ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η πορεία της HSW από τον Σφηνιά ώς τον Γκριμάλντι

hellenic--2

Δεκαέξι χρόνια μετά τη θρυλική αύξηση κεφαλαίου της Minoan Flying Dolphins και 15 μετά τον θάνατο του ιδρυτή της, Παντελή Σφηνιά, η μετονομασμένη σε Hellenic Seaways ακτοπλοϊκή επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο ως στόχος εξαγοράς του ομίλου Γκριμάλντι. Τότε η τραγωδία του «Σάμινα» και η αυτοκτονία Σφηνιά δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση του σχεδίου εισαγωγής της στο Χρηματιστήριο. Σήμερα, ο Ιταλός εφοπλιστής Εμάνουελ Γκριμάλντι προσφέρει 1,5 ευρώ (εικάζεται, όμως, πως είχε ήδη φτάσει στο 1,8 την Παρασκευή) για κάθε μετοχή που αποκτήθηκε τότε έναντι 2,5 ευρώ. Κατέχοντας ήδη το 33,5% διά των Μινωικών Γραμμών, τις οποίες ελέγχει σχεδόν εξολοκλήρου, κληρονομία από τη συμμετοχή των Μινωικών στο τότε εγχείρημα, έπεισε τους σημερινούς ξένους μετόχους της Interamerican να πουλήσουν τη συμμετοχή του 3,9%, που είχε αποκτήσει η ασφαλιστική για λογαριασμό του τότε Ελληνα μεγαλομετόχου της. Και άλλοι σημαντικοί επιχειρηματίες είχαν τότε μπει στην αύξηση κεφαλαίου. Σήμερα, ο αριθμός των μετόχων της εταιρείας ξεπερνά τις 2.000. Εξ αυτών ξεχωρίζει ένας: η Τράπεζα Πειραιώς, που ελέγχει περί το 40% του μετοχικού κεφαλαίου, το οποίο έχει αποκτήσει, μεταξύ άλλων, μέσω κεφαλαιοποίησης υποχρεώσεων άλλων μετόχων.

Το μέλλον της εταιρείας θα κριθεί τώρα από το πόσο βαθιά είναι διατεθειμένος ο μεγαλομέτοχος των Μινωικών Γραμμών να βάλει το χέρι στην τσέπη, αλλά και πόσο χαμηλό τίμημα είναι διατεθειμένοι να δεχθούν μέτοχοι που δεν έχουν συνηθίσει να χάνουν. Εάν η δημόσια πρόταση που έχει κάνει ο όμιλος Γκριμάλντι στο 1,5 ευρώ ανά μετοχή τού επιτρέψει να αποκτήσει ποσοστό μεγαλύτερο από αυτό της ελληνικής τράπεζας, τότε θα αποκτήσει πλεονέκτημα στις συζητήσεις που γίνονται, εξηγούν επενδυτικοί τραπεζίτες.

Στην Τράπεζα Πειραιώς δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους. Κορυφαίοι κύκλοι της με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ» αρκούνται για την ώρα να υπογραμμίσουν πως «η τράπεζα θα κινηθεί με γνώμονα τη βέλτιστη αξιοποίηση της συμμετοχής της, το συμφέρον των μετόχων της και της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας εν γένει». Η πλευρά του σημερινού management φέρεται να εκφράζει, πάντως, σοβαρές επιφυλάξεις για το κατά πόσον το πέρασμα της εταιρείας σε ιταλικών συμφερόντων όμιλο μπορεί να εγγυηθεί την ανάπτυξή της. Μάλιστα, ορισμένες πηγές θέλουν να επιχειρείται η συγκρότηση μετώπου μικρομετόχων με ποσοστό ικανό να ελέγξει τις εξελίξεις. Αντιθέτως, οι Μινωικές Γραμμές σημειώνουν πως η απόκτηση μετοχικής πλειοψηφίας στην HSW είναι μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές κινήσεις για την ενίσχυση της ελληνικής ακτοπλοΐας και βέλτιστη λύση για τη στρατηγική ανάπτυξη της HSW.