«Φυτώριο» επιχειρηματικότητας

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα 34 του, ο χημικός μηχανικός Αλέξανδρος Χριστόπουλος, έχοντας 10ετή εργασιακή εμπειρία στο αντικείμενό του, αποφάσισε να καθίσει και πάλι στα θρανία. Σήμερα, ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση του MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι συνιδρυτής της εταιρείας Human Electric, που ειδικεύεται στο σχεδιασμό πρωτοποριακών προϊόντων στο χώρο των wearables και του Ιντερνετ των Πραγμάτων, με πρώτο το PathLight, ένα ζευγάρι «έξυπνες» μανσέτες που βοηθούν στην ασφαλή πλοήγηση του ποδηλάτη.

Ο 32χρονος Παναγιώτης Μήτσιος, πολιτικός μηχανικός με εμπειρία στον κατασκευαστικό κλάδο, κατάφερε, αξιοποιώντας τις γνώσεις που πήρε από την ίδια εκπαιδευτική διαδικασία, να συστήσει την Bluperty, μια πρωτότυπη ηλεκτρονική πλατφόρμα που απλοποιεί και εξασφαλίζει διαφάνεια στην πώληση και την αγορά ακινήτων μέσω ηλεκτρονικών διαγωνισμών. O 29χρονος αρχιτέκτονας Μιχάλης Στουπάκης σχεδίασε -μαζί με ομάδα συναδέλφων του- την εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα City Tales, που αναλαμβάνει την προσωπική ξενάγηση κατοίκων και επισκεπτών στην Αθήνα μέσα από την ιστορία των κτιρίων της, και έχει ήδη συνάψει στρατηγική συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.

Και οι τρεις συμμετείχαν ως υπότροφοι στο πρόγραμμα ενίσχυσης της κατεύθυνσης «Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα» του MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με εταίρους -εκτός από το Πανεπιστήμιο- τον μη κυβερνητικό οργανισμό για τη νεοφυή επιχειρηματικότητα ID-GC και τη φαρμακευτική εταιρεία MSD, που έχει αναλάβει και τη χρηματοδότησή του.

Ζητούμενο η εξωστρέφεια!

Από το 2013, που ξεκίνησε το πρόγραμμα, συνολικά 22 φοιτητές έχουν λάβει την υποτροφία που καλύπτει τα δίδακτρα του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών, τα οποία ανέρχονται σε 12.000 ευρώ. Για τη δήλωση συμμετοχής, εκτός από τα τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα που απαιτούνται για τη φοίτηση στο MBA International (πτυχίο, άριστη γνώση Αγγλικών, προϋπηρεσία κ.λπ.), οι υποψήφιοι κλήθηκαν να καταθέσουν την καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα τους, την οποία υποστήριξαν στη συνέχεια μέσα από τη διαδικασία της προσωπικής συνέντευξης. Λαμβάνοντας κατά τη διάρκεια των σπουδών τους όλη την απαραίτητη υποστήριξη για να εξελίξουν την ιδέα τους σε παραγωγική επιχείρηση, οι περισσότεροι έχουν ήδη συστήσει τις δικές τους start-up, οι οποίες ακολουθούν επιτυχημένη πορεία, διακρίνονται σε διαγωνισμούς καινοτομίας και συμμετέχουν σε συναντήσεις δικτύωσης, αναζητώντας πιθανούς επενδυτές.

«Οι υπότροφοί μας κατάφεραν κάτι που πολύ λίγα εκπαιδευτικά προγράμματα μπορούν να προσφέρουν, τη δημιουργία πραγματικών επιχειρήσεων», σημειώνει ο Χασίμπ Αχμάντ, Managing Director της MSD για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα. «Νιώθουμε ελπίδα γιατί υπάρχει ταλέντο, που αναπτύσσεται για την Ελλάδα στην Ελλάδα. Και υπερηφάνεια γιατί συμπράττουμε με δύο οργανισμούς, έναν δημόσιο και έναν μη κερδοσκοπικό, με τους οποίους σχεδιάσαμε από κοινού ένα μοντέλο που αποδίδει, παρέχοντας αποτελέσματα που τόσο πολύ χρειάζεται η ελληνική κοινωνία την επομένη της κρίσης».

Οι τρεις μεταπτυχιακοί φοιτητές τους οποίους συναντήσαμε παραδέχονται ότι χωρίς την υποτροφία δεν θα μπορούσαν να αντεπεξέλθουν οικονομικά στα δίδακτρα. Και χωρίς την τεχνογνωσία που αποκόμισαν κατά τη φοίτησή τους δεν θα είχαν προχωρήσει τόσο άμεσα στη σύσταση της start-up τους. «Ιδέες υπάρχουν στην Ελλάδα, αυτό που λείπει είναι το υποστηρικτικό δίκτυο ώστε αυτές να αναδειχθούν», διαπιστώνει ο Παναγιώτης Μήτσιος της Bluperty. Την εταιρεία την είχε ήδη συστήσει όταν ξεκίνησε το MBA International τον περασμένο Σεπτέμβριο. Στους λίγους μήνες που έχουν μεσολαβήσει, έχει ήδη ταξιδέψει στο Οστιν του Τέξας για επαφές με εμπειρογνώμονες και πιθανούς επενδυτές, ενώ οι εργαζόμενοι της Bluperty έχουν φτάσει τους πέντε από δύο που ήταν στην αρχή.

«Ενα πράγμα που με δίδαξε το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό είναι πόσο σπουδαίο πράγμα είναι η εξωστρέφεια. Στην Ελλάδα είμαστε καχύποπτοι. Φοβόμαστε να κουβεντιάσουμε την ιδέα μας, για να μη μας την κλέψουν, πιστεύουμε ότι πρέπει να κυνηγήσουμε μόνοι μας αυτό που θέλουμε να κάνουμε για να μη μας βάλει τρικλοποδιά ο απέναντι», παρατηρεί ο Μιχάλης Στουπάκης της City Tales. «Στην περίπτωσή μας προέκυψαν εξαιρετικές συνεργασίες, τις οποίες ούτε που φανταζόμασταν, ακριβώς επειδή συζητήσαμε την ιδέα μας με άλλους ανθρώπους».

Ο Αλέξανδρος Χριστόπουλος της Human Electric συμπληρώνει: «Για να γίνω ολοκληρωμένος επιχειρηματίας, χρειαζόμουν ένα πακέτο δεξιοτήτων το οποίο περιλάμβανε γνώσεις στο κομμάτι των οικονομικών, τις οποίες δεν είχα. Αυτήν τη στιγμή είμαι σε θέση να γνωρίζω πολύ καλά πώς δομείται ένα επιχειρηματικό εγχείρημα ώστε να συγκεντρώνει πιθανότητες επιτυχίας. Γιατί, πλην των άλλων, έχουμε ως λαός και τρομερό… θέμα με την αποτυχία, δεν τη σηκώνει η κουλτούρα μας. Και όμως, μέσα από αυτή μαθαίνεις να αλλάζεις, να ελίσσεσαι και, προσαρμόζοντας το προϊόν σου στις δεδομένες συνθήκες, να στοχεύεις στην κατάλληλη αγορά».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT