ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιοι μπαίνουν στη μάχη της διεκδίκησης για Τραινοσέ – ΕΕΣΣΤΥ

trenose1

Προχωρεί ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της Τραινοσέ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών έχει προγραμματιστεί για την Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2016, παρόλο που δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει η στάση των Pώσων στον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Πρόκειται για τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους (RZD), οι οποίοι ωστόσο δεν έχουν ακόμη γνωστοποιήσει τις τελικές τους προθέσεις.

Σημειώνεται ότι η νέα διοίκηση της εταιρείας RZD έχει εισηγηθεί την απόσυρση του ενδιαφέροντος από την Τραινοσέ, αλλά την τελική απόφαση θα λάβει ο βασικός μέτοχος της εταιρείας, δηλαδή το ρωσικό δημόσιο.

Η αγορά πλέον βλέπει την αμερικανική Watco ως αδιαφιλονίκητο φαβορί για την απόκτηση της Τραινοσέ. Θεωρεί ότι η εμβόλιμη συμμετοχή της, με δεδομένο το μειωμένο ενδιαφέρον των άλλων δύο συμμετεχόντων στον διαγωνισμό, στόχο είχε να αποτρέψει μια μεταφορά σημαντικών περιουσιακών στοιχείων της χώρας σε ρωσικά χέρια. Αυτό ώς ένα βαθμό έχει επιτευχθεί δεδομένου ότι η ρωσική πλευρά βρίσκεται με το ένα πόδι εκτός του διαγωνισμού.

Παράλληλα, η αγορά αναμένει γαλλογερμανικό «πόλεμο» για την ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ. Η εταιρεία εμφανίζει μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον αφού ήδη έχει «προικοδοτηθεί» με τη συντήρηση του τροχαίου υλικού της Τραινοσέ. Επίσης στο μέλλον αναμένεται να υπάρξουν και νέες συμβάσεις συντήρησης τροχαίου υλικού από τον ΗΣΑΠ και την Αττικό Μετρό. Σήμερα, οι δύο τελευταίοι φορείς συντηρούν μόνοι τους το τροχαίο υλικό, αλλά όλοι εκτιμούν πως οι συμβάσεις αυτές θα μεταφερθούν στην ΕΕΣΣΤΥ. Οπότε αναμένεται να υπάρξει ισχυρή σύγκρουση μεταξύ της γαλλικής Alsthom και της γερμανικής Siemens για τη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Ο τρίτος ενδιαφερόμενος είναι η ρωσική RZD, η οποία ωστόσο πλέον δεν θεωρείται ισχυρός αντίπαλος.

Πάντως, η χώρα και η κυβέρνηση θα βρεθούν σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση εάν για μία από τις δύο επιχειρήσεις δεν προχωρήσει η διαδικασία αποκρατικοποίησης. Και αυτό γιατί η Τραινοσέ βαρύνεται με κρατικές ενισχύσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ. Το ρίσκο είναι μεγάλο, ιδίως για την Τραινοσέ, που μένει με έναν ενδιαφερόμενο, την αμερικανική Watco.