ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η ιστορία επαναλαμβάνεται ως… επιτυχία με τη SoftOne

Η ιστορία επαναλαμβάνεται ως… επιτυχία με τη SoftOne

Λίγες φορές στη ζωή η ίδια γενιά επιχειρηματιών καταφέρνει να δημιουργήσει σε διαφορετικές στιγμές της ζωής δύο επιτυχημένα επιχειρηματικά σχήματα με ταυτόσημους σκοπούς και επιδιώξεις.

Αυτό συνέβη με τους ιδρυτές της εταιρείας λογισμικού Unisoft, Νίνο Αρενίκη, Δημήτρη Βαλαχή, Σταύρο Βογλίτση και Γιάννη Καρατζίκο. Οι τελευταίοι, σχεδόν 30 χρόνια μετά την ίδρυση της ιστορικής Unisoft, επανήλθαν στην αγορά επιχειρηματικού λογισμικού ιδρύοντας το 2002 τη SoftOne. Η επαναδραστηριοποίηση αυτή, η οποία το 2005 πλαισιώθηκε από τον ιδρυτή της Singular Αντώνη Κυριαζή, μέχρι στιγμής κρίνεται ιδιαίτερα επιτυχημένη, με δεδομένα την προσέλκυση επενδυτών που έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα αλλά και τα οικονομικά μεγέθη που η εταιρεία επιτυγχάνει.

Ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια, η SoftOne πετυχαίνει αλματώδη ανάπτυξη. Η εταιρεία, χάρις στις εξαγορές στις οποίες προέβη το τελευταίο διάστημα, εκτιμά ότι θα ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ φέτος, εκ των οποίων ο μισός τζίρος θα προέλθει από τη μητρική εταιρεία, και ο υπόλοιπος περίπου μισός τζίρος θα προέλθει από τις εξαγορασθείσες επιχειρήσεις.

Πρόκειται για την εταιρεία Prosvasis, που δραστηριοποιείται στην υποστήριξη λογιστικών γραφείων, αλλά και την Unisoft, δηλαδή την εταιρεία που οι αρχικοί μέτοχοι της SoftOne είχαν ιδρύσει το 1983.

Υπενθυμίζεται ότι η Unisoft είχε πωληθεί το 1998 στον όμιλο Altec, που μεσουρανούσε την εποχή εκείνη, ενώ πριν η εταιρεία εξαγοραστεί από τη SoftOne στις αρχές του έτους, είχε περάσει στον έλεγχο των πιστωτριών τραπεζών του ομίλου Altec. Οι τελευταίες συμφώνησαν σε μια συμφωνία εξυγίανσης της Unisoft, με τη SoftOne να αποκτά τον έλεγχο της πρώτης, έπειτα από γενναίο «κούρεμα» των τραπεζικών οφειλών της και αναλαμβάνοντας υποχρεώσεις 7,5 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα αποπληρωθούν σε 10 έτη.

«Ουσιαστικά εξαγοράσαμε τα προϊόντα και τους πελάτες (της Unisoft)», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της SoftOne, Αντώνης Κυριαζής. Ο ίδιος παραδέχεται ότι ακόμη και σήμερα τα προϊόντα επιχειρηματικού λογισμικού «Κεφάλαιο ERP» και «Atlantis ERP», που είχε αναπτύξει στο παρελθόν η Unisoft, διατηρούν ισχυρή παρουσία στην αγορά και διαθέτουν τεχνολογικά πλεονεκτήματα. Αυτός ήταν ένας καθοριστικός παράγοντας που τον έφερε ως μέτοχο στη SoftOne το 2005. «Αν κάτι διέκρινε τη Unisoft», παραδέχεται, «ήταν η τεχνολογική υπεροχή των προϊόντων της, που οφειλόταν στο τεχνικό υπόβαθρο που διέθεταν οι ιδρυτές της». Ο κ. Κυριαζής απέκτησε μετοχές της SoftOne μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, το οποίο από 2 εκατ. ευρώ διευρύνθηκε στα 3 εκατ. ευρώ. Ηταν και η τελευταία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που πραγματοποιήθηκε στην εταιρεία. Στη συνέχεια, η ανάπτυξή της τροφοδοτήθηκε μέσω ιδίων κεφαλαίων. Ακόμη και οι εξαγορές των επιχειρήσεων που συντελέστηκαν πρόσφατα, έγιναν από τα διαθέσιμα της επιχείρησης. Εξάλλου, όπως αναφέρουν τα στελέχη της εταιρείας, αυτές οι αποκτήσεις περιουσιακών στοιχείων απαίτησαν λίγα σε μετρητά και πολύ περισσότερα σε υποχρεώσεις.

Σταθμός στην πορεία αυτή της SoftOne ήταν αναμφιβόλως η εξαγορά του 34% των μετοχών της εταιρείας από τον όμιλο Olympia Group. Ο όμιλος, που πλέον ελέγχεται από την οικογένεια του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού, το καλοκαίρι του 2016 απέκτησε την καταστατική μειοψηφία της επιχείρησης, εξαγοράζοντας υφιστάμενες μετοχές της σε ποσό που δεν γνωστοποιήθηκε ποτέ, μειώνοντας έτσι τη συμμετοχή κάποιων μετόχων.

Ηταν η πρώτη φορά που ο όμιλος Olympia επένδυε σε μια μικρή –για τα δεδομένα του ομίλου– επιχείρηση. Μέχρι τότε ο όμιλος ανέπτυσσε κυρίως μόνος του επιχειρήσεις. Ωστόσο, διαθέτοντας ισχυρά κεφάλαια και βλέποντας τις χαμηλές αποτιμήσεις των περιουσιακών στοιχείων, ξεκίνησε μια στρατηγική απόκτησης συμμετοχών, η οποία του απέφερε μέχρι σήμερα τις συμμετοχές, εκτός εκείνης της SoftOne (34%), της Μetis (80%) και της Lamda Development (6,4%). Την εποχή που αποκτήθηκε η συμμετοχή στη SoftOne, ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν ξεπερνούσε τα 6 έως 7 εκατ. ευρώ, αλλά η εταιρεία είχε αρχίσει να γίνεται έντονα κερδοφόρα, παρουσιάζοντας περιθώριο καθαρού κέρδους της τάξεως του 10% έως 20%. Το πελατολόγιό της είχε διευρυνθεί αρκετά στα δέκα και πλέον έτη λειτουργίας της, ώστε να αρχίσει η συγκομιδή κερδών.

Για φέτος, σύμφωνα με τον κ. Κυριαζή, η εταιρεία θα πετύχει έσοδα ύψους 20 εκατ. ευρώ, λειτουργικά κέρδη EBITDA 4,6 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη της τάξεως των 2 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, η εταιρεία κατάφερε να έχει σχεδόν μηδενικό δανεισμό και πλέον ανοίγεται σε νέες αγορές, τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό. Απασχολεί πάνω από 300 άτομα προσωπικό και συνεργάζεται με περίπου 600 επιχειρήσεις (μεταπώλησης), που μόνο για τις δραστηριότητες της Soft One απασχολούν περίπου 4.000 εργαζομένους.

Τα επόμενα βήματα σε Βαλκάνια και Πολωνία

Δύο είναι τα μυστικά επιτυχίας της SoftOne στην αγορά. Πρώτον, επένδυσε από πολύ νωρίς στην τεχνολογία του υπολογιστικού νέφους (cloud), αναπτύσσοντας προϊόντα επιχειρηματικού λογισμικού που προσφέρονταν ως υπηρεσία (software as a service).

Η επιχείρηση-πελάτης, αντί να αγοράζει το λογισμικό ως πάγιο περιουσιακό στοιχείο και να το λειτουργεί η ίδια, με ό,τι συνεπάγεται αυτό σε αρχικό κόστος κτήσης και δαπάνες λειτουργίας, μπορούσε να μισθώνει υπηρεσίες ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτεραιότητές του.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η απόφαση αυτή διαφοροποίησε τη SoftOne από τον ανταγωνισμό η οποία, έχοντας την τεχνολογική επάρκεια για την κάλυψη των αναγκών, πρόσφερε ευέλικτες χρεώσεις και χωρίς μεγάλο αρχικό κόστος.

To δεύτερο πλεονέκτημα της εταιρείας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλός της Αντώνης Κυριαζής, εστιάζεται στο μοντέλο λειτουργίας της επιχείρησης. «Ποτέ δεν πουλάμε απευθείας στον πελάτη. Μόνον μέσω συνεργατών», παραδέχεται.

Η τακτική αυτή δημιουργεί έναν «στρατό» πιστών συνεργατών, οι οποίοι παρέχουν τις υπηρεσίες της SoftOne σε όλη τη χώρα με χαμηλό κόστος για την επιχείρηση.

«Παντού στη χώρα», λέει ο κ. Κυριαζής, «υπάρχει ένας αξιόπιστος συνεργάτης, να εξυπηρετήσει έναν πελάτη μας». Το μοντέλο αυτό είχε δοκιμάσει ο ίδιος και οι συνεργάτες του στο παρελθόν, με μεγάλη επιτυχία στη Singular.

Αναφερόμαστε στις εποχές προ του 2000, όταν η Singular Software κατάφερε να υποσκελίσει σε πωλήσεις τους παραδοσιακούς ανταγωνιστές της εποχής εκείνης, την Unisoft και την Computer Logic.

Για το μέλλον, η διοίκηση της SoftOne ποντάρει στο εξωτερικό. Το ίδιο μοντέλο που ακολούθησε στην Ελλάδα, εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια σε Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία.

Η εταιρεία αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλες χώρες των Βαλκανίων, όπως η Σερβία και η Αλβανία, ενώ δεν αποκλείεται και η Πολωνία, όπου έχει άλλωστε ισχυρή παρουσία ο όμιλος Olympia μέσω της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Play.

Παράλληλα η SoftOne ποντάρει και στις αλλαγές του αποκαλούμενου κώδικα βιβλίων και στοιχείων (ΚΒΣ) που προωθεί τώρα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με την υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και την υποχρεωτική τήρηση των βιβλίων σε ηλεκτρονική μορφή.

Σύμφωνα με τον κ. Κυριαζή, αν γίνει υποχρεωτική η εφαρμογή των δύο παραπάνω, η μεταβολή αυτή θα έχει πολλαπλάσιο αντίκτυπο από εκείνον που είχε η αλλαγή του ΚΒΣ το 1992 στις επιχειρήσεις λογισμικού.

«Στην πράξη», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της SoftOne, «τίποτε δεν θα βρίσκεται σε έγχαρτη μορφή και ουσιαστικά τα βιβλία μιας επιχείρησης θα τηρούνται στην…  ΑΑΔΕ. Στο τέλος κάθε χρόνου, η ΑΑΔΕ θα εκτυπώνει η ίδια το εκκαθαριστικό της επιχείρησης, με την εκκαθάριση φόρου να αναγράφεται ευθύς εξαρχής…».