ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε λιγότερες αλλά ισχυρότερες ναυτιλιακές συγκεντρώνεται ο ελληνόκτητος στόλος

se-ligoteres-alla-ischyroteres-naytiliakes-sygkentronetai-o-ellinoktitos-stolos-2044846

Σε όλο και λιγότερα «χέρια» συγκεντρώνεται ο ελληνόκτητος στόλος, ο οποίος εξακολουθεί να αναπτύσσεται παρά την οικονομική κρίση και την αβεβαιότητα που επικράτησε τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια ναυτιλία. Σύμφωνα με σχετική ετήσια έρευνα της εταιρείας Petrofin Research, παρότι συνεχίστηκε και το 2014 η μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών εταιρειών, ο ελληνόκτητος στόλος εξακολούθησε να αναπτύσσεται, τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε μέγεθος.

Ειδικότερα, φέτος ο αριθμός των εταιρειών συνέχισε να μειώνεται και διαμορφώθηκε σε 668 εταιρείες, 22 λιγότερες σε σχέση με πέρυσι, επιβεβαιώνοντας την πτωτική τάση των τελευταίων ετών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2011 και μετά, ο αριθμός των εταιρειών έχει μειωθεί κατά 12%. Αντίστοιχα, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 17 ετών, όταν δηλαδή η Petrofin Research άρχισε να καταγράφει τα σχετικά στοιχεία, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών έχει μειωθεί σχεδόν κατά 28%. Τα συνηθέστερα «θύματα» της μείωσης αυτής είναι οι εταιρείες μικρού μεγέθους, οι οποίες διαθέτουν 1-2 πλοία εκάστη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, από το 2011, ο αριθμός των συγκεκριμένων εταιρειών έχει υποχωρήσει από 350 σε 274 σήμερα.

Παρ’ όλα αυτά, ο ελληνόκτητος στόλος σημείωσε σημαντική ανάπτυξη κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου. Ως εκ τούτου, σήμερα, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν συνολικά 4.707 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 303,5 εκατ. τόνων dwt. Πρόκειται για εντυπωσιακή άνοδο σε σχέση με πέρυσι, καθώς φέτος προστέθηκαν 134 νέα πλοία που αύξησαν τη συνολική χωρητικότητα κατά 8%, ή 22 εκατ. τόνους dwt. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε μια ακόμη άνοδο της μέσης χωρητικότητας ανά πλοίο, η οποία φέτος διαμορφώνεται σε 64.500 τόνους dwt, έναντι 52.100 τόνων dwt το 2010, εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Σύμφωνα με την Petrofin Research, η θετική αυτή εξέλιξη ανάπτυξης του ελληνόκτητου στόλου οφείλεται στη μεγάλη διείσδυση των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων στον ναυτιλιακό κλάδο. Σε συνεργασία με Ελληνες πλοιοκτήτες, τα εν λόγω funds πρόσφεραν μεγάλη ρευστότητα για νέες επενδύσεις, «ποντάροντας» στις πιθανές υπεραξίες από την αναμενόμενη άνοδο των ναύλων, αλλά και των αξιών των πλοίων.

Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι ο μέσος όρος της ηλικίας του στόλου των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε φέτος στα 13,2 έτη, έναντι 14 το 2013 και 14,7 το 2012, δείγμα της μεγάλης έμφασης που δίνουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες σε νεότερα πλοία, κατά κανόνα νεότευκτα. Τα εν λόγω πλοία προσφέρουν σημαντικά τεχνολογικά πλεονεκτήματα, κυρίως προς την κατεύθυνση της μείωσης της κατανάλωσης καυσίμου, κάτι που μεταφράζεται σε μείωση των λειτουργικών δαπανών.

Επομένως, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία για την εξέλιξη του ελληνόκτητου στόλου, είναι σαφές ότι οι εταιρείες που παραμένουν στην αγορά, συνεχίζουν να αναπτύσσονται, ελέγχοντας όλο και μεγαλύτερο στόλο πλοίων η κάθε μία. Εν ολίγοις, ο κλάδος ακολουθεί πορεία συγκέντρωσης, καθώς οι μεγάλες εταιρείες γίνονται όλο και μεγαλύτερες. Σήμερα, καταγράφονται 63 εταιρείες που ελέγχουν πλοία συνολικής χωρητικότητας μεγαλύτερης του 1 εκατ. τόνων dwt, έναντι 60 εταιρειών το 2012. Αντίστοιχα, οι εταιρείες που διαθέτουν στόλο τουλάχιστον 25 πλοίων η κάθε μία έχουν αυξηθεί σε 40 (από 35 το 2013), ελέγχοντας το 55% του ελληνόκτητου στόλου με βάση τη χωρητικότητα.