ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ξηλώνει τη διοίκηση του ΟΑΣΘ το υπουργείο Υποδομών

gkat_25_2707_page_1_image_0001

Tην ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται η αλλαγή διοίκησης στον ΟΑΣΘ, με στόχο την αντιμετώπιση των πιεστικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει και τον εξορθολογισμό της λειτουργίας του. Παράλληλα, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ακυρώσει τον διαγωνισμό για την προμήθεια των 750 λεωφορείων των ΟΑΣΘ και ΟΑΣΑ, καθώς δεν υπάρχει η απαραίτητη χρηματοδότηση, αλλά ούτε και η κατάλληλη προετοιμασία.

Αναφορικά με την αλλαγή διοίκησης στον ΟΑΣΘ, την Τρίτη αναμένεται να μεταβεί στη Θεσσαλονίκη ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης προκειμένου να συζητήσει το θέμα με τον απερχόμενο πρόεδρο του ΟΑΣΘ Στέλιο Παππά. Ο τελευταίος, παρά τις απειλές περί παραίτησής του, εφόσον η νέα κυβέρνηση δεν γνωστοποιήσει στον ίδιο τη στρατηγική που έχει για τον ΟΑΣΘ, φέρεται να έχει κάνει πίσω. Εχει ανακαλέσει την επίμαχη επιστολή παραίτησης. Ετσι, η ηγεσία του υπουργείου ετοιμάζεται για την απόλυσή του, εκτιμώντας στο σύνολό της ότι ο ίδιος θα επιδιώξει αγωγές για την απόλυση αυτή.

Φαβορί για τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΑΣΘ φέρεται ο Γιώργος Σπανός, πρώην διευθυντής κίνησης του οργανισμού. Ο κ. Σπανός θεωρείται «γέννημα θρέμμα» του ΟΑΣΘ, γνώστης των προβλημάτων του οργανισμού και με μεγάλη εμπειρία. Στο πρόσωπό του, σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής αποδίδει την τεχνοκρατική διάσταση που θέλει να προσδώσει στη διοίκηση του οργανισμού.

Το ίδιο, δε, αναμένεται να συμβεί και με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ, ο οποίος εκτιμάται πως θα οριστικοποιηθεί εντός των επόμενων ημερών. Ετσι, τα ονόματα που διέρρευσαν τις προηγούμενες ημέρες για τη θέση του προέδρου της εταιρείας και τα οποία έχουν μεγάλη κομματική προϊστορία μάλλον δεν ισχύουν.

Στις προτεραιότητες της κυβέρνησης για τον ΟΑΣΘ είναι πρωτίστως η αύξηση του στόλου οχημάτων που θα ανακουφίσει τις μετακινήσεις των Θεσσαλονικέων. Ωστόσο, αυτό θα πρέπει να γίνει εκ των ενόντων και όχι μέσω της «φαραωνικής» προμήθειας 750 λεωφορείων, προϋπολογισμού 461 εκατ. ευρώ, που είχε ξεκινήσει ο προκάτοχος του κ. Καραμανλή, Χρήστος Σπίρτζης. Ο τελευταίος, όχι μόνον προχώρησε σε μια προμήθεια-μαμούθ χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη χρηματοδότηση, αλλά την εκκίνησε χωρίς την προετοιμασία της κατάλληλης υποδομής. Οπως ανέφερε στέλεχος της αγοράς, «η χώρα θα πραγματοποιήσει τη μεγαλύτερη προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη –πιθανώς να έχουμε τον μεγαλύτερο στόλο ηλεκτρικών λεωφορείων από όλες τις χώρες της Ε.Ε.– χωρίς να υπάρχει η κατάλληλη υποδομή για να υποστηρίξει τη λειτουργία τους».

Σημειώνεται ότι κάθε ηλεκτρικό λεωφορείο θα πρέπει να διαθέτει ειδικές θέσεις στάθμευσης, όπου θα μπορεί να φορτίζει μπαταρίες κ.λπ. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τις κατηγορίες των λοιπών λεωφορείων, που θα κινούνται είτε με υγραέριο είτε με πετρέλαιο. Ωστόσο, για τις συγκεκριμένες κατηγορίες τροχαίου υλικού υπάρχει μεγαλύτερη εμπειρία, καθώς οι οργανισμοί συγκοινωνιών Αθηνών και Θεσσαλονίκης έχουν λειτουργήσει στο παρελθόν αντίστοιχα οχήματα.

Ανάλογη απάντηση έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις ελληνικές αρχές σχετικά με το αίτημα χρηματοδότησης της προαναφερόμενης προμήθειας-μαμούθ από το ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κοινοτικοί διεμήνυσαν στην ελληνική κυβέρνηση ότι μια τέτοια χρηματοδότηση (μέσω του ΕΣΠΑ) δεν έχει διασφαλιστεί έως σήμερα ούτε για τις πολυπληθέστερες χώρες και πόλεις της Ευρώπης. Τέλος, μεγάλο αγκάθι για τη νέα κυβέρνηση παραμένει το γεγονός ότι η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ δεν έχει ακόμη ξεκινήσει, ενώ μόλις πριν λίγες εβδομάδες ξεκίνησε η απογραφή. Το έργο, που ανέλαβε η Grand Thornton, εκτιμάται ότι θα κρατήσει τουλάχιστον δύο χρόνια, συνεπώς δεν πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί έως τον ερχόμενο Δεκέμβριο που προέβλεπε ο νόμος της κρατικοποίησης του οργανισμού.