Προς απαλοιφή το «φρέσκο» από τις συσκευασίες παστεριωμένου γάλακτος

Προς απαλοιφή το «φρέσκο» από τις συσκευασίες παστεριωμένου γάλακτος

2' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την απαλοιφή του χαρακτηρισμού «φρέσκο» από τις συσκευασίες του παστεριωμένου γάλακτος προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο των αλλαγών οι οποίες έχουν προταθεί από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όρος φρέσκο εισήχθη το 1999 με το Προεδρικό Διάταγμα 113/1999 με το οποίο καθορίστηκε ως μέγιστη διάρκεια ζωής οι πέντε ημέρες και η χρήση του είναι προαιρετική, αλλά αξιοποιήθηκε κατά κόρον από τη βιομηχανία στη συνέχεια για διαφημιστικούς και εμπορικούς λόγους.

Η μέθοδος παστερίωσης

Στην πρόταση αυτή, η οποία προβλέπει επιπλέον την κατάργηση του «κανόνα των πέντε ημερών», έτσι ώστε ο κάθε παραγωγός ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης που χρησιμοποιεί να ορίζει και τη διάρκεια ζωής του γάλακτος, αντιδρά το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Μάλιστα, σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης, το συναρμόδιο υπουργείο δεν έχει καταθέσει -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- εναλλακτική πρόταση.

«Δεν έχω στην τσέπη μου ούτε τα δύο κόμματα της κυβέρνησης ούτε την τρόικα», σχολίασε χθες υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Ανάπτυξης και προσέθεσε: «Μας αρέσει δεν μας αρέσει, δεν αποφασίζει μόνη της η κυβέρνηση. Υπάρχει και η τρόικα και πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί για το πώς θα είναι το τελικό πακέτο των μεταρρυθμίσεων».

Ακόμη, πάντως, και εάν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει τελικά στην αλλαγή του καθεστώτος στο γάλα, η αγορά, όπως δείχνουν τα στοιχεία των πωλήσεων, δίνει από μόνη της τη λύση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI για την αγορά λευκού γάλακτος που δημοσιεύει σήμερα η «Κ», το αρκετά φθηνότερο γάλα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζει συνεχώς μερίδια, με συνέπεια οι πωλήσεις της εν λόγω κατηγορίας να σημειώνουν το 2013 σε σχέση με το 2012 άνοδο κατά 6,3% σε αξία και κατά 5,6% σε όγκο.

Μάλιστα, ως προς την αξία είναι η μόνη κατηγορία που σημείωσε αύξηση πωλήσεων το 2013.

Ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι αν και διατηρούν μικρά μερίδια στο σύνολο της αγοράς λευκού γάλακτος, καταγράφουν αύξηση του όγκου πωλήσεων οι «ξεχασμένες» κατηγορίες του εβαπορέ και του γάλακτος μακράς διαρκείας (2,5% και 4,5% αύξηση όγκου πωλήσεων το 2013 σε σχέση με το 2012). Το γεγονός ότι το μεν εβαπορέ αραιώνεται, το δε μακράς διαρκείας διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα στρέφει αρκετούς καταναλωτές στα προϊόντα αυτά, παρά το γεγονός ότι η τιμή της μονάδας ανά λίτρο είναι υψηλότερη από του «φρέσκου».

Πωλήσεις

Από την άλλη οι πωλήσεις του επώνυμου «φρέσκου» και του υψηλής παστερίωσης γάλακτος συνέχισαν να υποχωρούν σε όγκο και αξία, έστω και οριακά, υποχώρηση η οποία έχει ξεκινήσει από το 2009 και συνεχίζεται.

Το υπουργείο Ανάπτυξης θεωρεί ότι με την πρότασή του αφενός ο καταναλωτής θα έχει περισσότερες επιλογές και αφετέρου θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός στην αγορά, προκαλώντας μείωση των τιμών. «Αφού δεν μπορούμε να ανεβάσουμε τους μισθούς, ας ρίξουμε τις τιμές. Αλλιώς ας συνεχίζουμε το καθεστώς προστασίας και να κάνουμε και ένα κίνημα υπέρ της ακρίβειας», σχολίαζαν χαρακτηριστικά κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης.

Εξέλιξη δεν υπάρχει ούτε στο μέτωπο των μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΥΣΥΦΑ), αν και αρμόδιο στέλεχος του ΥΠΑΝ εκτίμησε χθες ότι το θεωρεί θέμα που δεν θα μείνει άλυτο.

Πάντως, ακόμη δεν έχουν συζητηθεί με το υπουργείο Υγείας εναλλακτικά μοντέλα απελευθέρωσης, κάτι που δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες, καθώς είναι πιθανό να υπάρξει συνάντηση μες στο Σαββατοκύριακο των υπουργών Ανάπτυξης και Υγείας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή