ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πακέτα» δισ. σε ευρωπαϊκές αεροπορικές

«Πακέτα» δισ. σε ευρωπαϊκές αεροπορικές

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν η μία μετά την άλλη οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς βλέπουν τη βιωσιμότητά τους να κινδυνεύει. Η πλειονότητα των αερομεταφορέων έχει ήδη αιτηθεί κρατική ενίσχυση, η οποία χορηγείται με διάφορες μορφές.

Αδυναμία κάλυψης των χρηματοδοτικών αναγκών της με απευθείας δανεισμό από τις αγορές εμφανίζει πλέον η Lufthansa, η οποία κατέγραψε κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ζημίες ύψους 1,2 δισ. ευρώ, με τις προοπτικές για το δεύτερο τρίμηνο του έτους να είναι απαισιόδοξες. Η ίδια η εταιρεία προχώρησε σε ανακοίνωση στην οποία δηλώνει ότι «δεν θεωρεί πλέον ότι μπορεί να καλύψει τις κεφαλαιακές ανάγκες της με περαιτέρω άντληση πόρων από την αγορά». Η Lufthansa βρίσκεται ήδη σε διαπραγματεύσεις με τις κυβερνήσεις των χωρών που συνδέονται με τις εταιρείες του ομίλου της –Γερμανία, Αυστρία για την Austrian, Ελβετία για τη Swiss, Βέλγιο για την Brussels– προκειμένου να εξασφαλίσει κρατική στήριξη και αναμένει να λάβει πακέτο στήριξης ύψους 10 δισ. ευρώ. Η βοήθεια θα περιλαμβάνει διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε η εταιρεία να διατηρήσει βραχυπρόθεσμα τη φερεγγυότητά της. Εκτός από εγγυήσεις, υπό συζήτηση είναι δάνεια, ειδική συμμετοχή, αλλά και απευθείας κρατική συμμετοχή των χωρών που θα προσφέρουν οικονομική στήριξη.

Η γαλλική κυβέρνηση θα στηρίξει την αεροπορική εταιρεία Air France-KLM με πακέτο βοήθειας ύψους 7 δισ. ευρώ, ωστόσο δεν εξετάζει την πιθανότητα κρατικοποίησής της, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομίας Μπρινό Λε Μερ. Η βοήθεια θα δοθεί με τη μορφή δανείων – 4 δισ. ευρώ τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση και άλλα 3 δισ. ευρώ απευθείας από το κράτος. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Air France-KLM, Μπέντζαμιν Σμιθ, ανέφερε ότι η υποστήριξη από το γαλλικό και το ολλανδικό κράτος είναι «απαραίτητη».

Η EasyJet εξασφάλισε χρηματοδότηση 688 εκατ. ευρώ (600 εκατ. λίρες) από το βρετανικό Ταμείο Εταιρικής Χρηματοδότησης (COVID Corporate Financing Facility). Το ποσό εκδίδεται από το υπουργείο Οικονομικών και την Τράπεζα της Αγγλίας. Αντίστοιχα η Ryanair, η οποία μάλιστα έχει καταγγείλει την κρατική βοήθεια στις αεροπορικές εταιρείες ως αθέμιτη πρακτική, έλαβε 673,4 εκατ. ευρώ από το βρετανικό Ταμείο Εταιρικής Χρηματοδότησης (COVID Corporate Financing Facility).

Η Finnair επιχειρεί να περιορίσει τις ετήσιες δαπάνες της κατά 80 εκατ. ευρώ από το 2022, ενώ η φινλανδική κυβέρνηση προσφέρθηκε να εγγυηθεί για ποσό έως 600 εκατ. ευρώ με στόχο τη διευκόλυνση της αεροπορικής εταιρείας. Η Norwegian εξασφάλισε πιστωτική εγγύηση από τη νορβηγική κυβέρνηση κατόπιν ολοκλήρωσης σχεδίου αναδιάρθρωσης. Είχε ήδη λάβει 30 εκατ. δολάρια σε προηγούμενο στάδιο, με αποτέλεσμα η συνολική της ενίσχυση να διαμορφώνεται στα 301 εκατ. δολάρια. Το σχέδιο διάσωσης της αεροπορικής περιλαμβάνει την παραχώρηση της πλειοψηφίας των μετοχών της στους πιστωτές της, αφήνοντας τους σημερινούς μετόχους με ποσοστό μόλις 5,2%.

Ενεργή κρατική παρέμβαση προβλέπεται στην Alitalia και στην airBaltic. Ο πολύπαθος ιταλικός αερομεταφορέας θα λάβει ένεση ρευστότητας ύψους 3 δισ. ευρώ από την ιταλική κυβέρνηση στο πλαίσιο σχεδίου διάσωσης. Η ιταλική κυβέρνηση έχει δρομολογήσει χορήγηση 600 εκατ. ευρώ με τη μορφή ενίσχυσης για το σύνολο του αεροπορικού κλάδου.

Η ήδη κρατική airBaltic από την πλευρά της εξασφάλισε 250 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση της Λετονίας. Αποτέλεσμα είναι το κράτος της Λετονίας να αυξήσει τις μετοχές του στην αεροπορική στο 91%, από 80% που είναι σήμερα.