ΔΑΑ: στο 1,1 δισ. το τίμημα για την παράταση της σύμβασης

ΔΑΑ: στο 1,1 δισ. το τίμημα για την παράταση της σύμβασης

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Βαθιά στην τσέπη» θα βάλουν το χέρι τους οι μέτοχοι του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), προκειμένου να λάβουν την 20ετή παράταση της παραχώρησης εκμετάλλευσης του αεροδρομίου των Σπάτων. H πολυπόθητη συμφωνία, ύστερα από διαπραγματεύσεις οκτώ μηνών με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), φαίνεται ότι επήλθε, και πλέον αναμένεται να ανακοινωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από τη συνεδρίαση του Eurogroup της 21ης Ιουνίου, και ότι προς την κατεύθυνση αυτή υπήρξαν και πιέσεις από την πλευρά των πιστωτών.

Αμέσως μετά, αναμένεται η κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή και το οικονομικό κλείσιμό της. Στη περίπτωση αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει περίπου 1,1 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα θα ξεκινήσει και η διαδικασία πώλησης του 30% των μετοχών του ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ. Οι δύο συναλλαγές εκτιμάται ότι θα αποφέρουν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, στα επόμενα δύο χρόνια, περισσότερο από 2 δισ. ευρώ.

Για να φτάσουμε ωστόσο στο σημείο αυτό, έπρεπε να καμφθούν οι σοβαρές αντιρρήσεις της DG Comp. Η τελευταία απέρριπτε το σχέδιο σύμβασης που της παρουσιάστηκε και κυρίως απέρριπτε τις λιγότερο αισιόδοξες παραδοχές στις οποίες βασίστηκε η αρχική συμφωνία. Αυτή προέβλεπε τίμημα 483 εκατ. ευρώ ή 600 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Δύο χρόνια πριν, όταν δηλαδή ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, το 10ετές ομόλογο είχε απόδοση πάνω από 8% και η ανάπτυξη ήταν αναιμική, αν όχι αρνητική. Η κοινοτική πλευρά ωστόσο επέμενε ότι ο υπολογισμός του τιμήματος έπρεπε να γίνει με άλλες παραδοχές, περισσότερο αισιόδοξες. Προς την κατεύθυνση αυτή συνέβαλαν και έκτακτα γεγονότα, όπως η κατάρριψη του ρωσικού πολεμικού αεροσκάφους στη Συρία από τους Τούρκους (Νοέμβριος 2015) και τα τρομοκρατικά χτυπήματα από τζιχαντιστές στη γείτονα χώρα, που έστρεψε μεγάλο κύμα τουριστών στη χώρα μας. Αντίθετα, καλά ενημερωμένες πηγές σημειώνουν ότι η κοινοτική πλευρά δεν ήθελε να ληφθεί καθόλου υπ’ όψιν το λεγόμενο ρίσκο της χώρας και ένα πιθανό θερμό επεισόδιο με την Τουρκία.

Οπως και να έχει η κατάσταση, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπάρξει μια νέα εποχή για τον ΔΑΑ. Ο τελευταίος θα πρέπει πλέον να διαχειριστεί το αυξανόμενο κύμα επιβατών και αεροπλάνων. Ηδη η επιβατική κίνηση τρέχει με 11% (έως το τέλος Μαΐου), γεγονός που σημαίνει ότι, αν συνεχιστεί, οι υποδομές του ΔΑΑ θα πρέπει φέτος να εξυπηρετήσουν τουλάχιστον 2 εκατομμύρια περισσότερους επιβάτες απ’ ό,τι πέρυσι. Το 2017 η επιβατική κίνηση ανήλθε σε 21,7 εκατομμύρια επιβάτες ενώ προσέγγισαν κάτι λιγότερο από 200.000 αεροσκάφη.

Ο ΔΑΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει έτοιμη για υπογραφή σύμβαση ύψους 50 εκατ. ευρώ για την επέκταση ενός τερματικού σταθμού προκειμένου να καλύψει πιεστικές ανάγκες. Επίσης, έχει έτοιμο επιχειρησιακό σχέδιο εκατοντάδων εκατ. ευρώ –κάποιοι το τοποθετούν στο ύψος των 600 εκατ. ευρώ– για τη δημιουργία ενός νέου τερματικού σταθμού στον αερολιμένα. Ολα τα παραπάνω όμως θα «ξεδιπλωθούν» μόλις ο ΔΑΑ λάβει επίσημα το πράσινο φως για την 20ετή παράταση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του αερολιμένα.

Σημειώνεται ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα έχει ισχύ μέχρι το 2026 και η παράτασή της επεκτείνει την ισχύ της μέχρι το 2046.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή