ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μάχη με τον χρόνο δίνει το ΤΑΙΠΕΔ για την ολοκλήρωση 9 ιδιωτικοποιήσεων

machi-me-ton-chrono-dinei-to-taiped-gia-tin-oloklirosi-9-idiotikopoiiseon-2116736

Δύσκολα θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει η κυβέρνηση και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για τις εννέα πρώτες αποκρατικοποιήσεις. Αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, άλλες απροσδόκητες και άλλες σκόπιμες, μοιάζουν να υπονομεύουν τον στόχο να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2016.

Η σχετική λίστα ξεκινάει με τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, τον Αστέρα Βουλιαγμένης, το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο, τον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. & ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε. και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών («Ελευθέριος Βενιζέλος»). Με εξαίρεση τα περιφερειακά αεροδρόμια –που… τροχοδρομούν πλέον προς την κοινοπραξία Fraport Slentel– όπως και το Ελληνικό, για το οποίο συζητείται με τη Lamda Development νέο χρονοδιάγραμμα, πέραν του Νοεμβρίου του 2016, οι άλλες 7 ιδιωτικοποιήσεις σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ θα επιχειρηθεί να κλείσουν έως τα τέλη Ιουνίου. Μέχρι τότε η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να έχει συστήσει και το νέο ταμείο των 50 δισ., που έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο του 3ου προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας. Να σημειωθεί πως το νέο μνημόνιο προβλέπει την πώληση 23 περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.

Στην ερώτηση κατά πόσον είναι εφικτή η ολoκλήρωση των 9 άμεσων αποκρατικοποιήσεων εντός του πρώτου εξαμήνου, η προφανής απάντηση είναι όχι, απαντούν investment bankers που βρίσκονται σε επαφή με τη διαδικασία και με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ». Ούτε καν εντός του 2016, εκτιμούν όσοι έχουν έστω και στοιχειώδη γνώση των ρυθμών με τους οποίους μπορεί να κινηθεί το ελληνικό Δημόσιο. Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο πως κάποια δεν θα προχωρήσουν.

Πιθανότατα ο πρώτος διαγωνισμός που θα κλείσει είναι αυτός του ΟΛΠ. Τη μεθεπόμενη Τρίτη 12 Ιανουαρίου το ΤΑΙΠΕΔ και οι σύμβουλοί του θα αποσφραγίσουν τις δεσμευτικές προσφορές για τον Πειραιά, η μία εκ των οποίων είναι της Cosco, όπως γνωστοποίησε η κινεζική εταιρεία.

Σιγήν ιχθύος

Για το κατά πόσον υπάρχουν άλλες προσφορές το ΤΑΙΠΕΔ τήρησε σιγήν ιχθύος σε μια μάλλον ασυνήθιστη μέχρι τώρα πρακτική, επικαλούμενο λόγους που σχετίζονται με την επίτευξη του καλύτερου δυνατού τιμήματος. Ακόμα όμως και αν ανακηρυχθεί, όπως αναμένεται, προτιμητέος επενδυτής εντός του Ιανουαρίου, θα χρειαστούν μήνες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία των εγκρίσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τη Βουλή και τη γενική συνέλευση της εισηγμένης.

Πριν από όλα αυτά λέγεται από το ΤΑΙΠΕΔ πως θα έχει υποβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας για έγκριση το νέο ΕΣΧΑΔΑ για τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Τρία χρόνια μετά την έναρξη του διαγωνισμού η έκβασή του παραμένει έωλη. Η υπογραφή μνημονίου αλληλοκατανόησης με τον προτιμητέο επενδυτή για νέο ΕΣΧΑΔΑ, μετά την απόρριψη του πρώτου από το ΣτΕ, εξελίχθηκε σε θρίλερ τις τελευταίες ημέρες του 2015, με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ να διαβεβαιώνει πως αυτή θα γίνει άμεσα, αλλά η συνιδιοκτήτρια Εθνική Τράπεζα και η Jermyn Street να μην… ομονοούν.

Τον Απρίλιο είναι προγραμματισμένο να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΘ. Οι ενδιαφερόμενοι το 2014 ήταν πολλοί, αλλά κανείς δεν ξέρει αν θα δώσουν «το παρών» και στις δεσμευτικές προσφορές. Πιθανολογείται πάντως ισχυρό ενδιαφέρον από τη Maersk, ενώ οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι φαίνεται πως αποσύρονται, όπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές.

Η απόσυρση των Ρώσων είναι άλλωστε και ένας από τους λόγους που εκτιμάται ότι θα πρέπει να επαναπροκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εδώ η ρωσική συμμετοχή έχει ουσιαστικά μπλοκάρει τον εταίρο της στο σχήμα, την ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από την αναζήτηση νέου εταίρου, ενώ η ρουμανική εταιρεία που έχει επίσης περάσει στη δεύτερη φάση είναι πλέον ουσιαστικά απούσα. Το ίδιο εκτιμάται ότι συμβαίνει και με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους. Ισχυρό ενδιαφέρον έχει η αμερικανική Watco, η οποία όμως δεν βρίσκει δυνατότητα εισόδου σε αυτή τη φάση του διαγωνισμού.

Αντιθέτως για την ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε., την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον από την Alstom με τον όμιλο Κοπελούζου αλλά και τη Siemens, ενώ και εδώ έχει προκριθεί η κοινοπραξία της JSC (ρωσικοί σιδηρόδρομοι) με τη ΓΕΚ. Στόχος για τους δύο αυτούς διαγωνισμούς είναι να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές όχι αργότερα από τα τέλη του πρώτου τριμήνου.

Πάντως, είναι προφανές πως θα χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος για να καρποφορήσουν.

Παράταση έχει de facto πάρει και η υπόθεση του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Γι’ αυτόν προβλέπεται η διαδικασία πώλησης του 30% που το Ταμείο κατέχει στην εταιρεία «Αερολιμένας Αθηνών», η οποία και διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού είχε προσδιορισθεί από το μνημόνιο για τον Δεκέμβριο.