ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δύο γραμμές για την ιδιωτικοποίηση του «Ελ. Βενιζέλος»

idiwtikopoihseis1

Συνεχίζεται η σύγκρουση μεταξύ του προέδρου του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Στέργιου Πιτσιόρλα και του προέδρου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος», Παναγιώτη Ρουμελιώτη. Αν και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Πιτσιόρλας επιχείρησε χθες να κατεβάσει τους τόνους της αντιπαράθεσης, εντούτοις φαίνεται ότι η σύγκρουση γύρω από το χρυσοφόρο περιουσιακό στοιχείο του αερολιμένα των Σπάτων έχει ανοίξει. Και, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η σύγκρουση θα συνεχίζεται μέχρι τη στιγμή που θα πρέπει να αναμειχθούν στη συζήτηση και οι πιστωτές.

Μνημονιακή υποχρέωση

Οι τελευταίοι θα απαιτήσουν για άλλη μια φορά την τήρηση των υποσχέσεων, όπως προβλέπει το τρίτο μνημόνιο και στο οποίο αναφέρεται η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και η πώληση (τουλάχιστον) του 30% των μετοχών του ΔΑΑ, από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

Γραπτή δήλωση του κ. Πιτσιόρλα που διανεμήθηκε χθες αναφέρει ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει την έναρξη των διαπραγματεύσεων και ότι όσα γράφονται και λέγονται δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. «Το ΤΑΙΠΕΔ», αναφέρει η δήλωση, «βάσει των προβλέψεων της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης, των εκ του νόμου αρμοδιοτήτων του και σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρόγραμμα και τις δεσμεύσεις της χώρας, έχει ζητήσει την έναρξη των διαδικασιών διαπραγμάτευσης για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών “Ελ. Βενιζέλος”. Η διαδικασία αυτή δεν έχει καν ακόμη εκκινήσει. Επομένως –καταλήγει η δήλωση– όσα σχετικά γράφονται και λέγονται, δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα».

Αρνηση

Στη δήλωση αυτή αναμφιβόλως αντικατοπτρίζεται η άρνηση μελών της κυβέρνησης να προωθηθεί η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος». Εκφραστής αυτής της πολιτικής είναι ο πρόεδρος του ΔΑΑ, Παν. Ρουμελιώτης, ο οποίος αν και θεσμικά υφιστάμενος του κ. Πιτσιόρλα, ακολουθεί σκληρή γραμμή υποστηριζόμενος από τον υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ Χρήστο Σπίρτζη. Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΔΑΑ αρνείται να φέρει το θέμα της διαπραγμάτευσης για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα στο Δ.Σ. της εταιρείας, προκειμένου να αποφασίσει σχετικά. Ετσι, παρόλο που το 100% των μετόχων στον ΔΑΑ επιθυμεί την έναρξη της διαπραγμάτευσης της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), εντούτοις επί δύο μήνες το θέμα δεν συζητείται στο Δ.Σ.

Η σύμβαση παραχώρησης

Σημειώνεται ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει το 2026 και αντικείμενο των διαπραγματεύσεων θα είναι η παράτασή της για άλλα 20 χρόνια, όπως προβλέπεται στη σχετική σύμβαση. Οι αντιδράσεις αφορούν κυρίως τον χρόνο υλοποίησης της νέας συμφωνίας και κυρίως αν αυτή πρέπει να επισφραγιστεί σήμερα ή να αφεθεί να γίνει λίγο πριν από τη λήξη της. Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν την ακόμη πιο ακραία εκδοχή, οι ελληνικές κυβερνήσεις να αφήσουν να λήξει η σύμβαση παραχώρησης και να μην ορισθεί παραχωρησιούχος, αλλά να αναλάβει το ελληνικό Δημόσιο τη διοίκηση του ΔΑΑ.

Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, τέτοιου είδους ενδοιασμοί θα έπρεπε να υπάρχουν μόνον μέχρι πριν από τη συμφωνία της 12ης Ιουλίου 2015. Από τη στιγμή που αυτή αποτέλεσε μέρος του τρίτου μνημονίου που συμφωνήθηκε το περασμένο καλοκαίρι, το ΤΑΙΠΕΔ είναι υποχρεωμένο να προχωρήσει την αποκρατικοποίηση. Οι ίδιοι χαρακτηρίζουν δικαιολογίες το ότι στο μέλλον το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να ανταμειφθεί καλύτερα. Με την ίδια λογική, θα έπρεπε να σταματήσει ολόκληρο το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, με την υπόθεση ότι θα αποδώσει πολύ περισσότερα στο μέλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλευρά των πιστωτών πιέζει η επέκταση του δικαιώματος παραχώρησης του αερολιμένα να γίνει ταυτόχρονα με την πώληση του 30% των μετοχών, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ. Το τελευταίο ωστόσο επιχειρεί να διαχωρίσει την αποκρατικοποίηση αυτή σε δύο φάσεις, την πρώτη που θα περιλάβει την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και τη δεύτερη που θα περιλάβει την πώληση μετοχών.