Εκτός κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ οι ελληνικές επιχειρήσεις

Εκτός κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ οι ελληνικές επιχειρήσεις

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε αποκλεισμό των ελληνικών επιχειρήσεων από το κατασκευαστικό σκέλος του αγωγού Tap oδηγούν οι προδιαγραφές που έχει θέσει η κοινοπραξία του έργου. Το θέμα έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την πλευρά των ελληνικών εταιρειών αλλά και την κυβέρνηση. Πηγές του ΥΠΕΚΑ αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι η συμφωνία που έχει υπογραφεί μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και κοινοπραξίας του Tap αναφέρει ρητά ότι οι διαγωνισμοί δεν θα περιέχουν όρους που θα αφήνουν απέξω τις ελληνικές εταιρείες. Το θέμα βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση, με την κοινοπραξία του Tap να εμφανίζεται ανοιχτή στο να επανεξετάσει τα κριτήρια υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα επηρεάζουν την ασφάλεια του αγωγού. Ενα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι η δυνατότητα συμμετοχής με την απόκτηση δάνειας εμπειρίας, της συνεργασίας δηλαδή με εταιρεία που πληροί τα συγκεκριμένα κριτήρια.

Με χθεσινές δηλώσεις του σε δημοσιογράφους ο υπεύθυνος της κοινοπραξίας στην Ελλάδα κ. Ρίκαρντ Σκούφιας, επιβεβαίωσε τις καταγγελίες περί αποκλεισμού των ελληνικών εταιρειών από το κατασκευαστικό κομμάτι του αγωγού που έκανε προ διμήνου ο διευθυντής Ενεργειακών και Βιομηχανικών Εργων της «JP Αβαξ», Αρσενίου. Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό για την ανάληψη γενικής εργολαβίας (epc contractor) στο κατασκευαστικό κομμάτι του αγωγού, σύμφωνα με τον κ. Σκούφια, έχουν εταιρίες με εμπειρία στη συγκόλληση αγωγών διαμέτρου 48 ιντσών και μήκους 1.000 χλμ. κατ’ ελάχιστο. Τα δύο κριτήρια δεν πληροί καμία ελληνική εταιρεία, τόνισε ο ίδιος και διευκρίνισε ότι ο μόνος δρόμος συμμετοχής τους σε αυτά τα έργα είναι ως υπεργολάβοι. Αναφερόμενος στο θέμα της σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο, ο κ. Σκούφιας επικαλέστηκε την κοινοτική νομοθεσία περί ανταγωνισμού αλλά και την παράμετρο ασφάλεια του έργου. Στον τομέα της προμήθειας σωλήνων, βέβαιη θεωρείται η προεπιλογή της Σωληνουργίας Κορίνθου, όχι όμως για το σύνολο του έργου. Η κοινοπραξία θα επιλέξει δύο προμηθευτές προκειμένου να αποφευχθούν καθυστερήσεις στην τροφοδοσία από πιθανή βλάβη σε κάποια γραμμή παραγωγής. Οι διαγωνισμοί αναμένεται να προκηρυχθούν προς τα τέλη του έτους, αφού θα έχει ολοκληρωθεί η προεπιλογή των ενδιαφερόμενων.

Μέχρι τότε αναμένεται να έχουν αντιμετωπιστεί και τα προβλήματα με τη χάραξη της όδευσης του αγωγού. Παρότι η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, η κοινοπραξία του Tap έχει επιλέξει τον δρόμο της συναίνεσης των τοπικών κοινωνιών. Σε αυτό το πλαίσιο έχει μέχρι σήμερα επαφές και διαβουλεύσεις πάνω στην περιβαλλοντική μελέτη του έργου, με 30 δήμους και 110 συνολικά κοινότητες που βρίσκονται κατά μήκος των 545 χλμ. του αγωγού. Εχουν διατυπωθεί συνολικά 100 αιτήματα εκ των οποίων τα 40 έχουν εξεταστεί και έχουν εγκριθεί, αναφέρει ο κ. Σκούφιας. Αυτά είχαν ως αποτέλεσμα την αλλαγή όδευσης του αγωγού, προσθέτοντας 10 χλμ. διαδρομής και ένα κόστος περί τα 15-20 εκατ. δολάρια. Μεταξύ αυτών ήταν και το αίτημα του δήμου Νέστου για μετατόπιση 16 χλμ. αγωγού κατά μήκος 2 χλμ. νοτιότερα της αρχικής χάραξης προκειμένου να μην περάσει από καλλιέργειες της περιοχής. Περίπου 30 αιτήματα έχουν απορριφθεί από την εταιρεία, τα περισσότερα ως τεχνικά ανέφικτα και κάποια ως υπερβολικά.

Αλυτο παραμένει το αίτημα για αλλαγή όδευσης μιας διαδρομής 15 χλμ. περίπου του αγωγού στην πεδιάδα των Τεναγών, που διατυπώνεται από τον δήμο Καβάλας. Η αλλαγή διέλευσης που αντιπροτείνουν, σύμφωνα με την εταιρεία προσθέτει πολλά χιλιόμετρα στον αγωγό γι’ αυτό και έχει ζητήσει μια πιο ρεαλιστική πρόταση. Η κοινοπραξία δεν φαίνεται να αναμένει άμεσα κάποια λύση στο πρόβλημα, εκτιμώντας ότι θα αξιοποιηθεί εν όψει των επικείμενων εκλογών.

Σε ό,τι αφορά τέλος τις αποζημιώσεις, αφορούν περί τα 20-30.000 άτομα συνιδιοκτήτες των περίπου 12.000 αγροτεμαχίων κατά μήκος του αγωγού. Οι αποζημιώσεις θα δοθούν με την έναρξη της κατασκευής του έργου και σε δύο φάσεις. Μια για την περίοδο της κατασκευής, που θα αφορά διετή αποζημίωση για την παραγωγή ενός διαδρόμου 38 μέτρων που θα ανοίξει για να τοποθετηθούν οι σωλήνες του αγωγού και μία 30ετούς διάρκειας για μια ζώνη δουλείας 8 μέτρων (4+4 σε κάθε πλευρά του αγωγού).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή