Με 4,5% θα αναπτυχθούν οι θαλάσσιες μεταφορές κατά τις επόμενες δεκαετίες

Με 4,5% θα αναπτυχθούν οι θαλάσσιες μεταφορές κατά τις επόμενες δεκαετίες

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι υγιείς ρυθμοί ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου, παρά την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, και βεβαίως η παγκοσμιοποίηση θα συνεχίσουν να στηρίζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Παράλληλα, οι διαμεταφορές και η αποτελεσματικότητά τους θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την οικονομική δραστηριότητα, μια διαδικασία στην οποία συμμετέχει πια με αξιώσεις και η Ελλάδα με την ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά σε πύλη του ασιατικού εμπορίου προς την Ευρώπη.

Το διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, στο οποίο πρωταγωνιστεί ο ελληνικός εφοπλισμός, μεταλλάσσεται ραγδαία από παραμέτρους όπως οι αυξημένες ρυθμιστικές παρεμβάσεις, ο αναπροσανατολισμός των δρομολογίων από γεγονότα όπως οι εξαγωγές υδρογονανθράκων των ΗΠΑ, οι νέες τεχνολογίες στα ποντοπόρα πλοία και η περιβαλλοντική εγρήγορση της διεθνούς κοινής γνώμης που έχει ελάχιστη ενημέρωση για τον ρόλο της ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία. Ενα περιβάλλον που δημιουργεί προκλήσεις για την επιχειρηματικότητα στη θάλασσα αλλά και στις αγορές εμπορευμάτων όπως και στις κεφαλαιαγορές.

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από τις εργασίες του διεθνούς forum για τη ναυτιλία που έγινε στην Αθήνα στα μέσα της εβδομάδας και στο οποίο συμμετείχαν περισσότεροι από 1.200 αντιπρόσωποι του κλάδου. Στο συνέδριο, που διοργανώθηκε από το Ιδρυμα «Μαρία Τσάκος – Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Ερευνας και Παράδοσης», σε συνεργασία με την Capital Link στο Ευγενίδειο Ιδρυμα, το «παρών» έδωσαν προσωπικότητες όπως ο Γάλλος οικονομολόγος Πασκάλ Λαμί, μέχρι πρότινος εκτελεστικός διευθυντής του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και ο Ευθύμιος Μητρόπουλος, επίτιμος γενικός γραμματέας του International Maritime Organization και πρόεδρος του ιδρύματος «Μαρία Τσάκος».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η επισήμανση του πρώτου για μια νέα παγκόσμια μεσαία τάξη, η οποία έως το 2030 θα προσθέσει 3 δισεκατομμύρια ανθρώπους στις τάξεις της από Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική.

Την ίδια ώρα όμως, σύμφωνα με νέες εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, η ανάπτυξη θα υποχωρήσει στο 2,7% κατά μέσο όρο για την περίοδο 2010-2060 έναντι 3,4% για την περίοδο 1995-2010. Και αυτό εξαιτίας των αυξανόμενων ρυθμιστικών και εποπτικών παρεμβάσεων στη διεθνή χρηματοοικονομία. Ωστόσο οι θαλάσσιες μεταφορές, που διακινούν το 80% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, αναμένεται να αναπτυχθούν με μέσους ετήσιους ρυθμούς της τάξης του 4,5% κατά τις επόμενες δεκαετίες, καθώς η διεθνής αλυσίδα προστιθέμενης αξίας μεγαλώνει και συμπεριλαμβάνει ολοένα και περισσότερες οικονομίες.

Υπό το πρίσμα των παραπάνω προβλέψεων εκτιμάται ότι νέες παράμετροι θα καθορίσουν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Μεταξύ αυτών και οι μεταβολές στις ρότες του εμπορίου. Οπως και οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η επιτυχής ή μη διεθνής ομογενοποίησή τους.

Κίνδυνοι εκτιμάται ότι μπορεί να ανακύψουν μεταξύ άλλων τόσο από το γεωπολιτικό μέτωπο όσο και από την ανάγκη για νέες υποδομές. Σε αυτό το περιβάλλον «κλειδιά» εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν οι δυνατότητες του επιχειρηματικού κόσμου να επιτύχουν περισσότερες συνέργειες και οικονομίες κλίμακας. Κάτι που μπορεί να σημαίνει περισσότερες μεγάλες ναυτιλιακές και λιγότερες μικρότερες.

Ανάγκη επενδύσεων 1,5 τρισ. δολ.

Το αστρονομικό πόσο του 1,5 τρισ. δολ. εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί σε νέες επενδύσεις για υποδομές που σχετίζονται με τη ναυτιλία κατά την επόμενη δεκαπενταετία. Οι επενδύσεις αφορούν υποδομές που θα χρειαστούν σε λιμάνια, διαμετακομιστικά κέντρα, σιδηροδρομικές διασυνδέσεις, νέα κανάλια ή εκσυγχρονισμό παλιότερων όπως ο Παναμάς και το Σουέζ, αλλά και ενδοποτάμιες μεταφορές. Αυτό υπογραμμίσθηκε εμφατικά στο συνέδριο που έγινε στο Ευγενίδειο αυτή την εβδομάδα, με κεντρικό θέμα «Η Ναυτιλία στον 21ο αιώνα – Προετοιμάζοντας τη βιομηχανία για το μέλλον». Η εκτίμηση αυτή που ανήκει στο McKinsey Global Institute έρχεται σε μια στιγμή που η Ελλάδα διεκδικεί μέσω των υπό ιδιωτικοποίηση λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης κομβικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, ενώ οι επενδύσεις που έχουν γίνει, όπως της Cosco, δείχνουν να μπορούν να βοηθήσουν την ελληνική οικονομία, όπως επισήμανε, μιλώντας στην «Κ», ο κ. Λαμί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή