ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προς δύο πόλους η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά

aktoploiki1

Ματιές στο μέλλον της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς επιτρέπουν οι τελευταίες εξελίξεις στο μετοχικό κεφάλαιο της Hellenic Seaways. Ο όμιλος Γκριμάλντι ανακοίνωσε ότι προσφέρει 1,5 ευρώ ανά μετοχή σε μικρομεσαίους μετόχους. Η διεκδίκηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου από τον όμιλο Grimaldi και την ακτοπλοϊκή συμφερόντων του Μινωικές Γραμμές, εφόσον ευοδωθεί θα δημιουργήσει τον έναν από τους δύο κυρίαρχους πόλους της επόμενης ημέρας.

Θα σταθεί απέναντι στην Attica Group, η οποία ελέγχει την Blue Star και τη Super Fast Ferries και έχει κοινοπραξία με την τέταρτη μεγάλη ελληνική ακτοπλοϊκή, την ANEK. Η Attica έχει ήδη προσελκύσει ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον πριν από ενάμιση χρόνο και προσμετρά μεταξύ των πιστωτών της το αμερικανικό fund Fortress Group. Η επιστροφή της σε λειτουργική κερδοφορία, όπως και στην περίπτωση της Hellenic Seaways, αποτέλεσε τη θρυαλλίδα εκδήλωσης του ενδιαφέροντος.

Με τον ελληνικό τουρισμό να αναμένεται να συνεχίσει να μεσουρανεί παρά τα όποια παροδικά προβλήματα, τις τιμές των καυσίμων να έχουν υποχωρήσει εντυπωσιακά και τις εταιρείες να έχουν προχωρήσει σε εκτενή αναδιάρθρωση δρομολογίων αλλά και δαπανών, είναι εύλογο το ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον. Ειδικά στην περίπτωση του ομίλου Grimaldi, o οποίος έχει ήδη μεγάλη έκθεση στην Ελλάδα και συμμετοχή στην HSW.

Το κλειδί όμως για τις εξελίξεις αυτές κρατάει η Τράπεζα Πειραιώς που κατέχει περίπου το 40% του μετοχικού κεφαλαίου της μη εισηγμένης ακτοπλοϊκής και ενδεχομένως έως και το 45% μέσω proxies, εξουσιοδοτήσεων από άλλους μικρομετόχους, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς. Οι Μινωικές Γραμμές μετά και την απόκτηση ποσοστού 3,9% από την Interamerican ελέγχουν πλέον το 37,4% της Hellenic Seaways. Και την Πέμπτη κάλεσε τους μετόχους που κατέχουν μικρά και μεσαία μερίδια μετοχών στη HSW να ρευστοποιήσουν στην τιμή του 1,5 ευρώ ανά μετοχή. Σε αυτό το περιβάλλον η Τράπεζα Πειραιώς θα κρίνει με τις αποφάσεις της την επομένη μέρα. Κύκλοι της τράπεζας απαντούν σταθερά τις τελευταίες ημέρες πως έχουν πλήρη εικόνα των εξελίξεων και ότι τις παρακολουθούν με προσοχή, και προσθέτουν πως η τράπεζα θα κινηθεί με γνώμονα τη βέλτιστη αξιοποίηση της συμμετοχής της και το συμφέρον των μετόχων της αλλά και της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας εν γένει.

Οι Μινωικές Γραμμές στις δημοσιευμένες οικονομικές της καταστάσεις εννεαμήνου αποτιμά τη συμμετοχή της (33,5%) στη Hellenic Seaways στα 50,750 εκατ. ευρώ, ποσό που μεταφράζεται σε αξία της τάξης των 152 εκατομμυρίων ευρώ για το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου. Να σημειωθεί πως η αξία του στόλου της Hellenic Seaways με βάση στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2015 ανέρχεται στα 248,8 εκατ. ευρώ. Το μετοχικό κεφάλαιο της Hellenic Seaways μετά την τελευταία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που έγινε με απόφαση των μετόχων στη γενική συνέλευση της 19ης Νοεμβρίου 1999 ανέρχεται σε 194.037.500,00 ευρώ, διαιρεμένο σε 77.615.000 μετοχές, ήτοι 2,5 ευρώ ανά μετοχή. Με βάση τα 50 εκατομμύρια στα οποία αποτιμά στον ισολογισμό τη συμμετοχή της η Minoan (το 33,5% μεταφράζεται σε 26 εκατομμύρια μετοχές), η τιμή ανά μετοχή που υπολογίζει, προκύπτει στα 2 ευρώ. Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, και λειτουργικά κέρδη ύψους 25 εκατομμυρίων. Αυτό κατέστη δυνατόν με αύξηση 25% των εισιτηρίων στα 3.500.000.

Η προσπάθεια του Ιταλού εφοπλιστή Εμανουέλ Γκριμάλντι να εξαγοράσει την πλειοψηφία της Hellenic προσελκύει όμως και αντιδράσεις. Και μάλιστα έντονες. Κάποιες προέρχονται από το εσωτερικό της εταιρείας και άλλες από μικρότερους ανταγωνιστές της. Επιπλέον ορισμένοι μικρομέτοχοι θέλουν να πουλήσουν αλλά σε υψηλότερο τίμημα από το 1,5 ευρώ που βρίσκεται στα τραπέζι. Και ίσως κάπου εδώ κριθεί και η όλη υπόθεση: στο κατά πόσον το τίμημα θα θεωρηθεί εύλογο και δίκαιο από τους μετόχους.