ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Google στην κορυφή της Wall Street

apple1

Ξεκίνησε πριν από είκοσι χρόνια ως θέμα έρευνας δύο διδακτορικών φοιτητών του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, των Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, και μετεξελίχθηκε στη μεγαλύτερη εταιρεία του κόσμου. Δεν είναι άλλη από την Alphabet, τη μητρική εταιρεία της Google. Στις overnight συναλλαγές της Δευτέρας στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης πρώτη φορά στην ιστορία ξεπέρασε σε χρηματιστηριακή αξία την Apple, έχοντας ήδη εμφανίσει πολύ θετικά οικονομικά αποτελέσματα το τέταρτο τρίμηνο του 2015 χάρις στα υψηλά έσοδά της από τη διαφημιστική της δραστηριότητα.

Με τα νέα δεδομένα, η χρηματιστηριακή αξία της Alphabet φθάνει στα σχεδόν 550 δισ. δολάρια έναντι των 518 δισ. δολαρίων της Apple. Εν τω μεταξύ, η Apple έχασε την πρωτοκαθεδρία μετά τέσσερα χρόνια στη θέση αυτή, έχοντας ανακοινώσει το τελευταίο τρίμηνο του 2015 επιβράδυνση στην αύξηση πωλήσεων στα εμβληματικά της iPhone και προβλέποντας σημαντική μείωση πωλήσεών τους την τρέχουσα τριμηνία. Η Google ανακοίνωσε κέρδη καλύτερα των προσδοκιών, φθάνοντας στα 8,67 δολάρια ανά μετοχή. Οι αναλυτές προέβλεπαν 8,10 δολάρια ανά μετοχή. «Είναι αξιοθαύμαστο πώς μια εταιρεία του μεγέθους της Google μπορεί ακόμη να αναπτύσσεται 20% ετησίως», παρατηρεί ο Μπεν Σάχτερ, αναλυτής της Μacquarie Securities.

Το 1996, οι μετέπειτα ιδρυτές της Google, Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, επινόησαν μια πολύ βελτιωμένη μηχανή αναζήτησης στο Διαδίκτυο. Μέχρι τότε οι υπάρχουσες μηχανές κατέτασσαν τα αποτελέσματα καταμετρώντας πόσες φορές oι όροι αναζήτησης εμφανίζονταν στη σελίδα. Εκείνοι δημιούργησαν ένα σύστημα, το οποίο ανέλυε τις σχέσεις μεταξύ των ιστοσελίδων. Βάφτισαν το δημιούργημά τους Google, από τον αναγραμματισμό του μαθηματικού όρου Googol, ο οποίος αποδίδει τον αριθμό 1 ακολουθούμενο από 100 μηδενικά. Στόχος των Πέιτζ και Μπριν ήταν να οργανώσουν όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες του κόσμου και να τις καταστήσουν διαθέσιμες σε όλους.

Εκτοτε η Google –και μετέπειτα Alphabet– βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογικής πρωτοπορίας, διατηρώντας έναν εξαιρετικά κερδοφόρο διαφημιστικό μηχανισμό και εξαγοράζοντας πάμπολλες επιχειρήσεις στην πορεία της, από το YouTube και τη Motorola μέχρι τον φωτογραφικό ιστότοπο Panoramio και την εταιρεία έξυπνων θερμοστατών Nest. Παράλληλα, η Alphabet διατηρεί μια σειρά φουτουριστικών και ερευνητικών σχεδίων, για τα οποία δαπάνησε πέρυσι 3,6 δισ. δολάρια και τα οποία αφορούν ποικιλία θεμάτων, από τα άνευ οδηγού οχήματα μέχρι την καταπολέμηση του καρκίνου. Ωστόσο, «το κύριο μέλημά μας είναι η πρωτεύουσα δραστηριότητα της Alphabet, δηλαδή οι διαφημίσεις της», επισημαίνει ο Τζοζ Σπένσερ, διαχειριστής κεφαλαίων στην T. Rowe Price Global Technology Fund. Η αύξηση εσόδων της Alphabet, η οποία συγκροτήθηκε ως ομπρέλα πριν από λίγους μήνες για να συμπεριλάβει την Google και τις άλλες δραστηριότητές της, αποδίδεται ως επί το πλείστον στη ζωηρή αύξηση της αναζήτησης σε φορητές συσκευές και στη δραστηριότητα του YouTube με τη διοχέτευση και το «ανέβασμα» βίντεο.

Δεδομένων της μέχρι πρότινος μυστικοπάθειας της Google και της αδιαφορίας της για το αίτημα της Γουόλ Στριτ να έχει καλύτερη και εις βάθος πρόσβαση στα οικονομικά της δεδομένα, η σημερινή προσέγγιση συνιστά σημαντική βελτίωση. Η καταγραφή των στοιχείων γίνεται με τέτοιον τρόπο, ώστε οι επενδυτές, οι αναλυτές και όλοι οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να βλέπουν από τη μία πλευρά την πορεία της βασικής διαφημιστικής δραστηριότητας της Αlphabet και εκ παραλλήλου την εξέλιξη των δευτερευόντων σχεδίων της, που δεν αποφέρουν έσοδα, τουλάχιστον ακόμη. Eν κατακλείδι, με την αποτύπωση αυτή αφενός μπορούν ευκολότερα να συγχωρήσουν κάποιες ζημίες, αφετέρου με την πληρέστερη ενημέρωσή τους, είναι προθυμότεροι να αγοράσουν τη μετοχή της Alphabet.