Συμφωνίες 6 δισ. ευρώ δρομολογούνται εντός του 2020

Συμφωνίες 6 δισ. ευρώ δρομολογούνται εντός του 2020

4' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εάν ο κορωνοϊός δεν αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία, τη φετινή χρονιά οι επιχειρήσεις αναμένεται να εντείνουν τις επενδύσεις τους, ενώ ιδιωτικοποιήσεις και έργα υποδομής θα τεθούν σε τροχιά υλοποίησης. Υπολογίζεται ότι το 2020 η αξία των προσδοκώμενων συναλλαγών θα αγγίξει τα 6 δισ. ευρώ, με τη φετινή χρονιά να παίρνει τη σκυτάλη από το 2019, οπότε οι ελληνικές επιχειρήσεις προσείλκυσαν συνολικά 12 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών PriceWaterhouseCoopers. Η «Κ» παρουσιάζει τον χάρτη των σημαντικότερων συναλλαγών που αναμένεται να πραγματοποιηθούν τη φετινή χρονιά, ενώ ζητούμενο είναι να συμπληρωθεί, το συντομότερο δυνατόν, το επενδυτικό χάσμα της τάξης των 94 δισ. ευρώ που εμφανίστηκε το διάστημα 2000-2018.

Ιδιωτικοποιήσεις

Η μεγαλύτερη συνεισφορά στις φετινές επενδύσεις προέρχεται από τη διάθεση κρατικών περιουσιακών στοιχείων. Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται η έναρξη υλοποίησης της μητροπολιτικής παρέμβασης στο Ελληνικό, η οποία θα σηματοδοτηθεί με την εκταμίευση από τη Lamda Development της πρώτης δόσης, ύψους 300 εκατ. ευρώ, εκ του συνολικού τιμήματος 915 εκατ. ευρώ.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο στο Ελληνικό, όπως και να εκδοθούν οι δικαστικές αποφάσεις επί προσφυγών κατά της επένδυσης συνολικού προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το καζίνο θα οδηγήσει στην υλοποίηση επένδυσης της τάξης του 1 δισ. ευρώ, με προτιμητέο επενδυτή το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Μοhegan, όπου ο κατασκευαστικός όμιλος συμμετέχει με 30%. Σημαντικά κεφάλαια θα προέλθουν και από την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών που συνοδεύεται με εκτιμώμενο τίμημα άνω του 1 δισ. ευρώ, με εννέα σχήματα να έχουν προεπιλεγεί για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, της εκδήλωσης δεσμευτικού ενδιαφέροντος.

Εως το τέλος της χρονιάς, θα μπορούσε να ολοκληρωθεί και η πώληση σε ιδιώτες της ΔΕΠΑ Υποδομών για την οποία το κατώφλι του τιμήματος ορίζεται στα 650 εκατ. ευρώ, όπως έχει αναφέρει η «Κ». Οπως και του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ποσοστό του οποίου η αξία τοποθετείται σε περίπου 150 εκατ. ευρώ.

Αξιοποίηση ακινήτων

Στον τομέα της αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας, τη φετινή χρονιά εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα το οικονομικό κλείσιμο της τεσσαρακονταετούς διάρκειας σύμβασης παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου στην «Ακτωρ Παραχωρήσεις». Η συναλλαγή θα οδηγήσει στην εκταμίευση από την παραχωρησιούχο εταιρεία τιμήματος ύψους 57,5 εκατ. ευρώ, όπως και στην υλοποίηση επένδυσης 50 εκατ. ευρώ για την πραγματοποίηση εργασιών αναβάθμισης της μαρίνας. Η έγκριση από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας θα «ξεκλειδώσει» την τουριστική αξιοποίηση του ακινήτου Golf-Βορείου Αφάντου, για το οποίο προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί η Μ.Α. Angeliades Inc. έναντι συνολικού τιμήματος 26,9 εκατ. ευρώ.

Στον χρηματοοικονομικό τομέα, αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την πώληση του 80% της θυγατρικής της Εθνικής Τράπεζας, της Εθνικής Ασφαλιστικής, με την καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών να εκπνέει στις 5 Μαρτίου. Συνολικά, με βάση τα αποτελέσματα α΄ εξαμήνου 2019, η αποτίμηση του 100% της εταιρείας διαμορφωνόταν οριακά άνω του 1 δισ. ευρώ. Σχετικά με τη συμφωνία εξαγοράς της Praxia Bank από τη Viva Wallet, τελεί υπό την έγκριση των εποπτικών αρχών, με το τίμημα να διαμορφώνεται σε 9 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται κεφάλαια ύψους 15,7 εκατ. ευρώ, που προτίθεται να επενδύσει η Viva στην Praxia μέσω αύξησης κεφαλαίου. Σχετικά με τις συναλλαγές που σχετίζονται με μη εξυπηρετούμενα δάνεια από τις ελληνικές τράπεζες, στο επίκεντρο βρίσκεται το σχέδιο Galaxy της Alpha Bank, που έχει αντικείμενο την τιτλοποίηση-μαμούθ μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) μεικτής λογιστικής αξίας 12 δισ. ευρώ.

Η έκδοση εταιρικών ομολόγων δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από τα κεφάλαια που αναμένεται να προσελκύσουν οι εταιρείες το 2020. Ξεχωρίζουν το επταετές ομόλογο της Lamda Development με το οποίο επιδιώκεται η άντληση 350 εκατ. ευρώ, όπως και ο αντίστοιχος τίτλος, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που σχεδιάζει να εκδώσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Σε εξέλιξη σημαντικές επενδύσεις σε ενέργεια, αεροδρόμια, λιμάνια

Επενδύσεις της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ σχεδιάζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη φετινή χρονιά. Σε αυτές, κυρίαρχη θέση καταλαμβάνει ο νέος σταθμός συνδυασμένου κύκλου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Θα έχει ονομαστική ισχύ 665 MW και θα κατασκευαστεί στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, με ορίζοντα λειτουργίας τον Ιούνιο του 2023. Σε συνάρτηση με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την αντλησιοταμίευση, μια τεχνολογία αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας μεγάλης κλίμακας, ο όμιλος, μέσω της «ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή», δρομολογεί δύο τέτοιου είδους έργα σε Αμφιλοχία και Αμάρι Κρήτης, ύψους 800 εκατ. ευρώ. Προωθεί ακόμη νέα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα συνολικής ισχύος της τάξης των 220 MW και προϋπολογισμού άνω των 250 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος Μυτιληναίου, με ορίζοντα τη φετινή άνοιξη, θα λάβει την απόφαση για τη δημιουργία νέου εργοστασίου αλουμίνας, με το έργο, προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, να αναμένεται ότι θα τεθεί σε λειτουργία σε τρία χρόνια από την έναρξη κατασκευής. Ξεχωρίζει ακόμη η εξαγορά και κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου 204 MW από τα Ελληνικά Πετρέλαια σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία Juwi, μια επένδυση ύψους 130 εκατ. ευρώ, που θα ξεκινήσει να υλοποιείται έως τον Απρίλιο. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στην Ελλάδα και το τέταρτο μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο στην Ευρώπη.

Στον τομέα των υποδομών, ύστερα από την τελετή θεμελίωσης, αρχές του μήνα, η επενδυτική δραστηριότητα για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου Κρήτης εντείνεται, με το έργο να είναι ύψους 480 εκατ. ευρώ. Στην εταιρεία παραχώρησης του αεροδρομίου μέτοχοι θα είναι το Δημόσιο (45,9%), η τεχνική εταιρεία ΤΕΡΝΑ (32,46%) και η ινδικών συμφερόντων GMR Airports Ltd.

Μέσα στη χρονιά, θα ξεκινήσει να υλοποιείται η επέκταση του έκτου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, έργο προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ, για το οποίο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει επτά σχήματα.

Στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, μόλις την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε να υλοποιείται η νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά, έργο 120 εκατ. ευρώ, που θα δημιουργήσει δύο θέσεις για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων «νέας γενιάς» μήκους μεγαλύτερου των 280 μ. με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 32 μήνες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή