ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ενισχύεται ο ρόλος του ΟΛΘ στα Βαλκάνια

26s6olthh

Σε κομβική πύλη για την εφοδιαστική αλυσίδα ολόκληρων των Βαλκανίων αναδεικνύεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που παράλληλα δείχνει να ενσωματώνεται ολοένα και περισσότερο και στους σχεδιασμούς των θαλασσίων δρόμων του εμπορίου της Κίνας.

Ειδικότερα, η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας ενισχύει τις από Θεσσαλονίκης εισαγωγές της, συμπεριλαμβανομένων ειδών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για την αντιμετώπιση της επιδημίας COVID-19.

Την περασμένη Παρασκευή 27 Μαρτίου αναχώρησε από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), με τελικό προορισμό τα Σκόπια, σιδηροδρομικός συρμός με φορτίο 30 εμπορευματοκιβωτίων που προορίζεται για βιομηχανίες της γειτονικής χώρας. Το δρομολόγιο εκτελεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ανήκει πλέον στα συμφέροντα της κρατικής ιταλικής Ferrovie dello Stato Italiane. Επιπλέον αμαξοστοιχίες εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να κατευθυνθούν στη γειτονική χώρα το επόμενο διάστημα, καθώς, παρά την εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση που επικρατεί, ο ΟΛΘ έχει διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία της εμπορικής κίνησης του λιμένα.

Η διοίκηση του ΟΛΘ σημειώνει πως «αυτό αποτελεί σημαντική εξέλιξη στη διατήρηση της συνεχούς λειτουργίας των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας που εξυπηρετούνται μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το οποίο κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο ως πύλη των Βαλκανίων, εξυπηρετώντας μια ευρεία ενδοχώρα άνω των 25 εκατομμυρίων κατοίκων».

Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της συμπρωτεύουσας με τα Σκόπια εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική: είναι ένα από τα σκέλη του δικτύου που επιχειρείται να οικοδομηθεί στην ευρύτερη περιφέρεια και συνδέεται με την ανάπτυξη στρατηγικής παρουσίας, συνεργασιών και συμπληρωματικών επενδύσεων στις γειτονικές βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, νότια Ρουμανία), οι οποίες αποτελούν τη φυσική ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Οι συνεργασίες και οι συμπληρωματικές αυτές επενδύσεις έχουν να κάνουν με υποδομές σιδηροδρομικών κέντρων – κέντρων διανομής που «θα μεταφέρουν την πόρτα του λιμανιού» στις χώρες αυτές, ενισχύοντας την αγορά διαμετακομιστικών υπηρεσιών και την περιφερειακή θέση του ΟΛΘ, εξηγούν από την εταιρεία.

Οι Κινέζοι

Στο μεταξύ, ο ένας εκ των τριών μετόχων του σχήματος που έχει αποκτήσει τον ΟΛΘ τείνει να περιέλθει σε κινεζικά συμφέροντα. Οπως σημειώνουν λιμενικοί κύκλοι, η Terminal Link, η οποία κατέχει το 33% του βασικού μετόχου του ΟΛΘ, που είναι η South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT), οδεύει κατά πάσα βεβαιότητα προς κινεζικό έλεγχο. Η Terminal Link αποτελεί με τη σειρά της κοινοπραξία της γαλλικής ναυτιλιακής τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM και της κινεζικής China Merchants Port Holdings. Πριν από λίγες ημέρες η Terminal Link απέκτησε όλες τις λιμενικές συμμετοχές της γαλλικής CMA (δέκα τερματικοί σε Ασία, Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Καραϊβική) που δεν ήταν ήδη ενταγμένες στην «ομπρέλα» της. Το επόμενο βήμα, κατά πληροφορίες, μπορεί να είναι η απόκτηση όλης της συμμετοχής της CMA στην Terminal Link από την China Merchants, καθώς η γαλλική ναυτιλιακή επιχειρεί να μειώσει τα χρέη της και να ενισχύσει τη ρευστότητά της.

Αυτό θα σημάνει πως ο ένας εκ των τριών μετόχων του ΟΛΘ θα καταστεί αμιγώς κινεζικών συμφερόντων. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki, που κατέβαλε 232 εκατ. για το 67% του ΟΛΘ, ελέγχεται κατά 47% από το γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο Deutsche Invest Equity Partners (DIEP), κατά 33% από την Terminal Link και κατά 20% από την Belterra Investments, συμφερόντων Ι. Σαββίδη.