ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιτάχυνση ιδιωτικοποιήσεων από τη νέα κυβέρνηση προσδοκά η αγορά

epitachynsi-idiotikopoiiseon-apo-ti-nea-kyvernisi-prosdoka-i-agora-2102422

Συγκρατημένη αισιοδοξία διακατέχει τους παράγοντες της αγοράς μετά το εκλογικό αποτέλεσμα της περασμένης Κυριακής. Ειδικά εκείνοι που ενδιαφέρονται για τις μικρές ή/και μεγάλες αποκρατικοποιήσεις εκφράζουν για άλλη μια φορά την ευχή να προχωρήσει γρήγορα το πρόγραμμα.

Στελέχη της αγοράς χαρακτηρίζουν θετικό το γεγονός ότι οι αγορές αντέδρασαν μάλλον αδιάφορα στο εκλογικό αποτέλεσμα της Κυριακής. Στο Χ.Α. ο Γενικός Δείκτης παρουσίασε τη συνηθισμένη διακύμανση έστω και αν τελικά κινήθηκε σε αρνητικά επίπεδα. Επίσης συνηθισμένη χαρακτηρίστηκε και η διαπραγμάτευση των ελληνικών ομολόγων, με τις αποδόσεις μάλιστα να υποχωρούν οριακά.

«Το επόμενο ορόσημο είναι ο ορισμός της νέας κυβέρνησης» παραδέχεται στέλεχος επιχείρησης και ένας από τους βασικούς ενδιαφερόμενους του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Ο ίδιος σημείωσε ότι τα πρόσωπα που θα στελεχώσουν τη νέα κυβέρνηση θα δείξουν τις προθέσεις και το προς τα πού θέλει να κινηθεί η κυβέρνηση. Ωστόσο, ακόμη και αυτό δεν είναι αρκετό, καθώς και στο παρελθόν η κυβέρνηση είχε ταχθεί υπέρ ορισμένων αποκρατικοποιήσεων (π.χ. Ιπποδρομιακό στοίχημα), αλλά οι διάφορες συνιστώσες ώθησαν τη συγκεκριμένη υπόθεση στο… πουθενά.

Ορισμένοι παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η νέα κυβέρνηση δεν έχει και πολλές επιλογές, πέραν της πιστής τήρησης του τρίτου μνημονίου και φυσικά του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που περιέχεται σ’ αυτό. Η κυβέρνηση έχει σαφώς δεσμευτεί με την ψήφο της στη Βουλή στις 14 Αυγούστου, αλλά οι διαφορετικές απόψεις, εκτιμήσεις και διαθέσεις στο εσωτερικό της, μπορεί να καθυστερήσουν για άλλη μια φορά το πρόγραμμα. Ενδεικτική είναι η στάση του κ. Θ. Δρίτσα για τον ΟΛΠ, μια αποκρατικοποίηση την οποία ο ίδιος ψήφισε, αλλά λίγες εβδομάδες αργότερα τάχθηκε κατά της συγκεκριμένης πολιτικής. Ο διορισμός του νέου υπουργού Ναυτιλίας θα δείξει ξεκάθαρα τις προθέσεις της κυβέρνησης για το μέλλον, όχι μόνον των ΟΛΠ/ΟΛΘ, αλλά πιθανώς και του συνόλου του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Το ίδιο περίπου ισχύει και με την υπουργοποίηση του νέου υπουργού Υποδομών, Μεταφορών, Δικτύων (ΥΠΥΜΕΔΙ).

Αν και ο προκάτοχος της θέσης, Χρ. Σπίρτζης, είχε ταχθεί κατά της αποκρατικοποίησης των αεροδρομίων, εντούτοις, όλοι θεωρούν πολύ δύσκολο η κυβέρνηση να πάρει πίσω την υπογραφή της στις υπογεγραμμένες συμφωνίες. Εξάλλου η ίδια «διψά» για έσοδα και όλοι εκτιμούν ότι θα της είναι πολύ δύσκολο να επιστρέψει μια προσφορά ύψους, π.χ., 1,2 δισ. ευρώ, όσο αυτή των περιφερειακών αεροδρομίων.

«Το σκηνικό θα έχει ξεκαθαρίσει στους επόμενους δύο-τρεις μήνες» παραδέχεται άνθρωπος της αγοράς. Μέχρι τότε θα έχει φανεί αν ορισμένες αποκρατικοποιήσεις θα προχωρήσουν ή όχι. Οι αποκρατικοποιήσεις «σηματωροί» είναι εκείνες των αεροδρομίων, των μεγάλων λιμένων της χώρας και του Ελληνικού. Αν αυτές κινηθούν προς τα εμπρός, τότε θα κινηθεί το σύνολο του προγράμματος.

Η αγορά εκφράζει εμπιστοσύνη στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για τα επόμενα βήματα, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζει ότι την πρωτοβουλία των κινήσεων και αποφάσεων θα έχει η κυβέρνηση και ο νέος υπουργός Οικονομικών που θα οριστεί.