η αρχική απόφαση του διοικητικού συμβουλίου (στο οποίο η Varde, μέσω της θυγατρικής της Wert Red Sarl, συμμετέχει με τρία μέλη!) για το ποσό της αύξησης ήταν ομόφωνη. Ωστόσο, εντέλει, αργά το βράδυ της Τετάρτης, η διοίκηση της Wert ενημέρωσε τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. της Trastor ότι θα πρότεινε την περικοπή του ποσού της αύξησης. Η απόφαση αυτή ανήκει στα ανώτατα διοικητικά κλιμάκια της Varde Partners, που στην παρούσα φάση προτίμησαν να μην αυξήσουν τόσο πολύ την έκθεσή τους στην Ελλάδα, κυρίως λόγω του ασταθούς πολιτικού σκηνικού που έχει διαμορφωθεί, εν μέσω των τριών διαδοχικών εκλογικών αναμετρήσεων που είναι προγραμματισμένες μέχρι το προσεχές φθινόπωρο. Υπενθυμίζεται ότι ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος ελέγχει το 56% της Trastor, ενώ η Τράπεζα Πειραιώς διατηρεί ποσοστό 39,4%. Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν φαίνεται προς το παρόν να υφίσταται κάποια τάση αποεπένδυσης της Varde Partners από την ελληνική αγορά, όπου, σημειωτέον, έχει παρουσία και μέσω του ποσοστού της τάξεως του 31,7% που ελέγχει στην εταιρεία Lamda Malls, θυγατρική της Lamda Development, στην οποία έχουν εισφερθεί όλα τα εμπορικά κέντρα που διαχειρίζεται η εταιρεία.

Ωστόσο, η απόφαση της τελευταίας στιγμής φέρεται να προκάλεσε σημαντικές τριβές εντός των κόλπων της Trastor, δεδομένου ότι θα μπορούσε εύκολα να αποφευχθεί και να προταθεί εξαρχής το ποσό των 22,78 εκατ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, δεδομένης της περιορισμένης ρευστότητας, εντέλει προκρίθηκε η λύση της περαιτέρω αύξησης του δανεισμού, μέσω της υπογραφής συμφωνίας με τη Eurobank για τη χορήγηση δανείου ύψους 28 εκατ. ευρώ. Ηδη, η εταιρεία θα διαθέσει άμεσα 11,3 εκατ. ευρώ για την απόκτηση τεσσάρων νέων ακινήτων, τρία εκ των οποίων θα αποκτηθούν από τον όμιλο Πειραιώς. Πρόκειται κυρίως για εμπορικά καταστήματα στο κέντρο της Γλυφάδας (Γρ. Λαμπράκη και Μεταξά) και του Πειραιά, αλλά και για οριζόντιες ιδιοκτησίες γραφείων.

Εν τω μεταξύ, ανάλογες «αναταράξεις» έχουν προκληθεί εξαιτίας του πολιτικού σκηνικού που έχει διαμορφωθεί και σε άλλες κινήσεις, οι οποίες ήταν δρομολογημένες το προηγούμενο διάστημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η πρόθεση της διοίκησης της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ να συστήσει θυγατρική εταιρεία, στην οποία θα εισφέρει όλα τα μερίδια που ελέγχει στις εταιρείες παραχώρησης. Οπως προκύπτει, το σχέδιο αυτό έχει αναβληθεί, τουλάχιστον έως ότου αποκατασταθεί η πολιτική και οικονομική ομαλότητα. Ο λόγος είναι ότι η σύσταση της νέας εταιρείας θα συνδυαστεί με την αναζήτηση κεφαλαίων για την ενίσχυση της ρευστότητας του ομίλου και τη διεκδίκηση νέων συμβάσεων παραχώρησης.

Αυτό σημαίνει ότι εξετάζονται, μεταξύ άλλων, επιλογές όπως η έκδοση ομολόγου ή η δημόσια εγγραφή των μετοχών της νέας εταιρείας ή ακόμα και η απευθείας πώληση ποσοστού της νέας εταιρείας σε κάποιο ξένο επενδυτικό fund. Καμία από τις παραπάνω κινήσεις δεν δύναται να ευδοκιμήσει, όσο το πολιτικό σκηνικό παραμένει ρευστό. Ως εκ τούτου, η διοίκηση της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ έχει αναβάλει κάθε περαιτέρω κίνηση, τουλάχιστον μέχρι το φθινόπωρο. Στη νέα εταιρεία θα μεταβιβαστούν το 100% της Νέας Οδού (Ιονία Οδός), το 100% της Κεντρικής Οδού (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος), το 17% που ελέγχει ο όμιλος στην Ολυμπία Οδό, την εταιρεία παραχώρησης του τμήματος Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα, και ασφαλώς και το 32,4% που θα ελέγχει ο όμιλος στην υπό σύσταση εταιρεία παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης.