ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σύσταση από το Γραφείο Προϋπολογισμού να κλείσει ταχύτατα η συμφωνία

systasi-apo-to-grafeio-proypologismoy-na-kleisei-tachytata-i-symfonia-2065948

Την εκτίμηση ότι είναι αδύνατον να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες εάν προηγουμένως δεν υπάρξει συμφωνία με τους εταίρους μας διατυπώνει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, επισημαίνοντας ότι οι αποφάσεις της νέας κυβέρνησης πρέπει να ληφθούν ταχύτατα προκειμένου να αναστραφεί το κλίμα που προκάλεσαν η προκήρυξη εκλογών, η μη επίτευξη συμφωνίας με την τρόικα και η απόπειρα της κυβέρνησης των Ν.Δ./ΠΑΣΟΚ να προσφύγει στις αγορές τον Οκτώβριο 2014 χωρίς μια τέτοια συμφωνία.

Στην έκθεση σημειώνεται ότι «το πλαίσιο, ιδίως ως προς το Μνημόνιο, επιδέχεται αλλαγές, κυρίως για μια διόρθωση κοινωνικών αδικιών, ενδυνάμωση του δικτύου προστασίας των φτωχών, την αποδιάρθρωση του άτυπου και τυπικού θεσμικού πλαισίου που προστατεύει τους “έχοντες και κατέχοντες” και κάνει δυνατή μεγάλης έκτασης προσοδοθηρική συμπεριφορά. Πρέπει να αποκατασταθεί η αίσθηση μιας δίκαιης κατανομής του βάρους και της μετάβασης σε ένα νέο, εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης».
 
Οι αναλυτές του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής θεωρούν ότι το οικονομικό επιτελείο πρέπει να θέσει μια δέσμη στόχων όπως:

1. Να αποφευχθεί η έξοδος από την Ευρωζώνη. Η έξοδος, όπως αναφέρουν, θα προκαλούσε χρηματοδοτικές δυσκολίες για την εφαρμογή οποιουδήποτε αναπτυξιακού προγράμματος ή και για τη διόρθωση κοινωνικών ανισορροπιών. Aλλωστε η επάνοδος στη δραχμή δεν θα απέτρεπε την εφαρμογή μιας αυστηρής δημοσιονομικής και εισοδηματικής πολιτικής. Πιθανόν θα οδηγούσε σε ανεξέλεγκτο πληθωρισμό και στασιμότητα. Τυχόν πρόσκαιρα οφέλη ανταγωνιστικότητας θα εξουδετερώνονταν ταχέως. Επίσης, θα προκαλούσε κόστος μέσω των υψηλών επιτοκίων για τυχόν αναγκαίο δανεισμό του κράτους και των επιχειρήσεων από τις αγορές. Τέλος, πιθανόν θα αποθάρρυνε λόγω γενικότερων αβεβαιοτήτων τις επενδύσεις στην Ελλάδα.

2. Να υπάρξει συμφωνία για διορθώσεις και εφαρμογή του ισχύοντος (έως τέλη Φεβρουαρίου μετά την παράταση που δόθηκε) προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. Πιθανόν θα ζητηθεί νέα παράταση ενός ή περισσότερων μηνών ώστε να έχει χρόνο η νέα κυβέρνηση να προετοιμάσει τη νέα φάση διαπραγμάτευσης, εκτιμά το Γραφείο.

3. Να συμφωνηθεί ένα πρόγραμμα ανάπτυξης και μεταρρυθμίσεων για τα επόμενα χρόνια («μετά το Mνημόνιο ΙΙ»).

4. Η αναθεώρηση του Συντάγματος μπορεί να συμβάλει ώστε πολιτικοί θεσμοί και διαδικασίες να μην παραμελούν την οικονομική αποτελεσματικότητα.

5. Το «τέλος της λιτότητας» καθ’ εαυτό παραπέμπει σε ελλείμματα, όμως το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη.

6. Πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση ή αναδιάταξη του δημόσιου χρέους της χώρας. «Το χρέος δεν είναι απλά ή μόνο ελληνική, αλλά ευρωπαϊκή υπόθεση. Στην Ε.Ε. αυξάνεται η πίεση για συνολικές λύσεις. Προς το παρόν, η έμφαση είναι στην επιτάχυνση της ανάκαμψης των ευρωπαϊκών οικονομιών μέσω νέων πρωτοβουλιών. Για τον προϋπολογισμό του 2015 οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η περαιτέρω αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος σε σχέση με το 2014 αποτελεί μια αισιόδοξη πρόβλεψη, δοθέντος ότι το προηγούμενο έτος διαπιστώθηκε η εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών μέσω της παρατηρούμενης αύξησης των ληξιπρόθεσμων χρεών τους προς το Δημόσιο, ενώ ταυτόχρονα το Δημόσιο δεν ανταποκρίθηκε επαρκώς στην αποπληρωμή των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών του προς τους προμηθευτές του και τους πολίτες.