Αύξηση τζίρου εμφάνισε το λιανεμπόριο τον Ιανουάριο λόγω ανόδου των τιμών

Αύξηση τζίρου εμφάνισε το λιανεμπόριο τον Ιανουάριο λόγω ανόδου των τιμών

2' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εικόνα στασιμότητας για το ελληνικό λιανεμπόριο αποπνέουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για την εξέλιξη του τζίρου στον κλάδο τον Ιανουάριο του 2017.

Η αύξηση κατά 1,4% του τζίρου που καταγράφεται οφείλεται εν πολλοίς στην αύξηση των τιμών –ο Ιανουάριος υπενθυμίζεται ότι έκλεισε με πληθωρισμό 1,2%– καθώς την ίδια ώρα ο όγκος πωλήσεων παρουσιάζει οριακή μείωση, της τάξης του 0,1%. Εύλογα ερωτήματα, ωστόσο, προκαλεί η σημαντική απόκλιση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τον τζίρο στα σούπερ μάρκετ από τα στοιχεία που η αγορά διαθέτει βάσει των δικών της μετρήσεων, αλλά και βάσει της γενικότερης αίσθησης που επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο.

Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα για το μέγεθος της «αλλοίωσης» των στοιχείων στον τζίρο του λιανεμπορίου από την αύξηση των τιμών αποτελεί η επιμέρους κατηγορία των καυσίμων. Στον κλάδο αυτόν καταγράφεται αύξηση του δείκτη κύκλου εργασιών κατά 8,6% τον Ιανουάριο του 2017 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2016, ενώ την ίδια ώρα ο δείκτης όγκου καταγράφει υποχώρηση κατά 5,4%. Με άλλα λόγια, οι καταναλωτές αγόρασαν λιγότερα καύσιμα (υπολογίζονται τα καύσιμα κίνησης και όχι θέρμανσης) αλλά σε υψηλότερη τιμή, λόγω κυρίως των αυξημένων διεθνών τιμών σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Για τον λόγο αυτόν, άλλωστε, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο καταγράφει μείωση 0,1% εάν εξαιρεθούν τα καύσιμα και ο γενικός δείκτης όγκου αντιστοίχως μείωση 0,3%. Ενας κλάδος στον οποίον η ΕΛΣΤΑΤ «είδε» τον Ιανουάριο αύξηση της αξίας και του όγκου πωλήσεων είναι αυτός των σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, κατέγραψε αύξηση κατά 3,1% του δείκτη κύκλου εργασιών στον κλάδο και κατά 2,3% του δείκτη όγκου. «Αυτό είναι αδιανόητο. Η αγορά είναι πτωτική και αυτό φαίνεται και στο οργανωμένο λιανεμπόριο και στους προμηθευτές», υποστήριξε, μιλώντας στην «Κ» ο επικεφαλής της Μetro AEBE Αριστοτέλης Παντελιάδης. Μάλιστα, όπως επεσήμανε, και το δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου συνολικά είναι πτωτικό, καθώς ο Φεβρουάριος χαρακτηρίστηκε από θετική εποχικότητα και ο Μάρτιος, αντιθέτως, από αρνητική εποχικότητα (λόγω του γεγονότος ότι η Καθαρά Δευτέρα, που οι αγορές τροφίμων είναι αυξημένες, φέτος εορτάστηκε τον Φεβρουάριο, ενώ το 2016 τον Μάρτιο). Υπενθυμίζεται ότι τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI έδειξαν για τον Ιανουάριο υποχώρηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ κατά 9,9% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Εάν αφαιρεθεί η επίδραση της μη πλήρους λειτουργίας του δικτύου της «Μαρινόπουλος» τον φετινό Ιανουάριο, υπολογίζεται ότι η μείωση είναι της τάξης του 4%-5%.

Η ΕΛΣΤΑΤ, από την πλευρά της, σε επικοινωνία που είχε η «Κ» με αρμόδια στελέχη αποδίδουν την αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ εν μέρει στην ενίσχυση των τιμών και σε μεγάλο βαθμό στην απόσπαση σημαντικού μεριδίου από τα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή