Ακριβότερες οι μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς

Ακριβότερες οι μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις της αναβλητικότητας του υπουργείου Υποδομών θα είναι σε λίγες ημέρες οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών. Ο λόγος, για την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στις μεταφορές (από 13% σε 23%), η οποία μπορεί να επιβλήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, αλλά απορροφήθηκε για τέσσερις μήνες από τους συγκοινωνιακούς φορείς με ολέθρια αποτελέσματα για τα οικονομικά των εταιρειών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η επιβάρυνση των εταιρειών από την απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ ανέρχεται σε σχεδόν 2 εκατ. ευρώ μηνιαίως. Από την Πρωτοχρονιά, το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου διαμορφώνεται στο 1,40 ευρώ από 1,20 ευρώ που ισχύει έως τώρα. Υπενθυμίζεται ότι η τιμή του εισιτηρίου επανέρχεται στα επίπεδα προ του Σεπτεμβρίου του 2014, όταν και ο τότε υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης είχε προχωρήσει στη μείωσή του (στο 1,20 ευρώ) με στόχο να γίνουν οι αστικές συγκοινωνίες πιο ελκυστικές και να ενισχυθεί η επιβατική τους κίνηση. Ωστόσο ο περιορισμός, το τελευταίο διάστημα, των ελέγχων κομίστρου –ειδικά στα λεωφορεία– έχει εκτινάξει τα επίπεδα της λαθρεπιβίβασης, με αποτέλεσμα σημαντικές απώλειες εσόδων για τις συγκοινωνιακές εταιρείες. Μαζί με την αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου επιμηκύνεται και η διάρκεια ισχύος του, που από 90 λεπτά έπεσε στα 70 λεπτά όταν μειώθηκε η τιμή του στο 1,20 ευρώ, για να επανέλθει τον Ιανουάριο, μαζί με την αυξημένη τιμή, στα 90 λεπτά. Παράλληλα, παρά την αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου, αμετάβλητο θα παραμείνει το κόστος της μηνιαίας κάρτας, που θα διατηρηθεί στα 30 ευρώ.

Στο μεταξύ, μπορεί οι επιβάτες να κληθούν να πληρώσουν αυξημένο κόμιστρο για τις, περιορισμένης αξιοπιστίας πλέον –λόγω ελλείψεως πόρων–, υπηρεσίες των μέσων μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, ωστόσο το υπερβάλλον ποσό δεν θα κατευθυνθεί για την ενίσχυση των οικονομικών των φορέων. Η αύξηση αφορά τον έμμεσο φόρο (αύξηση του ΦΠΑ) που θα αποδίδεται στα δημόσια ταμεία, με αποτέλεσμα οι συγκοινωνιακές εταιρείες να εξακολουθούν να αναζητούν τρόπους κάλυψης των κενών στους προϋπολογισμούς τους. Επιπλέον, οι εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν την κατά 14 εκατ. ευρώ μείωση της κρατικής επιδότησης στον ΟΑΣΑ. Σημειώνεται ότι το 2014 η κρατική επιδότηση είχε μειωθεί κατά 58 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, εάν δεν εγκριθεί το αίτημα που έχουν καταθέσει οι φορείς για έκτακτη χρηματοδότηση 29 εκατ. ευρώ για τις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και 11 εκατ. ευρώ για τις ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), κινδυνεύει η λειτουργία των συγκοινωνιών.

Παράλληλα, η δωρεάν μετακίνηση των πολιτών κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες επιβολής των capital controls, το περασμένο καλοκαίρι, κόστισαν στον ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) συνολικά 9,5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι στη δωρεάν μετακίνηση συμπεριελήφθησαν τελικώς, χωρίς σχετική εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών, και οι γραμμές του αεροδρομίου που απευθύνονται κυρίως σε τουρίστες.

Ακόμη ένα πρόσθετο βάρος για τις εταιρείες είναι η διόγκωση του διαχρονικού προβλήματος της μη καταβολής των οφειλών των υπουργείων προς τον οργανισμό, που είναι μειωμένες κατά 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014. Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο του ΟΑΣΑ Γρ. Δημητριάδη, το υπουργείο Εργασίας διατηρεί οφειλές από το 2011, ενώ το 2015 δεν έχουν υπογραφεί ακόμη οι σχετικές συμβάσεις για την παροχή δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση πληθυσμιακών ομάδων με τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Αμυνας. Σημειώνεται ότι από την 1η/1/2016 ο ΟΑΣΑ υποχρεούται να διακόψει την παροχή δωρεάν υπηρεσιών σε περίπτωση που δεν έχουν τακτοποιηθεί οι οφειλές των υπουργείων.

Εάν ο ΟΑΣΑ δεν είχε υποστεί την απώλεια εσόδων από τη δωρεάν μετακίνηση όλων των πολιτών και είχαν τακτοποιηθεί οι οφειλές των υπουργείων προς τον οργανισμό, θα ήταν σε θέση να απορροφήσει την αύξηση του ΦΠΑ που επιβλήθηκε τον Σεπτέμβριο στις μετακινήσεις, όπως επεσήμανε σε επιστολή του μετά την παραίτησή του ο κ. Δημητριάδης. Παράλληλα, χάνονται 3 εκατ. ευρώ μηνιαίως από την απόφαση για οριζόντια δωρεάν μετακίνηση όλων των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ ανέργων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT