Λιγότερες αλλά ισχυρότερες οι ελληνικές εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας

Λιγότερες αλλά ισχυρότερες οι ελληνικές εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας

2' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λιγότερες κατά 30% είναι οι εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας σήμερα, σε σχέση με το 1998, ωστόσο όσες παραμένουν ενεργές στον κλάδο, διαρκώς αναπτύσσουν τον υπό διαχείριση στόλο τους. Συνολικά, οι ελληνικές εταιρείες ελέγχουν πλέον στόλο χωρητικότητας 328,2 εκατ. τόνων (από 303,5 εκατ. τόνους το 2014), ο οποίος μάλιστα συνεχώς καθίσταται νεότερος. Το 2015 η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου υποχώρησε στα 12,7 έτη, από 13,25 το 2014 και 14 έτη το 2013. Αυτά είναι ορισμένα από τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την τελευταία ετήσια έρευνα της εταιρείας Petrofin Research, που παρακολουθεί στενά τον κλάδο της ποντοπόρου ναυτιλίας στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες.

Ειδικότερα, κατά το τελευταίο 12μηνο, ο αριθμός των ενεργών ναυτιλιακών εταιρειών που εδρεύουν στην Ελλάδα, υποχώρησε κατά 20 εταιρείες ή σχεδόν 3%, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν 648 επιχειρήσεις της ποντοπόρου ναυτιλίας, έναντι 668 το 2014 και 926 το 1998. Από αυτές τις 648 εταιρείες, οι 262 διαθέτουν στόλους μόλις 1-2 πλοίων, αριθμός που διαρκώς υποχωρεί τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, οι εταιρείες αυτού του μεγέθους ανέρχονταν σε 274 το 2014, 350 το 2011, όταν και είχε καταγραφεί το πιο πρόσφατο απόγειό τους και 483 το 1998.

Η πραγματικότητα αυτή οφείλεται στην ύφεση στην οποία έχει εισέλθει μεγάλο μέρος της ναυλαγοράς τα τελευταία επτά χρόνια, αλλά και στην όλο και δυσκολότερη πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση για τους μικρούς πλοιοκτήτες, εν αντιθέσει με τους μεγαλύτερους, οι οποίοι έχουν σαφώς περισσότερες ευκαιρίες περαιτέρω μεγέθυνσης του στόλου τους, είτε μέσω τραπεζικών/ομολογιακών δανείων, είτε μέσω ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (private equity). Παρ’ όλα αυτά, όπως τονίζει η Petrofin, η πλειονότητα των μικρών εταιρειών διαθέτει πλέον σύγχρονα πλοία και υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά, που τους επιτρέπουν να έχουν βλέψεις περαιτέρω ανάπτυξης, εφόσον οι συνθήκες στην αγορά βελτιωθούν. Οπως προκύπτει όμως, παρά τις αναμφισβήτητες πιέσεις για περαιτέρω συρρίκνωση του κλάδου, ιδίως σε ό,τι αφορά τις μικρές οικογενειακές ναυτιλιακές εταιρείες, ο ελληνόκτητος στόλος συνεχίζει να αναπτύσσεται. Απλώς, συγκεντρώνεται σε όλο και μεγαλύτερες επιχειρήσεις, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι εταιρείες που ελέγχουν στόλο χωρητικότητας άνω του 1 εκατ. τόνων dwt αυξήθηκαν φέτος σε 68 (από 63 το 2014).

Οι εταιρείες αυτές διαθέτουν πλέον 2.434 πλοία, καθώς προσέθεσαν επιπλέον 313 πλοία κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, με αποτέλεσμα να ελέγχουν το 76,7% του ελληνόκτητου στόλου, έναντι 74% το 2014 και 71,3% το 2013. Σύμφωνα με την ανάλυση της Petrofin Research, η τάση συγκέντρωσης του ελληνόκτητου στόλου σε λιγότερες και μεγαλύτερες εταιρείες, προβλέπεται ότι όχι μόνο θα συνεχιστεί και τον επόμενο χρόνο, αλλά θα προσλάβει μεγαλύτερες διαστάσεις, καθώς δεν προβλέπεται να υπάρξει βελτίωση του χρηματοοικονομικού περιβάλλοντος, τουλάχιστον άμεσα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή