Εξελίξεις στην ακτοπλοΐα μετά την «έξωση» της ΝΕΛ από το Β. Αιγαίο

Εξελίξεις στην ακτοπλοΐα μετά την «έξωση» της ΝΕΛ από το Β. Αιγαίο

2' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ερρίφθη ο κύβος». Τη φράση αυτή επέλεξε αναλυτής του κλάδου της εγχώριας ακτοπλοΐας, προκειμένου να περιγράψει τις πρόσφατες εξελίξεις αναφορικά με την «έξωση» της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου (NEL Lines και της θυγατρικής της Sea Link Ferries) από τις ακτοπλοϊκές γραμμές του Βορείου Αιγαίου, έπειτα από σχετική απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας. Η ΝΕΛ αποτελούσε επί μήνες τον πρώτο υποψήφιο για έξοδο από τον κλάδο, μια εξέλιξη που πολύ δύσκολα θα κατορθώσει πλέον να αποφύγει η εισηγμένη, καθώς η απώλεια των εσόδων από τις γραμμές του Βορείου Αιγαίου αναμένεται να αποτελέσει «ταφόπλακα» στην εξυγίανση της εταιρείας.

Ρυθμιστής

Δεδομένου ότι η Τράπεζα Πειραιώς διαθέτει τη μεγαλύτερη έκθεση στον κλάδο της ακτοπλοΐας, αυτομάτως αποκτά και ρόλο ρυθμιστή των εξελίξεων. Αν υπολογιστεί πάντως ότι ήδη από τις αρχές του έτους, οι σχέσεις της τράπεζας με τη ΝΕΛ μόνο αγαστές δεν ήταν, με αποκορύφωμα την πρόσφατη δικαστική διαμάχη και τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε η εισηγμένη ενάντια στην τράπεζα, ζητώντας την εφαρμογή των όσων ορίζονται στο σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας, μπορεί να υποθέσει κανείς ότι η τράπεζα δεν πρόκειται να επιχειρήσει τη διάσωση της εταιρείας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος της ακτοπλοΐας διαθέτει συνολικό τραπεζικό δανεισμό της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου το 50% βρίσκεται στα χέρια της Τράπεζας Πειραιώς, όντας ο μεγαλύτερος πιστωτής των εταιρειών του κλάδου. Ως εκ τούτου, στην πρόσφατη ετήσια έκθεση της XRTC – Σύμβουλοι Επιχειρήσεων, είχε τονιστεί ότι η διοίκηση της τράπεζας θα προχωρήσει σε κινήσεις που θα δρομολογήσουν εξελίξεις στον κλάδο, αφού αξιολογήσει τα αποτελέσματα του φετινού καλοκαιριού.

Ως εκ τούτου, η αρνητική τροπή των πραγμάτων στη ΝΕΛ αναμένεται να επιταχύνει τις σχετικές κινήσεις, καθώς όλοι οι φορείς του κλάδου εκτιμούν ότι ο κλάδος δεν έχει πλέον κανένα περιθώριο ελιγμών. Αντιθέτως, θεωρούν ότι η συγκέντρωση των εταιρειών και η σύναψη στρατηγικών συμμαχιών αποτελεί πλέον μονόδρομο. Στο πλαίσιο αυτό, ορισμένοι προβλέπουν ότι με την έναρξη της επόμενης θερινής περιόδου, δηλαδή το καλοκαίρι του 2015, είναι πιθανόν ο κλάδος να αριθμεί μόλις 2-3 μεγάλες εταιρείες, που θα εκτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό των δρομολογίων.

Συνέργειες

Στην έκθεσή της, η XRTC τονίζει ότι οι συνέργειες μεταξύ των εταιρειών σε περισσότερες γραμμές είναι απολύτως επιβεβλημένες. «Κύριος στόχος όλων των εταιρειών παραμένει η ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας, με έμφαση στη ρευστότητα μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών όπως σημαντική μείωση των επιχειρησιακών ταχυτήτων, μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια, ανά δρομολόγιο, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων, εφαρμογή στρατηγικών εξορθολογισμού προμηθειών των πλοίων, ακόμα και πωλήσεις πλοίων», αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία.

Σύμφωνα με τη σχετική ανάλυση, το προσεχές διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι δανειακές αναδιαρθρώσεις, να επανασχεδιαστούν κάποια δρομολόγια και πιθανώς να γίνουν κινήσεις για εναλλακτικά δρομολόγια εκτός Ελλάδας, κίνηση η οποία είναι πλέον ευκολότερη λόγω της σταδιακής βελτίωσης των ναυλαγορών στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή