Λιγότερες, αλλά μεγαλύτερες οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα

Λιγότερες, αλλά μεγαλύτερες οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα

1' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε 638 μειώθηκαν οι εν Ελλάδι εδρεύουσες ναυτιλιακές επιχειρήσεις το 2016 από 648 πέρυσι και 926 το 1998, δηλαδή πριν από 18 χρόνια. Αντιθέτως, αυξήθηκαν οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις με στόλους από 25 πλοία και άνω, σε μια ένδειξη ότι η διαχείριση του ολοένα και μεγαλύτερου σε χωρητικότητα αλλά και αριθμό πλοίων ελληνόκτητου στόλου γίνεται από ολοένα και μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Ο αριθμός των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών μειώνεται σταθερά, καθώς εδώ και μία δεκαετία πραγματοποιούνται αλλεπάλληλες συγχωνεύσεις, εξαγορές αλλά και χρεοκοπίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι 10 ελληνόκτητες επιχειρήσεις εξαφανίστηκαν μόνο κατά το τελευταίο έτος, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της Petrofin Research. Αλλες 20 σταμάτησαν να δραστηριοποιούνται το 2015.

Την τελευταία δεκαπενταετία, 288 επιχειρήσεις έχουν κλείσει ή απορροφηθεί από άλλες. Από τις 926 ναυτιλιακές που κατέγραψε το 1998 πρώτη φορά η Petrofin έχουν μείνει 638 σήμερα, σε μια δυναμική, όπως τη χαρακτηρίζει ο επικεφαλής της Petrofin, Τεντ Πετρόπουλος, διαδικασία συγκέντρωσης. Το πλήθος των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι μικρές εταιρείες (3 έως 4 πλοία), το οποίο περιλαμβάνει κακές ναυλαγορές, απουσία χρηματοδοτήσεων και αυξημένα έξοδα συμμόρφωσης και λειτουργίας, έχει κοστίσει την ύπαρξη πολλών εξ αυτών (μειώθηκαν σε 129 το 2016, από 154 το 2015).

Ομως η μείωση του αριθμού των εν Ελλάδι επιχειρήσεων κρύβει και την ίδρυση ορισμένων νέων, με 1 ή 2 πλοία, που προκύπτουν είτε από διαιρέσεις υπαρχόντων εταιρειών είτε από την είσοδο νέων επιχειρηματιών, προσθέτει ο επικεφαλής της Petrofin. Ετσι, ο αριθμός αυτών των ναυτιλιακών αυξήθηκε οριακά το 2016. Εξηγεί, δε, πως η συνένωση των επιχειρήσεων, σε λιγότερες και μεγαλύτερες, αποτελεί θετικό δείγμα στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, το οποίο φαίνεται παράλληλα από τη μεγέθυνση του ελληνόκτητου στόλου σε χωρητικότητα και από τον εκμοντερνισμό του με νεότερα και μεγαλύτερα πλοία.

Πόσο μεγαλύτερες έγιναν, όμως, οι μεγάλες πλοιοκτήτριες; Ο αριθμός των ναυτιλιακών με στόλο άνω των 25 πλοίων –ηλικίας μικρότερης των 9 ετών– αυξήθηκε από 41 το 2015 σε 46 φέτος. Αυτές οι 46 ναυτιλιακές ελέγχουν πλέον τα δύο τρίτα του ελληνικού τονάζ και, συγκεκριμένα, το 65,38% σε όρους DWT. Ο από την Ελλάδα ελεγχόμενος και διαχειριζόμενος ελληνόκτητος ποντοπόρος στόλος εξακολουθεί να παραμένει ο μεγαλύτερος διεθνώς και να αυξάνει, μάλιστα, τα μερίδιά του επί της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Και αυτό ενώ τα μερίδια της δεύτερης στη διεθνή κατάταξη Ιαπωνίας, της τρίτης Κίνας και της τέταρτης Γερμανίας μειώνονται, σύμφωνα με στοιχεία της UNCTAD που επικαλείται η Petrofin.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή