ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Φαβορί σε διαγωνισμούς για τρία έργα η «Ακτωρ»

gkat_25_1605_page_1_image_0002

Δύο νέες συμβάσεις ύψους 214 εκατ. ευρώ αναμένεται να υπογράψει, εκτός απροόπτου, τους επόμενους μήνες η «Ακτωρ», του ομίλου «Ελλάκτωρ», καθώς την προηγούμενη εβδομάδα μειοδότησε σε σχετικούς διαγωνισμούς, κατ’ αρχάς για την οδική σύνδεση ΟΛΘ-Εγνατίας, αρχικού προϋπολογισμού 74 εκατ. ευρώ, και εν συνεχεία για το συμβόλαιο της συντήρησης και λειτουργίας της Εγνατίας Οδού, ενδεικτικού προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ (65 εκατ. ευρώ για το ανατολικό τμήμα και 75 εκατ. ευρώ για το δυτικό τμήμα).

Τα έργα αυτά έρχονται να προστεθούν σε αντίστοιχους διαγωνισμούς για την εκτέλεση έργων δικτύων και αγωγών μεταφοράς ακαθάρτων σε περιοχές των Δήμων Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Αρτέμιδος, ύψους 166 εκατ. ευρώ, όπου επίσης μειοδότησε η «Ακτωρ» τον Μάρτιο.

Ως εκ τούτου, σε διάστημα δύο μηνών, ο κατασκευαστικός τομέας του ομίλου «Ελλάκτωρ» έχει μειοδοτήσει σε διαγωνισμούς συνολικής αξίας 380 εκατ. ευρώ. Εκτός από τα παραπάνω έργα, η «Ακτωρ» έχει ανακηρυχθεί φέτος μειοδότης και σε άλλα σημαντικά έργα. Το μεγαλύτερο εξ αυτών αφορά την ανακατασκευή τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Μπράσοφ – Σιμέρια στη Ρουμανία, με το αναλογούν ποσό για τον ελληνικό όμιλο (ως μέλος κοινοπραξίας) να αντιστοιχεί σε 362 εκατ. ευρώ.

Το ζήτημα είναι κατά πόσον αυτό συνέβη εις βάρος της κερδοφορίας της «Ακτωρ», καθώς οι εκπτώσεις που δόθηκαν είναι ιδιαιτέρως υψηλές. Συγκεκριμένα, για το έργο της συντήρησης της Εγνατίας δόθηκε έκπτωση 65,7% και 65,67% αντίστοιχα για κάθε τμήμα της σύμβασης, με τη δεύτερη Intrakat να προσφέρει 48% και 44% και την τρίτη ΤΕΡΝΑ 43,99% και 41,96% αντίστοιχα. Επίσης, για το έργο της σύνδεσης του ΟΛΘ με την Εγνατία, η έκπτωση της «Ακτωρ» ανήλθε σε 56,61%, έναντι 50,7% της Intrakat και 40,7% της ΤΕΡΝΑ.

Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση της «Ακτωρ» έχει επανειλημμένως «αποκηρύξει» τη στρατηγική της εξαγοράς μεριδίων στην κατασκευαστική αγορά μέσω υπερβολικών εκπτώσεων και έχει δεσμευθεί για διεκδίκηση έργων για τα οποία διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία, καθώς εκεί το περιθώριο λάθους ελαχιστοποιείται και η κερδοφορία είναι πιο πιθανή. Παρ’ όλα αυτά, είναι σαφές ότι ο όμιλος έχει απολέσει σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο τα τελευταία χρόνια λόγω και της ένδειας νέων μεγάλων έργων, με αποτέλεσμα να απαιτείται τουλάχιστον κάποιο ποσοστό αναπλήρωσης του χαμένου τζίρου.

Σε κάθε περίπτωση, στελέχη της εταιρείας σημειώνουν ότι ο έλεγχος των έργων στην Ελλάδα είναι πολύ ευκολότερος σε σχέση με τα αντίστοιχα του εξωτερικού, κάτι που διασφαλίζει και την αποφυγή δημιουργίας νέων ζημιών, ακόμα και με υψηλές εκπτώσεις.

Οπως γνωστοποίησε η διοίκηση στην πρόσφατη ανάλυση για τη χρήση του 2019, πλέον, η «Ακτωρ» έχει περιορίσει την παρουσία της ως κατασκευάστρια μόνο στις αγορές της Ελλάδας και της Ρουμανίας, απ’ όπου προήλθε το 81% του ανεκτέλεστου υπολοίπου πέρυσι, από 60% το 2018.

Το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο διαμορφώνεται σε 1,3 δισ. ευρώ, καθώς το 2019 υπογράφηκαν νέες συμβάσεις 337,4 εκατ. ευρώ. Φέτος, έχουν υπογραφεί ήδη έργα αξίας 235 εκατ. ευρώ, ενώ μαζί με τα νέα έργα στα οποία μειοδότησε η εταιρεία, εκτιμάται ότι εκκρεμεί η υπογραφή νέων συμβάσεων αξίας άνω των 770 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, μετά τις νέες ζημίες 150 εκατ. ευρώ του κατασκευαστικού τομέα του ομίλου «Ελλάκτωρ» το 2019, ο ελάχιστος φετινός στόχος είναι ο ισοσκελισμός του προϋπολογισμού.