ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ορατό το ενδεχόμενο «καραντίνας» για τον κλάδο της κρουαζιέρας

orato-to-endechomeno-karantinas-gia-ton-klado-tis-kroyazieras-2366904

Σε κομβικό σημείο βρίσκεται η δραστηριότητα της κρουαζιέρας και στην Ελλάδα, μετά τις αλλεπάλληλες πληροφορίες για μεμονωμένα κρούσματα κορωνοϊού (COVID-19) ανά την υφήλιο και τώρα και εδώ. Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα προκαλεί αυξανόμενη ανησυχία τόσο στις τοπικές κοινωνίες από τις οποίες διέρχονται τα κρουαζιερόπλοια, όσο και στους εν δυνάμει επιβάτες. Με δεδομένο πως ένας σημαντικός αριθμός των πλοίων που πραγματοποιούν πλόες στις ελληνικές θάλασσες προέρχεται από την Ιταλία, όπου η επιδημία βρίσκεται σε έξαρση, όλοι εκτιμούν πως είναι θέμα χρόνου έως ότου σημειωθούν πολλαπλά κρούσματα σε κάποιο από αυτά. Εξέλιξη που θα απειλούσε με επιμόλυνση τους κατοίκους στα λιμάνια που αυτά τα πλοία έχουν επισκεφθεί. Ετσι, ενώ η κρουαζιέρα έχει πρακτικά «πεθάνει» στην Ασία, και μαζί της και κάποιες πρώτες μικρές εταιρείες, οι εκκλήσεις για περιορισμό της και στην Ελλάδα είναι γεγονός.

Η νευρικότητα που δημιούργησε η περίπτωση του κρουαζιερόπλοιου «MSC Opera» στην Ελλάδα είναι χαρακτηριστική: το πλοίο την Τετάρτη δεν κατέβασε κανέναν επιβάτη στον Πειραιά, εξαιτίας Αυστριακού που αποβιβάστηκε πριν από λίγες ημέρες και ο οποίος διαγνώστηκε θετικός στον COVID-19. Συγκεκριμένα, σε σχετική ανακοίνωση της η εταιρεία ανέφερε, ότι «ενημερώσαμε τις ελληνικές Αρχές για το περιστατικό ζητώντας τους κατευθύνσεις. Την ίδια στιγμή, ζητήσαμε από τους επιβάτες, σαν προληπτικό μέτρο, να παραμείνουν στο πλοίο».

Το περιστατικό δημιούργησε ανησυχία για το επόμενο λιμάνι της Κέρκυρας, όπου και τελικά κατέπλευσε χθες αποβιβάζοντας επιβάτες για τις προγραμματισμένες επισκέψεις. Κανείς δεν ασθενούσε σύμφωνα με τις ιατρικές υπηρεσίες του πλοίου, που όμως, κατά τους επιστήμονες, δεν είναι σε θέση να ξέρουν αν κάποιος είναι φορέας εάν δεν έχουν περάσει 14 ημέρες από την επιμόλυνση. Στην πραγματικότητα, όλοι γνωρίζουν πως εάν δεν υπήρχαν οι ταμειακές ροές που γεννούν αυτές οι επισκέψεις σε λιμενικά ταμεία και στην τοπική οικονομία, δύσκολα θα γινόταν δεκτό το «MSC Opera» στην Κέρκυρα. Αυτό άλλωστε συμβαίνει σε δεκάδες άλλα λιμάνια ανά τον κόσμο, σε ένα εκ των οποίων μάλιστα οι κάτοικοι δεν δίστασαν να πετροβολήσουν κρουαζιερόπλοιο που προσέγγισε εξαιτίας της υποψίας για επιβαίνοντες ασθενείς.

«Δεν είναι δυνατόν να ματαιώνονται συνέδρια μερικών εκατοντάδων ατόμων για να μην υπάρξει διάδοση και να επιτρέπεται σε πλοία που μεταφέρουν χιλιάδες περιορισμένους στους κλειστούς χώρους τους επιβάτες, να τους αποβιβάζουν αδιακρίτως», εξηγεί στην «Κ» επιδημιολόγος που δεν θέλει να κατονομαστεί για ευνόητους λόγους. «Είναι σαν να παίζεις στα ζάρια την επιμόλυνση περιοχών ολόκληρων», συμπληρώνει χαρακτηριστικά. Το ζήτημα στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται επί του παρόντος τουλάχιστον με την προαναφερθείσα ταμειακή λογική, αλλά στις ΗΠΑ ήδη ο αντιπρόεδρος Μάικ Πέινς, ο οποίος επιβλέπει την πολιτική της κυβέρνησης Τραμπ για τον κορωνοϊό, θα συναντηθεί με κορυφαία στελέχη του κλάδου της κρουαζιέρας για να συζητήσει τον αντίκτυπο του ιού.

Το ραντεβού έχει κλειστεί για αύριο στη Φλόριντα. Η Carnival Corp, η Royal Caribbean Cruises και η Norwegian Cruise Line Holdings αναμένουν να χάσουν συνολικά 555 εκατ. δολάρια από τα κέρδη του 2020 ως αποτέλεσμα του ιού. Η χρηματιστηριακή αξία των τριών μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου διεθνώς έχει υποχωρήσει κατά ένα τρίτο μέσα σε μερικές εβδομάδες, αφού οι επενδυτές φαίνεται να ανησυχούν έντονα για κάτι για το οποίο ακόμα στην Ελλάδα επικρατεί σχετικός εφησυχασμός. Αντιθέτως, στα Νησιά Κέιμαν στην Καραϊβική απαγόρευσαν προ ημερών την προσέγγιση του «MSC Meraviglia» αποτρέποντας την αποβίβαση 4.600 επιβατών. Ανάλογες αποφάσεις λαμβάνουν και άλλα λιμάνια κατά περίπτωση, ενώ οι τρεις μεγάλοι της κρουαζιέρας έχουν απαγορεύσει τα ταξίδια προς και από την Κίνα και δεν παίρνουν επιβάτες που ήταν εκεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Ομως στην Κίνα οψίμως η διάδοση επιβραδύνεται εν αντιθέσει με την Ευρώπη και έτσι ήδη οι επιβάτες οι προερχόμενοι από Ιταλία δεν είναι «καλοδεχούμενοι» σε πολλά λιμάνια όπως του Ισραήλ. Η χειρότερη περίπτωση της επιδημίας μέχρι στιγμής στη θάλασσα έλαβε χώρα τον περασμένο μήνα στο «Diamond Princess» της Carnival που μπήκε σε καραντίνα στην Ιαπωνία για τρεις εβδομάδες, καθώς περισσότεροι από 700 επιβάτες μολύνθηκαν και τέσσερις πέθαναν.