ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ οδεύουν προς την επαρχία

oi-alysides-soyper-market-odeyoyn-pros-tin-eparchia-2018479

Στροφή στην… αθάνατη ελληνική επαρχία κάνουν ολοένα και περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Στην προοπτική αυτή μάλιστα, της ανάπτυξης εκτός Αθήνας, σταμάτησε πλέον να αντιστέκεται ακόμη και η εταιρεία Σκλαβενίτης, που στις αρχές του 2015 θα κάνει το πρώτο μεγάλο βήμα εξόδου από το Λεκανοπέδιο, ανοίγοντας κατάστημα στην Κόρινθο.

Οι λόγοι, βεβαίως, για το γεγονός ότι τόσο η εταιρεία Σκλαβενίτης όσο και οι άλλοι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, που ήταν από πριν στην περιφέρεια, ενισχύουν την παρουσία τους εκεί, προχωρώντας μάλιστα και σε εξαγορές τοπικών αλυσίδων, είναι τρεις. Πρώτον, τα χρόνια της κρίσης τη μεγαλύτερη πίεση δέχθηκε ο τζίρος στα καταστήματα της Αθήνας, λόγω του μεγαλύτερου αριθμού ανέργων και του αρκετά υψηλότερου κόστους ζωής. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το 2013 ο κύκλος εργασιών στα σούπερ μάρκετ της πρωτεύουσας έκλεισε συνολικά με μείωση 7% σε σύγκριση με το 2012, ενώ στην επαρχία η αντίστοιχη μείωση ήταν 2,5%. Σε κάποιες περιοχές, όπως για παράδειγμα η Κρήτη, η μείωση ήταν οριακή, κατά 0,5%, ενώ υπάρχουν και περιοχές όπως η Πελοπόννησος όπου ο τζίρος αυξήθηκε κατά 2,1%. Ακόμη και στη Θεσσαλονίκη, αστικό κέντρο με σημαντικά προβλήματα από πλευράς ανεργίας, η υποχώρηση του τζίρου ήταν μικρότερη σε σύγκριση με την Αθήνα, κατά 1,1%.

Δεύτερον, οι μεγάλες επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων βλέποντας την τελευταία διετία τη μεγάλη αύξηση του τουρισμού, αλλά και τις κινήσεις που γίνονται σε θεσμικό επίπεδο με στόχο τη διευκόλυνση των επενδύσεων στις τουριστικές κατοικίες, σπεύδουν να τοποθετηθούν εγκαίρως στις τοπικές αγορές. Η επιλογή της εταιρείας Μαρινόπουλος να προχωρήσει σε επενδύσεις για την επέκταση του δικτύου της στην Κρήτη (με έξι καταστήματα στο Ηράκλειο και ένα στη Χερσόνησο), στη Σαντορίνη (τρία καταστήματα που λειτουργούσαν έως τώρα με franchising έγιναν εταιρικά) και στη Χαλκιδική (μέσω της συνεργασίας με την εταιρεία Αρβανιτίδης) κάθε άλλο παρά τυχαία μπορεί να θεωρηθεί.

Τρίτον, η εξαγορά μικρών περιφερειακών αλυσίδων με έτοιμα δίκτυα και ήδη εκπαιδευμένους εργαζόμενους αποτελούν έναν πολύ πιο εύκολο και φθηνό τρόπο για την εξάπλωση των μεγάλων παικτών από ό,τι εάν προχωρούσαν στην κατασκευή καταστημάτων εξαρχής. Με αυτό τον τρόπο διευρύνουν το δίκτυό τους, μειώνουν τον τοπικό ανταγωνισμό και αυξάνουν το δικό τους μερίδιο. Στην Ελλάδα, πάντως, μέχρι πριν από δύο χρόνια το μερίδιο των τριών μεγαλύτερων επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ ήταν κάτω από 40% (στοιχεία της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Βιομηχανιών Τροφίμων).

Πώς θα διαμορφωθεί η κατανομή του τζίρου από την εφαρμογή της επιχειρηματικής πολιτικής των μεγάλων αλυσίδων ότι «Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα»; Σήμερα περίπου το 62% του τζίρου τους πραγματοποιείται στην Αθήνα και το 38% στην υπόλοιπη Ελλάδα. Το 2015 εκτιμάται ότι το 58% του τζίρου θα προέρχεται από τις δραστηριότητες στην πρωτεύουσα και το 42% από την περιφέρεια.