Τη λήψη μέτρων προστασίας των παικτών από την πλευρά των διαδικτυακών παρόχων τυχερών παιγνίων ζητεί ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Εταιρειών Τυχερών Παιγνίων (EGBA). H έκκληση αυτή έγινε καθώς, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός παικτών συνωστίζεται στις οθόνες να δοκιμάσει την τύχη του. Παράλληλα, μια σειρά παρόχων φαίνεται να καλεί «επιθετικά» τους παίκτες μέσω διαφημίσεων, να αξιοποιήσουν τον διαθέσιμο χρόνο τους στα καζίνο και στις ρουλέτες που έχουν στηθεί στον κυβερνοχώρο.
Η επιθετική καμπάνια προσέλκυσης παικτών ξεκίνησε από τη Μεγάλη Βρετανία και επεκτείνεται συνεχώς σε όλη την Ευρώπη. Καθώς μάλιστα διακόπτεται σταδιακά η λειτουργία των επίγειων δικτύων παροχής υπηρεσιών τυχερών παιγνίων (καζίνο, πρακτορείων, λοταριών κ.λπ.), οι διαδικτυακοί πάροχοι έχουν μια μοναδική ευκαιρία να αποσπάσουν μεγάλο μερίδιο αγοράς από τους επίγειους ανταγωνιστές τους.
Τα φαινόμενα επιθετικής προσέλκυσης πελατών ανάγκασαν την EGBA (European Gaming and Betting Association) να απευθύνει συστάσεις προς τους παρόχους-μέλη της για την υπεύθυνη λειτουργία των υπηρεσιών τους με στόχο την ασφάλεια των πελατών τους. Ειδικότερα, ο σύνδεσμος ζήτησε από μέλη του:
• Οι διαφημίσεις τους να μην αναφέρονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο στον κορωνοϊό, σε ανακοινώσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας που σχετίζονται με την πανδημία και στις άλλες εξελίξεις που έχουν σχέση με αυτήν.
• Οι διαφημίσεις τους να μην εκθειάζουν τα online τυχερά παίγνια ως λύση σε οποιαδήποτε προβλήματα προσωπικά, κοινωνικά, οικονομικά και ακόμη ως μέσο καταπολέμησης της ανίας μέσα στο σπίτι.
• Οι διαφημίσεις και οι διαδικτυακοί ιστότοποί τους να παρέχουν ευκρινείς πληροφορίες σχετικά με το ελάχιστο όριο ηλικίας συμμετοχής στα παίγνια, των εθνικών αρχών υποστήριξης όσων έχουν προβλήματα εθισμού και των εθνικών καταχωρητών όσων θέλουν να αυτο-αποκλειστούν από τα παίγνια.
• Με συμμόρφωση στον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ), να παρακολουθούν τους πελάτες που παρουσιάζουν προβληματικές συμπεριφορές και να παρεμβαίνουν όταν το κρίνουν απαραίτητο.
• Οι ιστότοποί τους να περιλάβουν ισχυρά εργαλεία αναγνώρισης και ταυτοποίησης των πελατών με στόχο την προστασία των μειονοτήτων (ανηλίκους κ.λπ.).
• Οι ιστότοποί τους να περιλάβουν και εργαλεία υπεύθυνης συμπεριφοράς που παρέχουν τη δυνατότητα στους παίκτες να θέτουν όρια στην οικονομική απώλεια ή/και δυνατότητες αυτο-αποκλεισμού από το παιχνίδι.
Στη χώρα μας αν και έχουν ακουστεί πολλές φήμες για υπέρμετρη χρήση των online τυχερών παιγνίων, εντούτοις αυτό δεν επιβεβαιώνεται καθώς ο τζίρος εκτιμάται ότι έχει μειωθεί δραστικά λόγω απουσίας αθλητικών γεγονότων. Με δεδομένο μάλιστα ότι πάνω από το 70% του τζίρου των online παρόχων στη χώρα μας προερχόταν από το αθλητικό στοίχημα, η τελική εικόνα είναι αρνητική αφού ο τζίρος παραμένει μειωμένος σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή.
Ωστόσο είναι περισσότερο από σίγουρο ότι ανεβαίνουν συστηματικά τα άλλα τυχερά παίγνια που βασίζονται σε εικονικά καζίνο, εικονικούς αγώνες ποδοσφαίρου, εικονικές ρουλέτες, εικονικά τραπέζια πόκερ κ.λπ. Επίσης, ανοδικά είναι και τα γνωστά «φρουτάκια» που ήταν το πιο δημοφιλές παιχνίδι στα επίγεια καζίνο. Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για αύξηση στα συγκεκριμένα παίγνια της τάξης του 15% έως 20% κατά τις πρώτες ημέρες περιορισμού της κίνησης, ενώ σημειώνουν τον «βομβαρδισμό» τηλεοπτικών διαφημίσεων που γίνεται στην ελληνική κοινωνία μετά τις 10 το βράδυ στα τηλεοπτικά κανάλια.
Η Ομοσπονδία Πρακτόρων ΟΠΑΠ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα. Κάλεσε ευθέως με επιστολή της προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να κλείσει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. «Στην τρέχουσα φάση ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον εξής παραλογισμό: από τη μια πλευρά, οι πράκτορες έχουμε αναγκαστεί να κλείσουμε τις νομίμως αδειοδοτηθείσες επιχειρήσεις μας και από την άλλη πλευρά, επιχειρήσεις λειτουργούσες υπό αμφίβολης νομιμότητας καθεστώς εξακολουθούν να λειτουργούν αδιάκοπα και ανεμπόδιστα», αναφέρει η ΠΟΕΠΠΠ στην επιστολή της προς τον πρωθυπουργό.