ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τζίρος 2,24 δισ. στις οικιακές συσκευές το 2019

doc20200213--2

Αύξηση 2% σημείωσαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών το 2019, με την ώθηση να δίνεται σε σημαντικό βαθμό από τη ραγδαία εξάπλωση των βραχυχρόνιων μισθώσεων σπιτιών (τύπου Airbnb). Ενισχυμένο ήταν και το τέταρτο τρίμηνο του έτους, με την αύξηση να σχετίζεται κυρίως με τις πρoσφορές που έγιναν στο πλαίσιο της Black Friday. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πάντως, θα έχει η τρέχουσα χρονιά, καθώς αναμένεται να «τρέχει» η ενοποιημένη εταιρεία των Public – MediaMarkt, ενώ θα είναι και η πρώτη πλήρης χρονιά δραστηριοποίησης του «Πλαισίου» στις λεγόμενες λευκές συσκευές.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της GfK TEMAX, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών διαμορφώθηκαν σε περίπου 2,24 δισ. ευρώ το 2019, ενισχυμένες κατά 2% σε σύγκριση με το 2018. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το ότι τη μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο έτους σημείωσε η κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών, 10,6% πάνω σε σύγκριση με το 2018, στα 531 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται με την αναθέρμανση της οικοδομικής δραστηριότητας, καθώς και με την αύξηση του Airbnb. Δημοφιλή προϊόντα τη χρονιά που πέρασε ήταν τα πλυντήρια – στεγνωτήρια, προϊόντα που λόγω της υψηλής τεχνολογίας που ενσωματώνουν αυξάνουν σημαντικά και τη μέση αξία της απόδειξης, οι ψυγειοκαταψύκτες, τα πλυντήρια πιάτων και οι απορροφητήρες, ενώ σε ανοδική πορεία παραμένουν οι εντοιχιζόμενες συσκευές. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τέταρτο τρίμηνο του 2019 η αύξηση των πωλήσεων μεγάλων οικιακών συσκευών σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018 ήταν 14,2%.

Με θετικό πρόσημο –αύξηση πωλήσεων 7%, στα 170 εκατ. ευρώ– έκλεισε το 2019 και η κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών. Ο λόγος είναι τα πολλά καινούργια μοντέλα ηλεκτρικών σκουπών, οι σκούπες-ρομπότ, αλλά και οι κουζινομηχανές, συσκευές με παραδοσιακά υψηλή τιμή, στις οποίες όμως έγιναν σημαντικές προσφορές. Στο τέταρτο τρίμηνο του 2019 οι πωλήσεις τής εν λόγω κατηγορίας αυξήθηκαν κατά 10,5% και διαμορφώθηκαν σε 55 εκατ. ευρώ.

Με μικρή πτώση του τζίρου, της τάξεως του 1%, έκλεισε το 2019 για τη μεγαλύτερη κατηγορία του κλάδου, τις τηλεπικοινωνίες. Αιτία της κάμψης ήταν η μείωση των πωλήσεων κινητών τηλεφώνων, την οποία μόνο εν μέρει αντιστάθμισε η αύξηση των πωλήσεων των ακουστικών, bluetooth και των λεγόμενων wearables (π.χ. smart watches) που αγοράστηκαν κυρίως κατά την Black Friday.

Η μετατροπή ολοένα και περισσότερων σπιτιών σε έξυπνα (ενσωματώνουν διάφορες λύσεις αυτοματισμού και ελέγχου υπηρεσιών εξ αποστάσεως) ευνόησε την κατηγορία των λεγόμενων visual cameras, που υπάγονται στην ομάδα των προϊόντων πληροφορικής. Οι πωλήσεις αυτής της κατηγορίας ενισχύθηκαν επίσης από τους φορητούς υπολογιστές, λόγω των μεγάλων προσφορών που έγιναν σε αυτούς, καθώς και από την αναβάθμιση των οθονών, στην οποία προχωρούν οι καταναλωτές που ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια (gaming). To 2019 οι πωλήσεις των προϊόντων πληροφορικής αυξήθηκαν κατά 0,2%, στα 477 εκατ. ευρώ.

Οι μεγάλες προσφορές στις τηλεοράσεις και η στροφή σε μοντέλα μεγάλων ιντσών συγκράτησε μέρος των απωλειών στην κατηγορία των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών, η οποία διαμορφώθηκε σε 343 εκατ. ευρώ.